R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på min jakt etter stendere 45x70. Må med lys og lykte lete etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at stenderne skulle være spikrette? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte byggprosjektene, og alle de rette er allerede solgt?

Mvh
Si ifra om rett virke når det er lite stendere i hyllene for butikkene vil selge alt, men de fleste butikkene har fingerskjøtet på korte stendere.

Jeg var inne på Byggmax her om dagen og ble overrasket over hvor rette alle bjelkene jeg så på var, så det ser ut som om det varierer.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på min jakt etter lekter 45x70. Må med lys og lykte lete etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at lektene skulle være spikrette? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte opp byggeprosjektene, og alle rette er allerede solgt?

Mvh
Det er bare å se på hvordan kundene behandler treverket generelt i jakten på kvistfrie og penest mulige trestykker. Riv og slit og legg alt fra seg som en fyrstikkhaug. Ikke rart at det blir mye skjevt. 🤪

• Liker
  • Wow
Festlund og 4 andre
  • Laddar…
C
S smulanski skrev:
Og til dere som blader gjennom hele virkesstabelen på jakt etter den fineste biten, sørg for pokker at dere viser at dere har fått noen form for oppdragelse ved å la det være ryddig og fint etter dere.
Jepp, krokete lekter legges tilbake i bunnen av stabelen! 😆

Spøk til side, her er det orden og reda i rommene, så det varierer nok med kundenes og personalets ordenssans.

S hjulia skrev:
Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut på Byggmax i dag men for ca 10 år siden så kjøpte Byggmax-butikkene heromkring andresortering av trelast fra nærliggende sagbruk, noen ganger til og med tredjesortering. K-rauta som det het da lå kvartalet bort fra Byggmax og kjøpte også fra samme sagbruk, men de kjøpte førstesortering så på Byggmax måtte man nøye inspisere hver planke, spesielt under terrassebyggesesongen, mens på K-rauta var det som oftest bare å laste på. Om Byggmax fortsatt håndterer innkjøp på samme måte så skiller det seg antakelig veldig mye i landet hvor lett/vanskelig det er å finne rette planker
Jeg ringte til en av Byggmax leverandører og spurte hvorfor de selger andresortering til dem. Fyren i telefonen svarte "du er gal, skulle vi selge søppel til vår største kunde er det snart slutt med oss." Ringte også St.Eriks (har jeg for meg det var) og spurte det samme. De svarte at Byggmax er den absolutt største kunden og store kunder er vi ekstra nøye med.

Svaret er altså at mye av det som sies om Byggmax er myter.
Derimot skurrer det litt når de bruker underbemannet ukyndig personale i butikkene. Men det er jo det som er forretningsideen akkurat som Netonnet, dvs lave kostnader = billige produkter.

• Liker
Festlund og 4 andre
  • Laddar…
Mats-S
T Troberg skrev:
kjøper hos Karl Hedin. De er ikke bare rettere, man kjenner at de veier mye mer (altså tettere virke) og bedre høvlet
Enig.

Karl Hedin i Karlstad, finnes ikke bedre virke å kjøpe. Dessuten superhyggelig personale som alltid er glade, positive og hjelpsomme. Har fått en konto og avtale der så typ samme priser som på Bygg Max :-)

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
Mats-S
K Kalbygge skrev:
De svarte at Byggmax er den absolutt største kunden og store kunder er vi ekstra nøye med.
Problemet er ofte at trevirket håndteres fryktelig dårlig når det stables opp på ByggMax, ute i solen hulter til bulter. Selvfølgelig blir det bare propeller ut av dem fra begynnelsen rette bjelkene.

Hos Karl Hedin i Karlstad ligger alt trevirke fint stablet innendørs, ingen sol som presser på heller. Visst finnes det noen propeller der også, men de er ekstremt få og lette å unngå :-)

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på min jakt etter lekter 45x70. Må med lys og lykte lete etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at lektene skulle være spikrette? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte opp byggeprosjektene, og alle rette har allerede blitt solgt?

Mvh
Jeg tror de er laget av banantre, ellers ville de ikke sett slik ut!

• Haha
Conqvist
  • Laddar…
L lennart Å skrev:
Jeg tror at de er laget av banantre, ellers ville de ikke sett ut på den måten!
Da tror du veldig feil..

Banana er en urt, ikke en lignos, og danner dermed ikke "tre" som man kan sage stendere av.

God natt.

🙃

• Liker
  • Haha
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarebutikker (kbygg og byggmax) på min jakt etter lekter 45x70. Må med lys og lykte lete etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at lektene skulle være spikrake? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte opp byggeprosjektene, og alle rake er allerede solgt?

Mvh
Plåtlekter er spikrake!

Juha Lahti Juha Lahti skrev:
Plåtreglar er spikrette!
Hvilket ble allerede behandlet i innlegg #3.

Magnus E K
De siste bananene jeg kjøpte på Ica smakte mugg. Rette var de heller ikke.

(Apropos at tre er et levende materiale der ingen to planker er nøyaktig like.)

P
Mange trangbodde trelastlagre som har det som skal inn i fagene ligger ute i solen den ene dagen og i regn den neste, i beste fall med tak over, men regner det litt skrått så blir det vått uansett..

Så kommer man til neste sted med rikelig plass for alt trevirke innendørs, kanskje ikke oppvarmet, men tett mot utendørs, og skurene over trelastplassene på enkelte steder fremstår som ganske fattige og nesten umulige å holde kvaliteten på treverket..

Den ene enden på samme regel er gjennomvåt i den ene enden og relativt tørr i den andre enden....

Så nekter selvfølgelig mange kunder å kjøpe den krokete og den med løfteskade og den med den stygge kvisten på, så mange sorterer ut de fineste fra haugen, hvilket da til slutt snart bare finnes krokete skrot igjen i faget som ingen vil ha...

Så hjelper det vel ikke at noen har dyktig personale som man må betale ordentlig lønn for som ser etter og legger tilbake saker og sier til folk at de skal la treverket se ut som det gjorde før, ikke i plukk opp pinne haug...
Og så har vi andre steder der mengden personale som er der med full lønn er få, og forskjellige former for lønnstilskudd gir personale som kanskje ikke helt holder mål, men som føles som de hadde passet bedre på samhall, men bedriften fikk billig arbeidskraft med store kunnskapshull og arbeidsinnsats..

Lette etter reglar forrige uke til et prosjekt og spurte på to av trelastlagrene om de trodde at majoriteten av deres kunder var båtbyggere.. grove reglar som ikke er som 70x45 og 45x45 som man enkelt ved montering kan bøye rett som ser ut som bananer men trelastlageret vil selvfølgelig likevel ha full pris for.. det skrotet kan de selge til noen andre. Tenker ikke stå og tulle og prøve å bøye grove reglar rette 220x45 går liksom ikke så bra å bøye rette..

Men noen trelastlagre skulle virkelig trenge å fundere på hvordan de oppbevarer trevirket.. å slippe regn på trevirket føles jo som en god start...

slik ser det jo ut på altfor mange steder...

• Utendørs trelasthandel med høye hyller fylt med trelast under tak, flere biler parkert nær, solfylt dag.
  • Liker
  • Wow
HJS og 2 andre
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jeg har sluttet å kjøpe hos dem, jeg kjøper hos Karl Hedin.
Vanligvis kjøper byggevarehandelen fra nærmeste leverandør eller beste pris. Så man kan regne med at det er de samme produktene hos nærliggende byggevareforhandlere.
T Troberg skrev:
De er ikke bare rettere,
Alt trevirke er rett fordi det sages rett og leveres i bunter. Lar man det tørke i bunten holder det seg rett også når det har tørket.

Legger man det som plukkepinne hulter til bulter vil det bli skjevt når det tørker.
T Troberg skrev:
man merker at de veier mye mer (dvs tettere trevirke)
Om man kan merke at det veier mye mer er årsaken at det er fuktigere. Og altså ikke har tørket og rukket å bøye seg. Så tettsittende trevirke at det er mye tyngre finnes rett og slett ikke i den vanlige byggevarehandelen.

Den fremste årsak til at trevirke blir skjevt eller kroket er at det har ligget fritt når det har tørket. Vil man at det skal være rett når det har tørket må man sørge for at det er rett mens det tørker. I bunter eller montert spiller ingen rolle bare man fester det helt rett.

Noe som da rimeligvis betyr at det er bedre å velge en lett regel enn en tung om de ellers er like fine. Den lette holder seg rett og den tunge vil bli skjev om man ikke er oppmerksom.

• Wow
  • Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.