Jeg og min nabo skulle gjerne trekke en kabel mellom våre leiligheter. Siden vi bor over hverandre, tenker vi at balkongen er et bra sted å bore hullet.

Kan det påvirke balkongens bæreevne dersom jeg borer et 10-12 mm hull gjennom platen inne i det ene innerhjørnet, typ 10 cm fra kantene (les veggene på balkongen)?
 
Erhm, har dere fått tillatelse fra utleier, borettslagets styre eller tilsvarende? Det er vel ikke noen av dere som eier huset, antar jeg?
 
  • Liker
Fotografen og 2 andre
  • Laddar…
J
O Ottosven skrev:
Jeg og naboen min vil gjerne trekke en kabel mellom leilighetene våre. Siden vi bor over hverandre tenker vi at balkongen er et bra sted å bore hullet.

Kan det påvirke balkongens bæreevne hvis jeg borer et 10-12mm hull gjennom platen inne i ett av innerhjørnene cirka 10 cm fra kantene (les veggene på balkongen)?
Nei, det vil ikke påvirke bæreevnen, men ikke bor for nær en kant for da er risikoen stor for at det sprekker..
Etter du har trukket kabelen gjennom, tette med en passende utetett så fuktigheten ikke når armeringen inne i betongen..
 
Purre
Dette føles som en dårlig idé. Hvorfor må dere bore akkurat i balkongen?
 
  • Liker
Dilato
  • Laddar…
Hva slags kabel ønsker dere å legge?
 
J Jansson69 skrev:
Nei det vil ikke påvirke styrken, men bor ikke for nær en kant for da er risikoen stor for at det sprekker..
Etter du har dratt gjennom kabelen, tetter du med passende utefug så fukt ikke når armeringen inne i betongen..
Takk for ditt svar. Skal huske å tette. Hvor langt fra kanten bør man borre? Er 10 cm tilstrekkelig?
 
Purre Purre skrev:
Dette føles som en dårlig idé. Hvorfor må dere bore akkurat i balkongen?
føles mindre invasivt enn å bare bore i gulvet i leiligheten. Har du noen bedre forslag?
 
  • Liker
Jansson69
  • Laddar…
D danielcse skrev:
Hva slags kabel er det dere vil dra?
24 fiber, fiber trunk. 8mm i diameter
 

Beste svar

J
O Ottosven skrev:
Takk for ditt svar. Skal tenke på å tette. Hvor langt fra kanten bør man bore? Er 10 cm tilstrekkelig?
Minst 50mm fra en ytterkant ofte ligger armeringen 30mm inn så 50-70mm ville jeg begynt med..
 
  • Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Jeg er nysgjerrig på hensikten med det hele!
 
Purre
O Ottosven skrev:
føles mindre invasivt enn å bare bore i gulvet i leiligheten. Har du noe bedre forslag?
siden vi ikke vet forutsetningene så blir det vanskelig å gi et bedre forslag 🤷‍♂️
 
J
Purre Purre skrev:
ettersom vi ikke vet forutsetningene så blir det vanskelig å gi et bedre forslag 🤷‍♂️
Holder ikke infoen i innlegg#8.
 
L Laurentiusson skrev:
Jeg er nysgjerrig på hensikten med det hele!
Datanörderi, servere i begge leilighetene som skal forbindes
 
  • Liker
Laurentiusson
  • Laddar…
Purre
J Jansson69 skrev:
Deling av

Holder ikke infoen i innlegg #8.
Hva sier det om hva for andre forutsetninger som finnes enn å bore hull i en balkong som man ikke er eier av?
 
Purre Purre skrev:
ettersom vi ikke kjenner forutsetningene blir det vanskelig å gi et bedre forslag 🤷‍♂️
Er det tryggere å bare bore i gulvet i et av rommene? Holdfasthetsmessig altså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.