Hei,

Jeg har en borhammer som skjærer gjennom vår lettbetong(hulstein) som smør, problemet er at hullene har en tendens til å bli mye større enn tenkt og minste mulige borstørrelse er 6 mm.

Finnes det noe annet man kan bore med (selv om det tar mer tid), f.eks. kunne man bruke vanlige herdede bor uten slag eller hammer?

Skulle kanskje noen av disse fungere:

20-423_l_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-15-st-2000024060/

2000016860
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-5-st-2000016860/

Finnes også merker her: http://www.harald-nyborg.se/dewalt-betongborrset.html

Kan legge til at de borrene jeg har i dag er fra Makita ifølge følgende

a9e0a72c1c53a7aec2431503efa7e453.jpg
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...-d-20111-sds-plus-borrar-och-mejslar-13-delar

Men problemet med dem er at hullene blir unødvendig store som sagt.

Bosch-boksen dextrocell henviser til ligner dem fra Biltema en hel del og kvalitet kan selvfølgelig spille en avgjørende rolle, men det er vanskelig å få tak i akkurat dem i dag, vil jeg tro. Har du boret i murstein med dem? Hvordan blir hullene?

Vanlig drill/skrutrekker med betong/steinbor. Har også brukt vanlig drill og de SDS-borene du har på nedre bilde i lettbetong, også tegl, og da uten slag med lav hastighet.

Det finnes jo SDS borr i mindre størrelser enn 6mm. F.eks. 4mm, 5mm, 5,5mm - Bl.a. Jula har et utvalg av disse.

SDS Borr Jula

Betonghålsten går å kjøre med de borrene du linker til ovenfor, men jeg vil da anbefale at du har en maskin med slag om du vil at det skal gå lett. Betonghålstenen er ganske hard - Kjørte selv 8 hull i går med en fliseborr av typen du linker til ovenfor men akkurat da med slagmaskin.

Er det derimot Lättbetong du har, så går det utmerket med disse borrene og en maskin helt uten slag, og jeg kjører selv den varianten ofte da det er mer praktisk med batterimaskin samt, akkurat som du sier, hullene blir finere og strammere.

Jeg pleier å bruke treskjærende borr og vanlig skrutrekker i våre lettbetongvegger. De er ganske myke, men man må bytte borr etter noen 10-talls hull da den er utslitt...

Har nå vært nede og sett, og disse maskinene har jeg (tilsynelatende fantes det slagborr også på den enklere maskinen)

Black & Decker CD501CRE 500W
D8Udqax.jpg

Makita HR2610
Makita-HR2610-3-Mode-SDS-Plus-Rotary-Hammer-Drill-2.jpg

Bosch GRS 14,4-2-LI
gsr_14.4-2-li_b.1024x768w.jpg

Makita DDF453SYE 18V (dog ikke pakket ut ennå)
1171439A.jpg

Jeg vet at Black & Deckeren fungerte ikke i det hele tatt bra i leiligheten når vi skulle bore hull i taket for lampe, men så var det også veldig hard massiv betong. Her måtte vi låne en Bosch hammer lignende HR2610 ovenfor.

Hvilken av disse bør jeg bruke?

AndersS skrev:
Vanlig skrutrekker/bormaskin med betong/steinbor. Har også kjørt med vanlig bormaskin og de SDS-bor du har på nedre bilde i lettbetong, også tegl, og da uten slag med lav hastighet.
Men er ikke risikoen stor for at jeg ødelegger Makita boren hvis jeg kjører uten hammer? Da er det kanskje bedre å kjøpe noen billigere bor på Biltema for å bore disse 4 hullene med?

Min vanlige bormaskin har ikke SDS-feste så til den må jeg uansett kjøpe andre bor til.

slacker skrev:
Det finnes jo SDS-bor i mindre størrelser enn 6mm. F.eks. 4mm, 5mm, 5,5mm - Bl.a. Jula har et utvalg av disse.

SDS Borr Jula

Betonghålstein kan brukes med de borene du lenker til ovenfor, men jeg ville da anbefale at du har en maskin med slag hvis du vil at det skal gå lett. Betonghålsteinen er ganske hard - Kjørte selv 8 hull i går med en flisebor av typen du lenker til ovenfor, men da med slagmaskin.

Er det derimot Lettbetong du har så går det utmerket med disse borene og en maskin helt uten slag, og jeg kjører selv den varianten ofte da det er smidigere med batterimaskin, og som du sier, hullene blir finere og tettere.
Aha, ja se der, det finnes faktisk! Da kunne man ha kjørt først, så kjørt med en 4mm bor og deretter med en 5,5 for å til slutt sette en 6mm plugg? Men problemet gjenstår trolig, boremaskinen jeg har skjærer gjennom veggen som smør, så det blir veldig vanskelig å få et rundt fint hull der pluggen akkurat går å trykke inn.

Den enklere nettdrevne boremaskinen jeg har hadde tydeligvis slagbor, så den kunne jeg ha brukt da, spørsmålet er bare hvilke bor jeg skal kjøpe til?

Jeg er ganske sikker på at det er en eller annen form for lettbetong faktisk, det står så i beskrivelsen i hvert fall, og med tanke på at den store maskinen skjærer gjennom på nulltid, så er det sannsynlig.

anders07 skrev:
Jeg pleier å bruke trebor og vanlig drill i våre lettbetongvegger. De er ganske myke, men man må bytte bor etter noen 10-talls hull da den er slitt ut...
Ja, kjøper man et par bor fra Biltema så bør det funke synes man, men det føles likevel feil å kjøpe treborr for betongvegg?

snowjim skrev:
Hei,

Jeg har en borhammer som skjærer gjennom vår lettbetong(hullstein) som smør, problemet er at hullene har en tendens til å bli mye større enn tenkt og minste mulige bor størrelsen er 6 mm.

Finnes det noe annet man kan bore med(selv om det tar mer tid), f.eks. kunne man bruke vanlige herdede bor uten slag eller hammer?

Ville kanskje noen av disse fungere:

[bild]
[lenke]

[bild]
[lenke]

Finnes også merker her: [lenke]
Noen av borene du lenket til+en "vanlig" boremaskin uten slag funker i gassbetong.

Enklest og best er en hederlig ledningsdrevet boremaskin med slag og bor med hardmetallspiss. Og å kjøre sakte. For 6 mm trenger du ikke forbore. Og kjøp fornuftige plugger, Fischer eller Mitsutomo.

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
I tak og gulv derimot så må du ha en type slagborr for å kunne bore overhodet. Typ Makita 2610 da hvelvene støpes på plass og følgelig er disse av hardere type.
Til lettbetongen duger hvilken som helst.

Når det kommer til hull så bruker jeg alltid 5.5 for 6mm plugg, 7 for 8mm plugg, en annen type plugg bruker jeg sjelden - Spesielt om det er lettbetong - Biter som tusan!

Kjøre gjør jeg aldri, begynn sakte bare.

tommib
anders07 skrev:
Jeg pleier å bruke trebor og vanlig skrudrill i våre lettbetongvegger. De er ganske myke, men man må bytte bor etter noen 10-talls hull siden den er slitt ut...
TS, er det lettbetong eller er det betonghullstein (to forskjellige ting)? Kan du bryte løs kantene på hullet med fingrene eller en liten spiker? I så fall er det lettbetong.

Hvis det er som å bore i smør, vil jeg gjette på lettbetong, og da ville jeg gjøre som anders07 foreslår. Jeg bruker samme taktikk hjemme for større hull. For rødplugg (6mm) bruker jeg en gammel kryssmeisel som tilfeldigvis har riktig dimensjon og bare slår inn i veggen. Det har fordelen at det komprimerer lettbetongen rundt pluggen slik at den sitter bedre.

For tunge ting (typ elfaskinner, kjøkkenskap) bruker jeg Fischer GB lettbetongplugg. Sitter som fjell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.