Funker det bra å kjøre med Board/Masonite som veggplater? I dag har jeg en type veggplate med freste spor i som jeg vil legge over for å kunne tapetsere eller male på. Gips 6mm føles som det bygger for mye og trøbler til det ved vinduer osv.

Hvorfor ikke rive det gamle så du kan kjøre 13mm gips?

Planen var først å bare friske opp rommet litt så det blir litt omfattende.
Alternativet er å male de gamle platene.

Ola78
Problemet med masonite er at den gjerne vil svelle etter en stund på grunn av luftfuktigheten, så den blir bulkete. Hørte et tips en gang om at før man setter opp masoniten, tar man og fukter den så den sveller, så monterer man den og lar den tørke. Tydeligvis blir da effekten at den trekker seg sammen og blir glatt også i fremtiden. Om dette stemmer vet jeg ikke, har ikke testet det selv, men kanskje noen andre på forumet har gjort det og kan gi en refleksjon om det funker.

Jeg synes du skal gi fullstendig FN i å gjøre noe som helst med disse masonittplatene, annet enn å rive ned dritten. Hvordan FN tenkte man når man satte dem opp??? Jeg har et hus fra 1972 og har disse platene på veggen i stuen. Det satt en oransje struktur tapet når jeg kjøpte huset for ca ett år siden, så jeg leste meg opp og tok en sjanse som det alltid er å male på tapet.... Gikk bra, etter litt sparkling sliping og maling så ble jeg sykt fornøyd, helt til de begynte å svelle.... Nå når jeg skal selge har jeg nå stått hele jækla kvelden og revet ned dritten, og skal i morgen kjøpe gips og smelle opp i stedet. Mitt tips er riv dritten, du kommer til å angre deg ellers.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.