Synes trefiberplater som ikke inneholder tilsatt lim er sympatiske både av miljø- og helsemessige grunner. Kunne det vært mulig å bruke det i stedet for OSB bak gipsen? Altså med hensikt å få en vegg det er lett å bore og henge opp ting i? Eller er hard board for smuldrende/svak for å fungere?

Det vanligste limfrie alternativet bak gips er råspont. En trefiberskive type masonite er ikke mye å skru i.

• Liker
pwb
  • Laddar…
Råspont er så klart det beste alternativet men også det dyreste og mest arbeidskrevende.

Masonit bak gipsen gir ingenting, bedre da med dobbeltgips om det skal være limfritt.

• Liker
Pumabjörnen og 1 annen
  • Laddar…
P pwb skrev:
Råspont er så klart det beste alternativet men også det dyreste og mest arbeidskrevende.
Mest arbeidskrevende ja, men ikke nødvendigvis det dyreste. I mitt hus har man brukt spillvirke til veggene (prefabrikkerte innerveggelementer). Dette koster ikke mye i det hele tatt, men fungerer tilstrekkelig bra selv om det noen ganger skjer at det ikke er bærende, men da må man flytte skruen et par centimeter.

Jeg la inn et innlegg i en annen tråd her i forumet for noen år siden:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...plyfa-bakom-gips-dum-ide.290085/#post-2647330

I mitt hus (40-tallet) er det masonite på tretex på veggene. Selv synes jeg at masonite er et helvete både å skru i og å spikre i. Hardt som betong er det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.