Hei,

Vil sette sammen 3 stykker 45x170mm med en bolt (M10/M8) + mutter. Det blir altså en toskjærs forbindelse. Jeg lurer på om det finnes en minste forankringslengde når det gjelder bolter i tre?

Mvh

Er det avstanden fra skruvhullet til enden på planken som du lurer på.
Du skriver toskjærs forband og det tolker jeg som de ytre plankene strekker i én retning og den i midten i motsatt retning.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Er det avstanden fra skruehullet til enden på planken som du lurer på.
Du skriver toskjærsforbindelse og det tolker jeg som de ytre plankene strever i en retning og den i midten i en annen retning.

Protte
Det er ikke avstanden til kant jeg lurer på, men om det finnes noen minste forankringslengde (t2) som må oppfylles for en bolt. I dette tilfellet blir t2=45mm. Og spørsmålet er om dette er nok?

Hadde det vært en glatt spiker f.eks., så hadde forankringslengden trengt å være minst 8d.

Hva er "tvåskärigt förband" og hva er forankringslengde?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hva er "tvåskärigt förband" og hva er forankringslengde?
Se bilde nedenfor, der a) er enskärig og b) er tvåskärig. Forankringslengden er i dette tilfellet det som kalles for t2 i figur b) nedenfor.

• Illustrasjon av tverrsnitt: a) enskjærig, b) toskjærig med forankringslengde t2 markert.
Nå skriver du at delene skal festes med bolt og mutter. Da blir det jo en gjennomgående bolt og spørsmålet om forankringslengde blir ikke anvendelig …

fahlis fahlis skrev:
Nå skriver du at delene skal sammenføyes med bolt og mutter. Da blir det jo en gjennomgående bolt og spørsmålet om forankringslengde blir ikke aktuelt …
Jeg forstår, så det holder altså med 45mm på treverket i midten for en si M8 bolt?

Tomture61
Er også viktig med dimensjon på skruene, antall, plassering.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Er også viktig med dimensjon på skruene , antall , plassering .
Se vedlegg, boltene er M8/M10 (holdfasthetsklasse 8.8).

• Tegning med mål og vinkler, viser posisjonering av M8/M10 bolter for byggprosjekt. Høyeste tall er 100, angir muligens lengde eller vinkel.
Tomture61
Ahmada Ahmada skrev:
Se vedlegg, boltene er M8/M10 (styrkeklasse 8.8).
Hva er det du skal sammenføye? Takstol? Et hull for en skrue (bolt) kapper trefibrene ganske kraftig, det gjør ikke spiker på samme måte. Spikerplate er enda bedre, men det fungerer jo ikke i ditt tilfelle.

Hva er det du skal sammenføye? Takstol?
Et hull for en skrue (bolt) skjærer av trefibrene ganske dyktig, det gjør ikke spiker på samme måte.
Yes takstol, 2 på hver side festes mot eksisterende takstol. Så du ville anbefale spiker i stedet?

Tomture61
Ahmada Ahmada skrev:
Yes takstol, 2 på hver side festes mot eksisterende takstol. Så du ville anbefale spikre i stedet?
Absolutt, til 100%
Det finnes anvisninger for hvor mange spiker og hvor, kan dessverre ikke finne det akkurat nå.

Hva er grunnen til at det skal spikres på 2 nye regler?

Absolutt, til 100%
Finnes anvisninger for hvor mange spiker og hvor, kan dessverre ikke finne det akkurat nå.
Jeg skal regne på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.