60.594 lest ·
23 svar
61k lest
23 svar
Boret stort hull, ved en feil, hva gjøre?
Skulle sette opp en hylle, veggen virket å være gips hele veien. Kjøpte gipsanker og begynte oppsetting, ankeret krevde 13 mm hull. De to første gikk fint, resten av veggen hørtes ikke like hul ut og vi tenkte at det kanskje var dobbeltgips.
Fortsatte, dumt nok, med 13 mm hull og det viste seg at denne delen av veggen ikke var gips, men lettbetong. Nå har vi et enormt hull i lettbetongen. Hyllen får ikke plass til å flytte og begynne på nytt med nye hull, så vi må prøve å redde dette enorme hullet.
Kan man tette det igjen med en eller annen masse og deretter bore et nytt hull i massen, eller hva ville dere gjort?
Oppdatering: Flere har foreslått å bruke en passende plugg og skrue, problemet er at hyllens konsoll har et maks hull for skrue på 8 mm, og jeg finner ingen plugg som er 13/14 mm store men hvor man kan bruke skruer på 8 mm. Det vil si at å bruke en passende plugg og skrue ser ut til (så vidt jeg forstår) ikke å fungere i dette tilfellet.
Fortsatte, dumt nok, med 13 mm hull og det viste seg at denne delen av veggen ikke var gips, men lettbetong. Nå har vi et enormt hull i lettbetongen. Hyllen får ikke plass til å flytte og begynne på nytt med nye hull, så vi må prøve å redde dette enorme hullet.
Kan man tette det igjen med en eller annen masse og deretter bore et nytt hull i massen, eller hva ville dere gjort?
Oppdatering: Flere har foreslått å bruke en passende plugg og skrue, problemet er at hyllens konsoll har et maks hull for skrue på 8 mm, og jeg finner ingen plugg som er 13/14 mm store men hvor man kan bruke skruer på 8 mm. Det vil si at å bruke en passende plugg og skrue ser ut til (så vidt jeg forstår) ikke å fungere i dette tilfellet.
Sist redigert:
Altså at man tar en plastplugg som er typ 14 mm stor i diameter og deretter skrur inn en skrue som er beregnet for tre inn i den?
Problemet er at pluggen som er 14 mm som vi først tenkte å bruke for å redde situasjonen krever 10 mm skrue, og det kan vi ikke få gjennom hyllekonsollen, maks størrelse på skrue vi kan bruke er 7 eller 8 mm. Så det ser ut som at vi må minske ned selve hullet i stedet.
Problemet er at pluggen som er 14 mm som vi først tenkte å bruke for å redde situasjonen krever 10 mm skrue, og det kan vi ikke få gjennom hyllekonsollen, maks størrelse på skrue vi kan bruke er 7 eller 8 mm. Så det ser ut som at vi må minske ned selve hullet i stedet.
Velkommen til Byggahus!
Den feilen gjør vi alle, jeg hater å sette opp hyller av akkurat den grunnen.
Tipset er litt sent, men det er bedre å bore med en liten (typ 2-3 mm) bor først for å prøve å finne ut hva slags materiale det er i veggen.
Det er antakelig dømt til å mislykkes med å fylle igjen hullet siden det vanligvis ikke blir like bra bæring i det, men prøv som Guson sier ovenfor å bruke plastplugg og passende skrue.
Lykke til!
Tipset er litt sent, men det er bedre å bore med en liten (typ 2-3 mm) bor først for å prøve å finne ut hva slags materiale det er i veggen.
Det er antakelig dømt til å mislykkes med å fylle igjen hullet siden det vanligvis ikke blir like bra bæring i det, men prøv som Guson sier ovenfor å bruke plastplugg og passende skrue.
Lykke til!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 278 innlegg
Ankermasse burde funke.
Kanskje fylle igjen hullet med husfix/reparasjonsmørtel og skru inn skruen før det herder? Alternativt borre et nytt hull med riktig størrelse for skrue og plugg når det har herdet slik at det blir riktig og man kan justere skruen ved behov?
Lag en trekile som passer brukbart men som får hamres inn, lim rikelig med PL400/PL600 og plugge inn kilen. Sag av eventuell utstikkende, deretter kan du skru med treskrue i denne.
Dekk det ikke alt av hyllen uten det er behov for en pen finish så kan du ta av et par 2 mm innover i hullet og fylle med sparkel/mykfug eller annet ønsket materiale og deretter farge.
Dekk det ikke alt av hyllen uten det er behov for en pen finish så kan du ta av et par 2 mm innover i hullet og fylle med sparkel/mykfug eller annet ønsket materiale og deretter farge.
Takk!mexitegel skrev:Velkommen til Byggahus!
Tipset er litt sent, men det er bedre å bore med et lite (typ 2-3 mm) bor først for å forsøke å finne ut hva slags materiale det er i veggen.
Det er antagelig dømt til å mislykkes med å fylle igjen hullet da det ikke pleier å bli like god bæreevne i det, men prøv som Guson sier ovenfor å bruke plastplugg og passende skrue.
Lykke til!
Hvis skruen som passer pluggen er for stor for hyllekonsollen da? Første tanken var å bruke en større plugg akkurat som dere sier, men ettersom hyllekonsollen bare tåler skruer som er 8 mm maks, føles det som om en stor plugg ikke løser problemet.
Hei,schmakita skrev:Tilvirk en trekile som passer ganske bra, men som må hamres inn, lim rikelig med PL400/PL600 og plugg inn kilen. Sag av evt. utstikkende, deretter kan du skru med treskrue i denne.
Dekk overflaten med 2 mm innover i hullet og fyll med sparkel/mykfog eller annet ønsket materiale, og deretter maling hvis alt ikke dekkes av hylla.
Takk for svaret, tror du at trekilen holder bedre enn hvis man fyller hullet med en eller annen masse som man lar herde som useless foreslår ovenfor?
Du kan som nevnt her bruke ekspanderende gummiplugg (bra og sikker innfestning men dyre plugger)pellepe skrev:Skulle sette opp en hylle, veggen virket å være gips hele veien. Kjøpte gipsanker og begynte oppsett, ankret krevde 13 mm hull. Første to gikk fint, resterende del av veggen hørtes ikke like hul ut og vi tenkte at det kanskje var dobbeltgips.
Kan man tette det med en eller annen masse kanskje og deretter borre nytt hull i massen eller hva hadde dere gjort?
Fylle igjen hullet med Husfix eller lignende (klissete og ikke sikkert du får feste uansett)
Kjøpe spesialplugg for lettbetong

(billig og bra alternativ Byggmax har denne modellen)
Slå inn en treplugg som passer (kan fungere kan også gjøre vondt verre)
Plastplugg med treskrue er ikke så bra det går ikke å få et godt feste i lettbetong (om man mener plugg som egentlig er ment for betong)
Jeg har hatt lignende problemer i en tidligere eiendom, i det tilfellet da eksisterende plugg ble dratt ut av veggen og økte hullets diameter. Da brukte jeg Molly og det fungerte veldig bra i lettbetongen også, jeg vet ikke om det er å anbefale generelt men det holdt oppe hattehyllen som vanlig plugg ikke klarte å holde oppe...
Molly er for de som ikke allerede vet denne typen anker:
http://www.clasohlson.com/se/Skivexpander-M4-enkel/Pr409225001
http://www.clasohlson.com/se/Skivexpander-M4-enkel/Pr409225001
Hei, takk for svaret. Høres ut som en bra løsning med hattehyllen, problemet her er at hyllens konsoll har et hull for skruen som kan være 8mm som størst. Siden hullet er 13 mm stort, gjør det at alle tenkelige plugger og expanders jeg har funnet som passer i et 13 mm hull også krever større skrue, f.eks. 10 mm skrue, som ikke får plass i hyllens konsoll.pacman42 skrev:Jeg har hatt lignende problemer i en tidligere eiendom, i det tilfellet da eksisterende plugg ble trukket ut av veggen og økte hullets diameter. Da brukte jeg Molly og det fungerte veldig bra i lettbetongen også, jeg vet ikke om det er å anbefale generelt men det holdt oppe hattehyllen, noe vanlig plugg ikke klarte...
[lenke]
Moderator
· Stockholm
· 57 836 innlegg
Om det er en hylle som skal belastes ordentlig, så ville jeg valgt ankermasse. Det er plasticpadding-lignende, hurtigherdende, man har ca 4 minutter på seg til å sette inn pluggen, finnes litt langsommere varianter også. Massen blandes automatisk når man trykker den ut av tuben.
Sist redigert:
Molly med M6 på Classe har 11mm hull.pellepe skrev:Hei, takk for svaret. Høres ut som en god løsning med hattehyllen, problemet her er at hyllens konsoll har et hull for skruen som kan være 8mm som størst. Siden hullet er 13 mm stort gjør det at alle tenkelige plugger og expanders jeg har funnet som passer i et 13 mm hull også krever større skrue, f.eks. 10 mm skrue, som ikke får plass i hyllens konsoll.
Edit: Og på Biltema innebærer M6 at man putter den inn i 13mm hull.
Sist redigert: