Schmakitas løsning! Treplugg/kil og en grov skrue som gjerne sprekker den samme. Sitter som fjellet!

pellepe skrev:
Hei,

Takk for svaret, tror du at trekil holder bedre enn om man fyller hullet med noen masse som man lar herde som useless foreslår ovenfor?
Kilen skal være så pass stor at den ikke hviler kun på lim, men lim er mest for utfylling og for å få kilen til å motstå utdragning litt bedre. For øvrig vil den løsningen bære bra, det er vel litt oldschool-festing over det, men det er ikke den peneste og raskeste varianten, så ikke noe man kanskje velger i dag i første omgang. Men tenkte at akkurat her kan det passe...

Skal du uansett ut og handle og ikke har noe imot å legge en hundrelapp eller to, så vil ankermasse som foreslått i tråden bli skikkelig solid.

eller så borer du opp hullet i hyllen litt så du får plass til en passende skrue med hode som dekker.

• Liker
Henri
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Molly med M6 på Classe har 11mm hull.

Edit: Og på Biltema innebærer M6 at man setter den inn i 13mm hull.
Er ikke det 10 mm skrue M6? Hva jeg kan se i denne tabellen på wikipedia tilsvarer M6 skrue 10 mm i diameter? https://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga

schmakita skrev:
Kilen skal være så pass stor at den ikke hviler kun på lim men lim er mest til for utfylling og for å få kilen til å motstå utdragning litt bedre. For øvrig vil den løsningen bære bra, det er vel litt oldschool-feste over det men det er ikke den peneste og raskeste varianten så ikke noe man kanskje velger i dag i første omgang.
Men tenkte at nettopp her kan det passe...

Skal du likevel dra og handle og ikke har noe imot å legge en hundrelapp eller to, så vil ankermasse som foreslått i tråden bli skikkelig solid.
Okei. Men ankermassen kan man ikke bore i etterkant vel? For å lage et nytt hull mener jeg.

Stemmer også på treplugg. Treplugg var det man brukte i gamle dager før det fantes plastplugg, og det fungerte bra.

pellepe skrev:
Okei. Men ankermassen kan man ikke bore i i etterkant vel? For å lage et nytt hull mener jeg.
Nei du må montere en plastplugg i ankermassen før den herder!

pellepe skrev:
Er ikke det 10 mm skrue M6? Hva jeg kan se i denne tabellen på wikipedia tilsvarer M6 skrue 10 mm i diameter? [lenke]
Skruen er 6mm i diameter med M6, derimot krever hodet 10'ens nøkkel...

Se på borrediameteren i tabellen under så blir det litt klarere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.