Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på min jakt etter stendere 45x70. Må med lys og lykte lete etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at stenderne skulle være spikrake? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er den eneste som starter opp byggeprosjektene, og alle rake har allerede blitt solgt?

Mvh

• Liker
  • Haha
jenhul og 8 andre
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Svingete trær i en skog med bøyde stammer. Teksten antyder humoristisk at dette er kilden til Home Depots trelast.

• Haha
  • Liker
husägaren TS og 109 andre
  • Laddar…
hsd
Spikrette
Rustent, bøyd spiker med flat hode på hvit bakgrunn.

• Haha
  • Liker
Noll koll og 37 andre
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på leting etter lekter 45x70. Må lete med lys og lykter etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at lektene skulle være spik rette? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte opp byggeprosjektene, og alle de rette er allerede solgt?

Mvh
Hei,

Jeg har ikke noe godt svar men synes at kvaliteten går ned og prisene opp.
Kjenner igjen fenomenet.

• Liker
byggpiraten og 24 andre
  • Laddar…
Jeg har sluttet å kjøpe hos dem, kjøper hos Karl Hedin. De er ikke bare rettere, man føler at de veier mye mer (dvs tettere virke) og bedre høvlet.

• Liker
OramaC og 31 andre
  • Laddar…
En regel er aldri rett etter at den har sugd opp eller sluppet fra seg ytterligere fuktighet. Så vidt jeg vet finnes det ingen store sagbruk som sager ferdigtørket trevirke. Og ikke engang da går det an å garantere at de er rette.

Eldre seintvokst trevirke bøyer seg derimot ikke like lett.

• Liker
MoggePogge og 10 andre
  • Laddar…
T Troberg skrev:
De er ikke bare rettere, man kjenner at de veier mye mer (dvs. tettere virke) og er bedre høvlet.
De kanskje er tyngre fordi de ikke har tørket og rukket å kroket seg ennå?

• Liker
  • Haha
Noll koll og 33 andre
  • Laddar…
useless useless skrev:
De kanskje er tyngre fordi de ikke har tørket og rukket å krokna ennå?
Nei, man merker forskjellen når man bearbeider dem.

• Liker
OramaC og 3 andre
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Såvidt jeg vet finnes det ingen større sagbruk som sager ferdigtørket virke.
Nei, det er vel i praksis det som er problemet. Har forstått at selve tørkeprosessen også har betydning i sammenhengen.
Selv har jeg riktignok ikke opplevd noen større problemer med å finne rette lekter på Byggmax. Kanskje varierer med sesong?

• Liker
Rosenrobban
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nei, det er vel i praksis det som er problemet. Har forstått at selve tørkeprosessen også har betydning i sammenhengen.
Selv har jeg riktignok ikke opplevd noen større problemer med å finne rette lekter på Byggmax. Kanskje varierer med sesong?
Vinterfelt er tørrere, definitivt.

• Liker
Grönamarie
  • Laddar…
Vil man ha 45x70 til innervegger pleier det å finnes kortstendere. Det er oftest rettere synes jeg.

• Liker
Totem og 9 andre
  • Laddar…
Problemet er antagelig at de ikke er snickeritorre når de pakkes opp og da slår de seg ved tørking. Jeg opplever at trelast som har ligget på byggevarehandelen gjennom vinteren uten pakkebånd nesten alltid er skjeve. Bedre å vente på nye friske leveranser.

• Liker
Ujy og 5 andre
  • Laddar…
Fingerskjøtt kortregel pleier å være ok.

• Liker
Roger Fundin og 9 andre
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nei, det er vel i praksis det som er problemet. Har forstått at selve tørkeprosessen også har betydning i sammenhengen. Selv har jeg for så vidt ikke opplevd noen større problemer med å finne rette lekter på Byggmax. Kanskje varierer med sesong?
Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut på Byggmax i dag, men for ca. 10 år siden kjøpte Byggmax-butikkene her omkring andresortering av trelast fra nærliggende sagbruk, noen ganger til og med tredjesortering. K-rauta, som det het da, lå kvartalet borte fra Byggmax og kjøpte også fra samme sagbruk, men de kjøpte førstesortering, så på Byggmax måtte man nøye inspisere hver lekt, spesielt under terrassebyggesesong, mens på K-rauta var det som oftest bare å laste på. Om Byggmax fortsatt håndterer innkjøp på samme måte, så skiller det seg antagelig veldig mye over landet hvor lett/vanskelig det er å finne rette lekter.

• Liker
MoggePogge og 10 andre
  • Laddar…
Trikset er å kjøpe trevirke som ikke ligger løst som mikado-staver på trelastlageret, men helst i store bunter. Bestill fra proffhandelen så binder de også sammen mindre mengder. Hemmeligheten er deretter å absolutt IKKE pakke opp lektene før du skal bruke dem. Da er de fleste ganske rette, og når de er låst fast i en konstruksjon holder de seg ofte rette (tvinges til å gjøre det).

Kjøper dere trevirke som IKKE er buntet sammen, legg det da fint og slett hjemme og bind det straks sammen med spennbånd. Sammen vil de bøye seg ulikt, så når de ligger nær hverandre tar kreftene ut hverandre. Samme effekt som om du kløyver en lekt, snur den ene delen og skruelim dem sammen igjen.

• Liker
Beemaster og 27 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.