Mats-S Mats-S skrev:
Problemet er ofte at virket håndteres sykt dårlig når det stables opp på ByggMax, ute i solen hulter til bulter. Selvfølgelig blir det bare propeller av de fra starten rette bjelkene.

Hos Karl Hedin i Karlstad ligger alt virke fint stablet innendørs, ingen sol som presser på heller. Selvfølgelig finnes det noen propeller der også, men de er ekstremt få og lette å unngå :-)
Min erfaring på Byggmax handler mer om at folk plukker ut de fineste bitene til bare de dårligere er igjen. Deretter fyller de uvitende ansatte på med mer virke i hyllene og legger så de utplukkede dårlige tilbake oppå det fine rette. Jeg har sett det flere ganger. Jeg har også sett at virket som ikke er trykket ligger tørt der jeg handler. Det ligger for så vidt utendørs, men det er så godt som aldri vått. Kan variere fra sted til sted naturligvis.
Altså, feilen som skaper dårlig virke ligger i uvitende personal (hvilket personalet ikke kan hjelpe) og mangel på personal. Dette kan utbedres med utdannet personal og flere av dem. Men nå er vi plutselig på Beijer og da faller jo hele konseptet med å være billig.

Jeg handler ofte på Byggmax og det jeg har kjøpt har alltid vært bra, men jeg kan saken og trenger ikke å få hjelp av noen ansatt. Jeg har også handlet på en annen Byggmax litt lenger unna. Der er det rotete, usortert og ofte feil prislapper på materialet. Det skiller altså mye mellom de forskjellige stedene. Derfor kan man ikke dømme alle varehus etter ett av dem.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Altså, feilen som skaper dårlig virke ligger i ukunnig personell
👍og ukunnige kunder
K Kalbygge skrev:
Jeg handler ofte på Byggmax og det jeg har kjøpt har alltid vært bra men jeg kan sakene og trenger ikke få hjelp av noen ansatt. Jeg har også handlet på en annen Byggmax litt lenger bort. Der er det rotete, usortert og ofte feil prislapper på materialet.
👍Det er ofte forskjellig personell og forskjellige kunder i ulike butikker
K Kalbygge skrev:
Det skiller altså mye mellom de ulike stedene. Derfor kan man ikke dømme alle varehus etter ett av dem.
👍

• Liker
Festlund
  • Laddar…
Jeg har fått for meg at det henger på butikksjefen på den byggmax man besøker om han sier til sin personal å ikke kaste noe når de sorterer om i haugene så blir det jo til slutt bare søppel igjen på annen side om de sorterer ut for mye så får han vel sparken

T Troberg skrev:
Nei, man merker forskjellen når man bearbeider dem.
Forskjellen på treverket avhenger snarere av årringene.
J jhall skrev:
Er det noen ulemper foruten pris med kortregler?
De er beregnet for innendørs bruk.

• Haha
Magnus E K og 1 annen
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Dom er til innebruk.
Så du mener at en 3,6 meter lang trestender funker utendørs, men ikke en som er 3,0 meter når man kjøper den?

• Liker
Festlund
  • Laddar…
S Sune i Blekinge skrev:
Jeg har fått for meg at det henger på butikksjefen på den byggmax man besøker, om han sier til sin personal å ikke kaste noe når de sorterer om i haugene, så blir det jo til slutt kun søppel igjen, men på den andre siden om de sorterer ut for mye så får han vel sparken
Det finnes knapt ansatte på Byggmax som har tid til å sortere hauger, Byggmax har virkelig strukket strikken i hvor lite personale man kan ha på plass (Selv om Bauhaus leder kampen når det kommer til hvor inkompetent personalet kan være). I halvparten av mine besøk på Byggmax må man lete etter noen som kan ta betalt, å finne noen å spørre om hvor man finner varer er nesten en umulighet.

• Liker
Huzzbutt og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du mener at en 3,6 meter lang trelist funker utendørs, men ikke en som er 3,0 meter når man kjøper den?
Hva babler du om, jeg svarte om fingerskjøtt virke, ikke lengder, og hvis du ikke skjønner det, så må du spørre en byggevareforhandler.

• Liker
RepJonas
  • Laddar…
Var på en byggmax i forrige uke og skulle ha råspont 420cm. Når vi kjørte til, så så pakken veldig bra ut, perfekt stablet med strø og alt. Vi måtte plukke av de første 5-6 lagene før vi fant en eneste planke som kunne brukes, deretter kunne vi plukke rett over. Min konklusjon ble at man i denne butikken ikke kastet noe når man sorterte i haugene, og jeg kommer trolig aldri til å besøke denne butikken flere ganger.

M mats.3 skrev:
Hva surrer du med, jeg svarte om fingerskjøtt virke, ikke lengder, og hvis du ikke forstår det så må du spørre noen byggevarehandel.
Du skrev jo at de er for innendørsbruk? Hvorfor skulle de ikke kunne brukes i andre sammenhenger?

• Liker
jawen
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på min jakt etter lekter 45x70. Må med lys og lykte lete etter noen som ikke er bøyd eller skjevt. Trodde standarden var at lektene skulle være spikrette? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte opp byggeprosjektene, og alle rette har allerede blitt solgt?

Mvh
Skal man ha bra virke så kan man ikke handle på Byggmax og Kbygg, de er lavpris bedrifter og det synes på sortimentet, man får hva en betaler for. Har sluttet for lenge siden å engang sjekke der etter virke som ofte er elendig. Borgunda sag og Beiger bygg er aldri noen problem med i mitt område, Skaraborg.
Anders

O O skrev:
Normalt kjøper byggevarehandelen fra nærmeste leverandør eller til beste pris. Så man kan regne med at det er samme produkter hos nærliggende byggevareforhandlere.

Alt treverk er rett fordi det sages rett og leveres buntvis. Lar man det tørke i bunten holder det seg rett selv når det har tørket.

Legger man det som plukkselv hulter til bulter vil det bli skjevt når det tørker.

Om man kan føle at det veier mye mer er grunnen at det er fuktigere. Og altså ikke har tørket og rukket å vri seg. Så tettvokst treverk at det er mye tyngre finnes rett og slett ikke i den vanlige byggevarehandelen.

Den fremste årsaken til at treverk blir skjevt eller krokete er at det har ligget fritt når det har tørket. Vil man at det skal være rett når det har tørket, må man sørge for at det er rett mens det tørker. I bunter eller montert spiller ingen rolle så lenge man fikserer det helt rett.

Hvilket da rimeligvis betyr at det er bedre å velge en lett regel enn en tung om de ellers er like fine. Den lette holder seg rett og den tunge vil bli skjevt om man ikke passer på.
Det er ikke min erfaring. Karl Hedins treverk er bedre enn Byggmax, jeg antar at det finnes ulike kvaliteter der. Bare en slik detalj som at KH-treverket er mye bedre høvlet, ikke har dårlige kanter osv. sier jo at det ikke er det samme.

Dessuten, jo, det er tettere, det er ikke fukt. Jeg hadde samme tanke, og rigget en improvisert fuktmåler, og det var ingen forskjell, bortsett fra at Byggmax hadde litt mer fuktighet, men så lite at jeg ikke kan si at det ikke var innenfor min målers feilmargin. Man kan dessuten telle årringer. De er tettere på KH-treverket.

Dessuten, hvis det er som du sier, hvorfor er C24 tyngre enn C14?

Det kan jo også være slik at Hedin har personale som plukker bort bananvirket mens det er kundene som sorterer det ut på Byggmax for alle butikker har vel søppelhauger med krokete virke?

Det ser ut til å være mange Karl Nilsson som herjer rundt på trelastlagrene

”Fikk jobb oppe ved saga og stablet bord
Og bord og bord der og bord om igjen
Noen la jeg slik, og andre la jeg så
Noen la jeg til side, noen la jeg for seg
Noen hadde hull, de la jeg for seg
Og andre var for korte, de la jeg for seg
For traddiralladedej...
Noen hadde kantfnas, de la jeg på sitt hold
Noen hadde bøyd seg, de la jeg for seg
Noen var angrepet av blåhjon og nattsmyg
De la jeg til siden i en egen haug for seg
Noen hadde krympet, de la jeg for seg
Noen var prima virke, de la jeg for meg …

• Liker
e-Flex og 3 andre
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarebutikker (kbygg og byggmax) på min jakt etter reglar 45x70. Må lete høyt og lavt etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at reglarn skulle være plankerette? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte byggeprosjektene, og alle rette er allerede solgt?

Mvh
Prøv optimera. Alltid fornøyd der

L Liljeros skrev:
Du skrev jo at de er for innendørs bruk? Hvorfor skulle de ikke kunne brukes i andre sammenhenger?
Jeg reparerte nylig en port som sto utendørs og den var ødelagt i fingerskjøtene og den hadde også vekst der, og de ser ut til å holde dårligere når de blir utsatt for vær og vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.