L Leif i Skåne skrev:
Bruk konstruksjon skrue. Type ET-T
Jeg skrudde opp alle limtrebjelker t.o.m 420x 115 mm med den skruen.
[lenke]
Takk, skal også regne på dette.

B bossespecial skrev:
Hva er grunnen til at det skal spikres på 2 nye lekter?
De to nye er takstoler (cc 600) til et uterom. De skal festes i den eksisterende bygningens takstol. For å overføre vindlast, hovedsakelig.

Du har ingen skisse/tegning man kan kikke på så man forstår helheten:D

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Du har ingen skiss/tegning man kan kikke på så man forstår helheten:D
Vær så god :)

Har de nye takbjelkene opplegg på den eksisterende ytterveggen så holder det å skru dem til eksisterende takstol. I så fall trenger man kanskje ikke trekke dem helt inn til takstolen, men feste dem i ytterveggen?

B bossespecial skrev:
Har de nye takreglene opplegg på den eksisterende ytterveggen så er det nok å skru dem til eksisterende takstol. I så fall trenger man kanskje ikke dra dem helt inn til takstolen, men feste dem i ytterveggen?
Hmm.. Dette må jeg tenke på. Tror det eventuelt kan gi problemer med for lav takvinkel på det nye taket. Er heller ikke sikker på hvordan opplegget ved ytterveggen skal se ut ennå.

Ahmada Ahmada skrev:
Hmm.. Dette må jeg tenke på. Tror det muligens kan gi problemer med for lav helling på det nye taket. Er heller ikke sikker på hvordan opplaget ved ytterveggen skal se ut ennå.
Man trenger ikke å senke takhellingen, man kan stolpe opp bjelkene fra hammarbandsnivå.

B bossespecial skrev:
Man trenger ikke senke takvinkelen uten man kan stolpe opp reglene fra hammarbandsnivået.
Om man stolper opp reglene fra hammarbandsnivået, blir det tilstrekkelig sterkt for å ta den horisontale lasten (vindlasten)?

S
Ser veldig flatt ut for takstein.

H HEA260 skrev:
Om man stolper opp lektene fra bjelkelagsnivå, blir det tilstrekkelig sterkt for å ta den horisontale lasten (vindlasten)?
Det finnes flere måter å håndtere H-laster på. Et alternativ er å koble taklekten til takstolen som tenkt, men la vertikallasten gå ned i ytterveggen.

S sinuslinus skrev:
Ser veldig flatt ut for takpanner.
Jeg er enig, det blir dog kun noen panner som ligger så flatt. Forhåpentligvis så tar takpappen alt inntrengende vann.

B bossespecial skrev:
Det finnes flere måter å ta hånd om H-lasten på. Et alternativ er å koble takregelen til takstolen som tenkt, men la vertikallasten gå ned i ytterveggen.
Nå er vi på samme side! :) Vil også koble den horisontale lasten til takstolen og bruke ytterveggen for den vertikale lasten.

Hadde du koblet takregel til takstol med 2 st bolter M10 + mutter + skive eller noe annet?

S
Slipp det der med gjennomgående skrue og mutter. Du svekker den eksisterende konstruksjonen i stedet.

S sinuslinus skrev:
Slipp det der med gjennomgående skrue og mutter. Du svekker eksisterende konstruksjon i stedet.
Hva ville du ha brukt i stedet?

Holder det ikke å bare legge en ny takregel i liv med den eksisterende takstolen og koble dem med spikerplater (bjelkelasker) og noen ankermuttere?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.