Hei!
Jeg har et lite spørsmål. Hvis man borer et 10 mm hull gjennom en hanebjelke (45*170) og fester en skrueøye som man henger 80 kg i, påvirker dette takstolens, eller husets generelle, styrke på noen måte?
Jeg har et lite spørsmål. Hvis man borer et 10 mm hull gjennom en hanebjelke (45*170) og fester en skrueøye som man henger 80 kg i, påvirker dette takstolens, eller husets generelle, styrke på noen måte?
Funderingen kom faktisk av at jeg skal henge opp en boksebag, men en betydelig lettere (15 kg). Jeg tenkte bøye til en mage på en plate som jeg skrur med to franske treskruer og kjører en løkke med mutter gjennom magen. Men når jeg holdt på med dette begynte jeg å filosofere litt rundt hva som ville skje om man faktisk skulle bore gjennom hele bjelken og hva som kunne inntreffe om man henger en last med vilkårlig masse. Det ville være interessant å vite hvor grensen i hulldiameter samt grensen i belastning går, selv om dette er umulig å gi svar på uten å regne på det spesifikke tilfellet.
Så funderingen er mer hypotetisk...
Så funderingen er mer hypotetisk...
Jo, det går jo såklart å regne på. Tre er et anisotropt byggemateriale - det betyr at det har forskjellige egenskaper i de ulike lengderetningene - men det finnes mange formler for sånt der man kan til og med gjøre numeriske analyser for å se kraftkonsentrasjoner rundt hull eller boltgrupper.
Men i ditt tilfelle med sekken så må du sørge for at den bygningsdelen som sekken henger i virkelig er stum når du slår på sekken. Jeg ville ha bygget en ramme mellom to takstoler, limt og skrudd med kryss-stag.
Hvis du lar sekken henge i kun en takstol og sekken får takstolen til å begynne å bevege seg (svinge fram og tilbake) så kan det ikke utelukkes at du skader konstruksjonen.
Men i ditt tilfelle med sekken så må du sørge for at den bygningsdelen som sekken henger i virkelig er stum når du slår på sekken. Jeg ville ha bygget en ramme mellom to takstoler, limt og skrudd med kryss-stag.
Hvis du lar sekken henge i kun en takstol og sekken får takstolen til å begynne å bevege seg (svinge fram og tilbake) så kan det ikke utelukkes at du skader konstruksjonen.
Klikk her for å svare