Alfredo Alfredo skrev:
En forskjell kan være at Byggmax er mer utsatt for kresne privatpersoner som (har tid til å) bare plukke(r) rosinen i kaka og kommer man da på feil tidspunkt finnes bare vraket trelast igjen.
Jeg har sluttet å handle trelast på Byggmax nettopp fordi det knapt går an å finne rette planker der. Finner man noen, så blir de krokete etter bare noen dagers lagring hjemme... En stor forklaring er sikkert at kundene handler mindre partier og har tid til å velge ut de fineste eksemplarene i bunken. Ofte ligger det som plukk-og-miks halvveis ut på bakken med bare bananformede eller truckskadde planker.

Mange hevder at det er nøyaktig samme trelast som kjøpes inn hos alle byggevareforretningene, men jeg merker stor forskjell hos den "finere" butikken jeg handler hos. Om det skyldes at de kjøper inn bedre kvalitet, om trelasten håndteres på en annen måte eller om det blir noen forskjell fordi det omsettes raskere vet jeg ikke. Men forskjell er det uansett. Som privatperson har jeg tid til å velge ut de fine eksemplarene og i motsetning til Byggmax trenger man ikke grave en halv meter ned i bunken, det holder å plukke bort noen få dårlige eksemplarer. Og vel hjemme blir det ikke krokete før man har rukket å bruke trelasten.

• Liker
  • Elsker
Festlund og 3 andre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ofte er de for korte i den ene enden..
Om de bare er korte i den ene enden så skyldes det talmetern.

• Haha
Beemaster
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om de bare er korte i den ene enden så skyldes det talmetern.
Næhæ er det sant? Jeg tror ikke at kortregelproduksjonen har noen talmeter involvert..

På et sagbruk med overvekt mot bedriftskunder er jo omsetningen betydelig høyere på virket. Særlig om det er et sagbruk som nettopp har sin omsetning på virket. Men med det sagt, så er pakkene med 45x45 og 45x70 mest å sammenligne med bomber. Når båndene kuttes, spretter de unna med en gang.

At en 45x45 eller 45x70 er langkrokete spiller vel ingen rolle egentlig, så lenge de ikke har forstore kvister kan de bøyes rette når de spikres fast.

• Liker
Festlund og 2 andre
  • Laddar…
Tok 850lpm 45x70 fra Beijer med hjemlevering, var rett og fint. Også 540cm lengdene.

Ratet 4/5 inspiserte bjelker på bauhaus, da var jeg ikke engang kresen. Da jeg kom hjem innså jeg at jeg til tross for det hadde valgt en 45×195 som var i stort sett av, ikke ved en stor kvist men helt knekt midt i fin årring, trolig vindfall eller noe.

Men på ordentlig, hvor ofte trenger man spikrake regler i 45*45 og 45*70..

Skal de deles til kortlengder så "forsvinner" jo mye av krummingen.
Er de fulllengd så er det jo ikke heller så vanskelig å rette dem mens de skrus fast.

Og til dere som blar gjennom hele virkesstabelen på jakt etter den fineste biten, se for pokker til å vise at dere har fått noen form for oppdragelse ved å la det være ryddig og pent etter dere.
Virket blir jo ikke bedre av å bli etterlatt hulter til bulter, og ikke går prisene ned heller når det må ryddes og sorteres etter dere.

• Liker
Liljekonvalj og 12 andre
  • Laddar…
Skal man sette opp en baderomsvegg der det skal sitte litt større fliser, så gjelder det virkelig at den ikke bulker noe sted hvis det skal bli bra.

Har ellers inntrykk av at HusAMA sier 5mm buktning på 2 meter.

Handler det meste på Hornbach, og der er det noen få regler som er for skjeve. Derimot må man passe på å bruke dem raskt, for ligger de hjemme og tørker, så blir de skjeve.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Hvorfor ikke?
Min egen erfaring og en god venns erfaring som har hatt byggefirma i Stockholm i rundt 15 år.

• Liker
P-O J
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Skal man lekte ut en baderomsvegg der det skal sitte litt større fliser, så må det pokker meg ikke bule noe sted hvis det skal bli bra.

Har ellers for meg at HusAMA sier 5mm buktning på 2 meter.

Handler det meste på Hornbach, og der er det noen enkelte lekter som er for krokete. Derimot må man sørge for å bruke dem fort, for hvis de ligger hjemme og tørker så blir de krokete.
Enig, Hornbach i Stockholm har i alle fall betydelig bedre trevirke enn omkringliggende byggmax.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Jeg har jobbet hos en av de større modulhustilverkere for mange år siden, men der hadde vi alt trevirke innendørs plastet. Skulle du ha en regel så måtte man løfte på plasten, ta det du skulle ha og deretter på med plasten igjen. Nå varte jo de buntene ikke så lenge da det hele tiden ble brukt nytt trevirke, men vi hadde aldri noen større problemer med at reglene var skjeve.

• Liker
nino
  • Laddar…
Kjøp så rette man finner og sett dem opp direkte, før de bøyer seg. Jeg gjorde feilen å kjøpe for mye konstruksjonsvirke. En stor del havnet i ovnen. Det var da Byggmax brukte et ukjent sagverk og virket var stort sett ikke tørket når man kjøpte det. 45x45 ble som korketrekkere etter en stund. Heldigvis kjøpte jeg ikke alt virke på en gang. Tenkte først å bestille en lastebillast fra Beijer, men fikk for dårlig rabatt, noe som kanskje var flaks siden renoveringen tok lengre tid enn planlagt.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Min egen erfaring og en god venns erfaring som har hatt byggfirma i Stockholm i rundt 15 år.
Mener du at trevirke som er merket med samme klassifisering er dårligere på Byggmax?

Byggmax har helt klart dårligst virke i snitt av alle byggevarehus. Problemet er dels folk som leter gjennom haugene og legger dem tilbake hulter til bulter, men også at det er veldig ujevnt tørket. Jeg tok med fuktmåleren for moro skyld, og samme list hadde mellom 6% og 11% avhengig av hvor jeg testet. Noe av det byggmax selger, er dog virkelig tettvokst fint virke, så funn finnes å gjøre dersom det ikke er for å bygge innervegger. Hornbach har som regel bedre greier uten å være så mye dyrere.

I Inver skrev:
Byggmax har helt klart dårligst trelast i snitt av alle byggevarehandlere. Problemet er dels folk som leter gjennom haugene og legger tilbake hulter til bulter men også at det er veldig ujevnt tørket. Jeg tok med fuktmåleren for moro skyld og samme regel hadde mellom 6% og 11% avhengig av hvor jeg testet. Noe av det byggmax selger er dog virkelig tettvokst fint trelast så funn finnes å gjøre om det ikke er for å bygge innervegger. Hornbach har som regel bedre saker uten å være så mye dyrere
Årsaken er nok at det plukkes og sorteres flittig blant kundene, personalet slenger tilbake så noe kan være virkelig gammelt.

• Liker
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.