Hvilken forumregel skulle det være? Syns ikke at §5.2 er anvendbar i det hele tatt
Men alle. Snille kan vi ikke slutte å krangle? Jeg setter virkelig pris på om dere har flere tekniske tips om hvordan man skal bore i denne platen, samt hvilken (om noen) påvirkning det kan ha på platens holdbarhet. Men kanskje har vi andre ting å gjøre denne luciaformiddagen enn å sitte her og diskutere forumteknikaliteter?
Bare et forslag.
Nå er det bare noen dager igjen til vintersolverv. Da snur året og det begynner å bli lysere igjen. Lucia symboliserer mye av dette. La oss nyte våre liv i dag!
Er det kanskje garderober/bod rett over hverandre i leilighetene? Et diskret lite hull der ville jo ikke vært hele verden...
Det er en god tanke, og jeg ser hvor du vil med den. Men jeg tror at balkongen er en bedre idé, og å dekke hullet med en hvit plastboks så det ser fint og ryddig ut.
Finnes det kanskje garderober/bod rett over hverandre i leilighetene? Et diskret lite hull der ville jo ikke vært verdens undergang...
Leilighetene skal tilhøre forskjellige brannceller slik at brann ikke sprer seg umiddelbart mellom dem. Et hull mellom dem er dermed ikke bra. Foruten risikoen for å bore i noe rør med strøm eller vann.
5-7 cm har du allerede fått svar i tråden. ..
Jeg synes folk overdriver risikoene
Det er klart ingen mister sin Brf for at man borer et hull i en balkong... .
Jeg tror det er betydelig større risiko om man borer inne i leiligheten.
Men jeg synes at om det eneste problemet med å trekke den rundt balkongen er at den synes så burde du kunne løse det på annen måte
Dra litt julebelysning rundt kabelen og la det være året rundt. Ingen kommer til å tenke mer på det...🤔
Jeg tror risikoen for å bore i armering er mindre om man holder 15 cm fra kanten og veggen. Dekklaget skal jo være minst 3-5 cm, så første stangen kommer der et sted. Det kan også være en semiprefab med inngjuten plåt eller bjelke i kanten. Men et bilde av balkongen ville lette.
Men det finnes ingen føringskanal med inspeksjonsluker eller lignende som man kan senke en fiberkabel gjennom uten inngrep?
Her har du et bilde på en armert balkongplate. Som du kan se er det ikke så lett å si hvor det finnes armering eller ikke da det avhenger av mange faktorer. Bla på hvor langt inn i fasaden balkongen strekker seg. Det finnes bra skannere å leie som viser nøyaktig hvor du har armering.
Kjedelig om man borer i armering eller berører en og så om et par år frostsprenger rusten i stykker biter av balkongen. Sørg for å tette hullet, men så flytter du og bryr deg ikke om det lenger.
5-7 cm har du allerede fått svar i tråden. ..
Jeg synes folk overdriver risikoene
Det er klart ingen får sin Brl forverret for at man borer et hull i en balkong... .
Jeg tror det er betydelig større risiko hvis man borer inne i leiligheten.
Men jeg synes at hvis det eneste problemet med å dra den rundt balkongen er at den synes, så burde du kunne løse det på en annen måte
Dra litt julebelysning rundt kabelen og la det være året rundt. Ingen kommer til å fundere mer på det...🤔
Jeg har sett på slike alternativer, tror dog at man kommer til å trenge en kran fra utsiden for å gjøre det. Man kommer ikke til fra innsiden.
Jeg tror risikoen for å bore på armering er mindre om man holder 15cm fra kant og vegg. Tildekkingslaget skal jo være minst 3-5cm, så den første pinnen kommer der et sted. Det kan også være en semi-prefab med innstøpt plate eller bjelke i kanten. Men et bilde av balkongen ville gjort det lettere.
Men finnes det ingen ledningssjakt med inspeksjonsluker eller lignende som man kan dra en fiberkabel gjennom uten inngrep?
Finnes sjakt i trappehuset. Tror bare at problemet er å få det dit i begge leilighetene. Har hatt de åpne dosene for gamle telefonlinjer. Der ligger for tiden kabel for internett, og der er det ikke plass i de rør til å trekke denne fiber.
Trist om man borer i armering eller berører en og så om noen år sprenger rusten i stykker deler av balkongen. Visst tetter du hullet ditt men så flytter du og bryr deg ikke om det typ.
Bra poeng. Velger jeg å gjøre dette så må jeg definitivt leie en scanner (som ble foreslått i et annet innlegg)