tommib skrev:
TS, er det lettbetong eller er det betonghullstein (to forskjellige ting)? Kan du bryte løs kantene på hullet med fingrene eller en liten spiker? I så fall er det lettbetong.

Hvis det er som å bore i smør, så gjetter jeg på lettbetong, og da ville jeg gjort som anders07 foreslår. Jeg bruker samme taktikk hjemme for større hull. For rødplugg (6mm) bruker jeg en gammel kryssmeisel som tilfeldigvis har riktig dimensjon og bare slår inn i veggen. Det har fordelen at det komprimerer lettbetongen rundt pluggen slik at det fester bedre.

For tunge ting (typisk jernbaneskinner, kjøkkenskap) bruker jeg Fischer GB lettbetongplugg. Sitter som fjell.
Det er jo først puss så jeg ser egentlig ikke steinen så godt, men borhammeren skjærer i det som smør som sagt, og det står i papirene at det er lettbetong (grunnen til at vi gjorde en radonmåling før innflytting).

Så du mener at jeg ikke skal kjøpe noen spesifikke betongbor, men bruke mine trebor?

Det der med plugger, skal jeg levere tilbake de jeg kjøpte på Clas ohlson og kjøpe andre av bedre kvalitet og kanskje annet utførelse?

tommib
Prøv med trebor. Kjøp den billigste skiten du finner på Ö&B for du ødelegger dem uansett etter 10-20 hull. Hvis du kan bore med trebor, er det lettbetong. Du skal absolutt ikke bruke slagfunksjonen når du gjør dette. Fordelen med trebor kontra betongbor i lettbetong er at du får mye penere hull med trebor siden de er skarpe og gir rene kanter (i 10-20 hull...).

Angående plugg kan jeg ikke uttale meg siden det ikke fremgår hva som skal monteres. Jeg selv liker thorsmans plugger som er fargekodet (rød=6, brun=8, blå=10 osv.), de fungerer bra for meg. Jeg kjøper EssVes variant, men jeg mistenker at det er thorsman som produserer dem...

Tyngre ting, da gjelder (for meg) Fischer GB.

Vil du vite om det er ekte betong eller en variant av lettbetong/lettklinker så er det bare å bore uten slag. Er det ekte betong så stopper det tvert så snart du har boret gjennom pussen, og du skader definitivt ikke et betongbor ved å gjøre det på denne måten (så lenge du ikke står og gnager med boret mot betongen over lengre tid altså).

tommib
Vanligvis ser man også på det som kommer ut av hullet om det er betong eller lettbetong. Materialet som kommer ut ved boring i lettbetong er mer "grynete" mens betong blir mer som et fint pulver.

Som sagt, om det er som å bore i smør er det trolig ikke betong, det pleier å være litt motstand selv om man har en enorm borhammer...

Jeg har akkurat kjørt i runde slenger 50 hull med en eneste metallbor med en vanlig skrutrekker. Det gikk nok litt tyngre på slutten, men ingen større problemer. Det som stopper litt er pusset, så fort man kommer gjennom den er det fri fart.

Edit: I lettbetong da såklart.

Ja metallbor kan kanskje være bedre enn trebor?

tommib
Det som er bra med treborren er at den (oftest) har en sentrumspiss som gir stort sett perfekt presisjon når man borer sitt hull. Metallbor har ikke dette. Er man nøye så gjør det selvfølgelig ingenting.

Okay, da er de 3 konsollene på plass, selve hylla trenger å males med et par lag til før den kan klemmes på plass.

Første hullet i midten var ganske enkelt å bore med den vanlige ledningskoblede boremaskinen, litt tregt på slutten, men det gikk. Det andre hullet gikk også ganske enkelt til å begynne med, men de siste 2 cm var ganske krevende, måtte sette på slagboren, noe som antagelig ikke er så bra for disse borene. Det tredje hullet var skikkelig krevende! Kjørte ganske lenge både med og uten slag, prøvde også å sette i en ny 8 mm bor, men samme sak. Til slutt måtte jeg hente Makita-maskinen og kjøre 6 mm, noe som gikk på 2-3 sekunder og deretter bore opp resten med den vanlige boremaskinen igjen. Det tok tid, men det gikk. Det som kommer ut er ganske grått og finkornet. Det føles som om det er 3 forskjellige lag, puss, lettbetong og så noe hardere.

Verdt å nevne er at på andre siden av veggen finnes fyrrommet, jeg vet ikke om man kanskje forsterker veggene inn dit på en eller annen måte?

Uansett føles det stabilt så langt, jeg skulle trolig selv kunne henge i disse uten problemer. Hvis noe gir etter, vil det trolig være den limte platen som er under maling.

Tenkte jeg skulle legge ut et nytt bilde, men har ikke mobilen her, så det får bli senere.

Jeg brukte aldri betongboret jeg kjøpte, antagelig skulle jeg brukt dem istedenfor når jeg satte på slagboret.

Det fantes sikkert betongvegg et sted i det du boret, og da er det bare betongbor som gjelder.
Som notering litt for sent dessverre, så finnes det også betongbor med rundt feste og mer markert spiss som jeg bruker ved små hull i dimensjonene 5, 5,5 og 6 mm, de er også litt annerledes i utførelse av borrespiralen. De vandrer mindre og gir mer presise hull.

Aha, ja da var det kanskje betongbor jeg skulle ha brukt likevel.

Her er noen bilder, selve hyllen er fortsatt under maling:

Kagoxyi.jpg
aKPjNxH.jpg
MXNugay.jpg
PRe5NKm.jpg

Det midterste hullet gled dessverre litt når det ble boret, men heldigvis kan disse konsollene justeres en del i høyden. Det vanskelige er å få dem til å henge helt rett vertikalt.

Forhåpentligvis kan hylleplanet monteres i kveld etter en runde med maling igjen (bruker matt takmaling som tydeligvis tørker veldig raskt).

Sånn så det ut tidligere:

Noen av dem var dessverre ganske skjeve siden borhammeren hadde glidd en del.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.