Gitt meg i kast med å installere en vedovn selv (bakmontert til murstokk) og ifølge vanlig rutine går ingenting lett. Jeg har nå boret inn i en kanal/pipa som ikke skulle finnes.
Skorsteinsfeieren har vært her, trykktestet og inspisert skorsteinen bl.a. ved å gå ned med kamera, så bra ut. Ifølge bildet nedenfor er den egnede kanalen den i midten med høye røret (vært ved/olje-panne koblet dit tidligere).
Ovnen skal stå på siden der det mindre røret kommer opp. Den kanalen er en ventilasjonskanal som slutter et lite stykke nedenfor innertaket. Ifølge skorsteinsfeieren pleier det nedenfor å være solid skorstein og derfor «bare» å bore seg inn til midtkanalen... så var det ikke.
Jeg har nå kommet inn i den tette ventilasjonspipen (sjekket alle piper ovenfra slik at det ikke er noen som har svingt inn).
Kan jeg mure igjen denne "døde" pipa oppe og nede og fortsette med hullet mitt til midtpipen?
Fungerer det å spraye inn fugeskum først slik at steinene har noe å hvile på til mørtelen har herdet?
Jeg hadde samme uflaks. Så jeg fortsatte å bore til riktig rør og satte inn et horisontalt stålrør med passende diameter som var i linje med veggen. Fungerte utmerket..
Det hørtes ut som en bra løsning MEN nå når jeg holdt på å bore opp til rette kanalen så løsnet to stående stener mellom kanalene (åpenbart bare en stens mellomrom). Istedenfor et hull med diameteren 180mm har jeg nå rundt en halvmeter. Never ending.
Det er sikkert tett, men vil jo ikke ha opp røyk i et rom som ikke går an å feie, så nå er jeg tilbake på mur. Om det går å løse gjennom ytre hullet blir spennende å se, ellers må jeg vel rive opp et større hull, må jo bli helt tett mellom kanalene.
Tips?
/Less men ikke forbauset
TThomas_Blekinge skrev:
Jeg hadde samme uflaks. Så jeg fortsatte å bore til rett pipa og satte i et horisontalt stålrør med passende diameter og som stemte med veggen. Funka utmerket..
Løsningen: steinull trykket nedover og oppover og skikkelig ladning med bruk av små biter tegl på det. Måtte støtte oppover med bruket på en tykkere papp, fester den seg får det være, gjør jo ikke noe om den brenner opp. Ringte en peisbutikk og slik gjorde de ved lignende hendelser.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.