L Liljeros skrev:
Anledningen er nok at det plukkes og sorteres heftig blant kundene, personalet kaster tilbake så en del kan være riktig gammelt.
Selvfølgelig legges det tilbake en stor del, bare fordi en kresen kunde ikke vil ha materialet til prosjektet sitt, betyr det jo ikke at det er forkastet for det..

• Liker
Festlund
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på min jakt etter lekter 45x70. Må med lys og lykte lete etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at lekt skal være spikret rett? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte opp byggeprosjektene, og alle rette har allerede blitt solgt?

Mvh
Hva skal du bygge med disse spikret rette lektene?

Jeg synes de fleste reglar jeg kjøper er rette. Men jeg handler på et lite lokalt byggevarehus.

• Liker
vanpire og 1 annen
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut på Byggmax i dag, men for ca. 10 år siden kjøpte Byggmax-butikkene her i nærheten andresortering av treverk fra nærliggende sagbruk, iblant til og med tredjesortering. K-rauta som det het da lå kvartalet bort fra Byggmax og kjøpte også fra samme sagbruk, men de kjøpte førsteklasses sortering, så på Byggmax måtte man nøye inspisere hver regel, spesielt under terrassebyggesesongen, mens på K-rauta var det som regel bare å laste på. Hvis Byggmax fortsatt håndterer innkjøp på samme måte, skiller det seg antagelig veldig mye rundt om i landet hvor lett/vanskelig det er å finne rette lekter.
På "vår" Byggmax kan det være Derome stemplet i enden. Skulle tro at treverket ikke duger til snekkere og derfor sendes videre til Byggmax.

Müssli Müssli skrev:
På "vår" Byggmax kan det stå Derome stemplet i enden. Skulle tro at tømmeret ikke duger til snekkere og sendes derfor videre til Byggmax.
Det kan du få tro, men du tar feil. En C24 er C24 uansett om den kjøpes på Beijer eller Byggmax. Det samme gjelder sorteringskvaliteter som G4-2.

Hvorfor det skulle være negativt med tømmer fra Derome forstår jeg ikke. Avslører mest bare at du antagelig bor i Vest-Sverige. Hadde "din" butikk vært nordover hadde det sikkert stått SCA på endene eller noe annet nordsvensk sagbruk.

• Liker
Festlund og 5 andre
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på min leting etter lekter 45x70. Må med lys og lykte lete etter noen som ikke er skeive eller skjeve. Trodde standarden var at lektene skulle være spikrette? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte byggeprosjektene, og alle rette er allerede solgt?

Mvh
Bruk stålregler, om det er til vegger.

• Liker
ulfben og 3 andre
  • Laddar…
Interessant at ingen nevner hvordan trevirket er saget. Om du ser på årringene, forstår du hvorfor bjelken oppfører seg på en bestemt måte. Dessverre finnes det ikke lenger riktig kvartskåret trevirke å få tak i vanlig handel.

• Liker
FBrobeck
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Kunderne før deg har tatt de rette lektene og lagt de gjenværende hulter til bulter så de har blitt bananformet med tiden. Også de som var rette fra starten av. Det er problemet med at kunden får laste selv.

Den der fyren som "hjelper til med å laste" på ekte trelastlager er ikke der som en service, han er der for at kundene ikke skal ødelegge virket.
Eller så skal han sørge for at kundene ikke plukker ut de rette lektene og lar bananene ligge igjen.

R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på min jakt etter lekter 45x70. Må med lys og lykte lete etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at lektene skulle være spikrette? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte opp byggeprosjektene, og alle rette har allerede blitt solgt?

Mvh
På vårt Byggmax i Leksand kommer det rett ofte inn lekter som er zig-zag kappet hver meter og deretter limt sammen igjen. De blir veldig rette!

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
J JBE80 skrev:
Det kan du få tro, men du har feil. En C24 er C24 uansett om den kjøpes på Beijer eller Byggmax. Det samme gjelder sorteringskvaliteter som G4-2.

Hvorfor det skulle være negativt med trelast fra Derome forstår jeg ikke. Avslører mest bare at du antagelig bor i Vest-Sverige. Hadde "din" butikk vært nordover hadde det sikkert stått SCA på endene eller noe annet nordsvensk sagbruk.
Nei, jeg tror sikkert feil. Har ingen anelse faktisk, takk for oppklaringen. 😊 Det jeg vet er at det er stor forskjell på trelasten på Byggmax sammenlignet med grossistene som selger til selskap først og fremst. Og prisen stiger med selvfølgelig.

InfoDanne InfoDanne skrev:
På vårt Byggmax i Leksand kommer det rett ofte inn reglar som er zig-zag kappet hver meter og deretter limt sammen igjen. De blir veldig rette!
Vet du hvem som produserer virket?

R Relik skrev:
Hei
Har nå vært på to byggevarehus (kbygg og byggmax) på min jakt etter regler 45x70. Måtte med lys og lykte lete etter noen som ikke er bøyd eller skjev. Trodde standarden var at reglene skulle være spik rette? Er årsaken at jeg leter akkurat nå, tenker at jeg ikke er alene om å starte opp byggeprosjektene, og alle rette har allerede blitt solgt?

Mvh
Uansett hvilket tre du kjøper eller hvor så må du kontrollere tetthet og om det er rett samt hvor kvister sitter. Gjør det hver gang jeg kjøper tre.

U Urban Schelen skrev:
Bruk stålstendere, om det er til vegger.
Endelig noen som sa det😀

• Liker
Festlund
  • Laddar…
InfoDanne InfoDanne skrev:
På vårt Byggmax i Leksand kommer det rett ofte inn bjelker som er zig-zag kuttet hver meter og så limt sammen igjen. De blir veldig rette!
Det er jo en ganske dyr løsning som først og fremst brukes på grovere konstruksjonsvirke. Har de det i vanlige trelastbuntene?

C cpalm skrev:
Her får de tømmeret fra de "vanlige" store leverandørene, f.eks. Sodra. Jeg vil anta at det er likt i hele landet, Byggmax føles ganske sentralstyrt(?)

Byggtømmer er ikke snickertørt. Det finnes vel en standard for hvor tørt det skal være ved levering, men det jeg mener er at prosessen dit påvirker tendensen til skeivhet. Hvor tørt tømmeret var når det ble felt er bare en lenke i kjeden.
18% i byggevarehandelen er standard, i alle fall ved levering
12% er snickertørt. 15% brukes ofte i Tyskland til konstruksjonstømmer

• Liker
HenrikHuslöse og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.