B bossespecial skrev:
Holder det ikke med å bare legge en ny takregel i liv med den eksisterende takstolen og koble dem med spikerplater (bordlasker) og noen ankermutter?
Jeg vet ikke om dette funker, da eksisterende takstol er cc1200mm og nye takbjelker er cc600mm. Blir en på hver side av takstolen. Siden alt treverk har tykkelse 45mm vet jeg ikke hvordan man skal få det i liv?

Gjennomgående skrue og mutter pleier å bli løse.
Hullet må være litt større enn skruen og dersom det beveger seg så blir hullet større.
Deretter krymper, sveller treverket og da mister man forspenningen på skrueforbindelsen og i dette tilfellet kan det være vanskelig å etterstramme forbindelsen.

Trespiker og -skruer fungerer bedre.

Protte

Ahmada Ahmada skrev:
Jeg vet ikke om dette funker, da eksisterende takstol er cc1200mm og nye takbjelker er cc600mm. Blir en på hver side av takstolen. Da alt treverk har tykkelse 45mm vet jeg ikke hvordan man skal få det i liv?
Hvordan tenker du der?
Du skal inn med dobbelt så mange takregler og setter to på hver side av takstolen, da blir det CC 90 mm......og til neste takstein blir de CC.........1110 mm ??

Eller misforstår jeg noe.

Hvorfor heter du Ahmada noen ganger og HEA andre ganger??

Protte

prototypen prototypen skrev:
Gjennomgående skrue og mutter pleier å bli slarkete.
Hullet må være litt større enn skruen, og hvis det rører seg, blir hullet større.
Deretter krymper, sveller trevirket, og da mister man forspenningen på skrueforbindelsen, og i dette tilfellet kan det være vanskelig å etterstramme forbindelsen.

Treskrue og spiker fungerer bedre.

Protte
Jeg prøver å regne på treskrue i stedet.

prototypen prototypen skrev:
Hvordan tenker du der?
Du skal inn med dobbelt så mange taklekter og setter to på hver side av takstolen, da blir det CC 90 mm......og til neste takstein blir de CC.........1110 mm ??

Eller misforstår jeg noe.

Hvorfor heter du Ahmada noen ganger og HEA andre ganger??

Protte
Nei, du misforsto ikke noe, men det området som takbjelken tar last fra taket blir det samme som for cc600. Det vil si i stedet for 300mm fra hver side (totalt 600mm) så tar den i prinsippet 0 fra en side og cirka 600mm fra den andre siden. Deretter må man sette sammen takbjelkene litt med skruer og treverk mellom eller noe lignende.

Jeg hjelper en som kjøpte materialer før prosjekteringen ble gjort for det aktuelle prosjektet, derav utradisjonell løsning.

Er tydeligvis innlogget på forskjellige kontoer på datamaskin/mobil. Visste ikke dette selv, unnskyld eventuell forvirring som det medførte.

Ahmada Ahmada skrev:
Jeg vet ikke om dette funker, da eksisterende takstol er cc1200mm og nye takbjelker er cc600mm. Blir en på hver side av takstolen. Da alt tømmer har tykkelse 45mm vet jeg ikke hvordan man skal få det i liv?
Ettersom de nye takbjelkene skal legges opp på ytterveggen, er det nok at bare annenhver kobles i horisontal-retning til takstolen. De mellomliggende bjelkene som bare er oppreist på gesimsbåndet, stives deretter av med rupanelen.

B bossespecial skrev:
Ettersom de nye takbjelkene skal legges opp på ytterveggen, er det tilstrekkelig at bare annenhver kobles i horisontal-retning til takstolen. De mellomliggende bjelkene som bare er reist opp på hammerbåndet, stives deretter av med undertaket.
Bra idé, kan se for meg at dette kan funke. Takk! Skal fundere videre på dette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.