Rickard.
M mattoys skrev:
Jeg kunne ikke oppfylle dette da jeg har en kvist som gjør at stigen ikke kan gå rett opp til skorsteinen. Hvordan løser man det om feieren ikke får flytte seg sidelengs på taket? Eller trenger man å bygge en plattform med rekkverk da?
Det er feil, selvfølgelig får man bruke godkjente gangbroer om det trengs. Når eksakt rekkverk trengs vet jeg ikke, men jeg har for meg det har bl.a. med høyden å gjøre.

Man kan alltid teste uten og bare skru det på plass om det skulle bli tilbakeslag.

Tid for en oppdatering igjen. Langt innlegg..
Blikkenslageren ble ferdig forrige fredag. Overordnet fornøyd med resultatet. Pusskanten på pipebeslaget ble altfor bred/dyp (nesten 3 cm, hvem legger så tykt puss?) og den svarte "triangelen" ved sammenkoblingen mellom sadeltak og flatt tak etterlater vel litt å ønske. Den skal møtes av trepanel senere iallfall.. Men helt ærlig så orker jeg ikke dra dette en gang til, har allerede måttet fortelle dem hvordan det skal se ut et par ganger og de har rettet opp men gjort nye feil..

Da fyren ble ferdig så var jeg tilfeldigvis hjemme, hadde vaktfri akkurat den dagen, så jeg gikk ut og snakket med ham litt. Hyggelig fyr. (y) Da viser det seg at dette var første gangen han gjør en pusskant og første gang han lager en ventilasjonshatt helt på egen hånd. "Jaha, ny i yrket?" undrer jeg. Nei, da er det så at han er lærling. (?)
Jeg har absolutt ingenting imot at en lærling er her og jobber. Tvert imot, kjempebra at fyren får lære seg. Men skal ikke en lærling ha tilsyn og noen som lærer ham ting? Alle delene er laget her på stedet så ingen har jo kunnet hjelpe ham i noe verksted eller lignende heller. Kan en lærling være ute helt alene på jobb, dessuten fra start til avslutning, uten at noen ser hvordan det går for ham?

Jeg tenker at firmaet kanskje kommer ut og gjør en etterkontroll. Hele uken går og ingen kommer. Det som derimot kommer er fakturaen, den kom i går.
Vi har avtalt fast pris og det stemmer på fakturaen. Legger jeg ut arbeidsprisen på tiden lærlingen har vært her og legger til litt for kjøretid så har de fakturert ca 600 kr/t. Normalt for en erfaren håndverker synes jeg, men skal man virkelig betale fullpris for en lærling...uten tilsyn dessuten?
Jeg ringer opp selskapet (mindre selskap så det er eieren jeg har kontakt med). Fyren går DIREKTE i forsvar, helt umulig å diskutere med. Etterkontroll trengs ikke da han stoler blindt på fyren. "Prisen er avtalt og du har fått det du ville". (Det har ALDRI blitt nevnt noe om at en lærling skulle gjøre jobben eller engang være delaktig). Jeg prøver å gi ham tid til å få ut det han vil og så få sagt mitt men han bare kaller meg for ulike skjellsord, avslutter med "da får du vel ha ut en kontrollant, lykke til med det" og legger så på røret. Nå svarer han ikke når jeg ringer.

Hva gjør man? Hva har man for "rettigheter"? Finnes det regler for hvordan lærlinger skal faktureres eller bare praksis å fakturere lavere timekostnad?
Helt ærlig så har vi ikke råd med en masse kontrollanter eller eventuelle rettslige kostnader. Dette takbyttet og da tilhørende blikkenslagerarbeid kom som en kjedelig overraskelse og har belastet budsjettet vårt ganske kraftig. :confused:

• Rødt beslag på tak med synlig skjøt, ved siden av en grov pusset overflate, omgitt av trær og en gårdsplass i bakgrunnen.
  • Rødt tak med skorstensbeslag og bred pusskant, ujevne takstein med værpåvirkning, dråper på metallflaten, møtet mellom sadeltak og flatt tak.
  • Rød plåtkant på taket ved murpuss, med synlig overgang mot en mørtelkledd pipe i bakgrunnen. Detalj i takrenovering.
  • Svart metallbeslag rundt et vindu med dråper vann, ved siden av et oransje tak med takstein, viser konstruksjon av putskant.
  • Rød teglsteinstak med svart omramming rundt en takvindu og en skorstein i bakgrunnen.
  • Rød mursteinsskorstein på tak med røde takstein og værslitasje. Skorsteinsbeslaget er bredere enn forventet, laget av lærling.
  • Rødt tak med luftekanal i metall, installert nær mønet. Taksteinene viser tegn til vær, med malingsslitasje og noe mosing.
  • Rødt tak tekket med takstein, viser svarte metallbeslag ved overgang mellom saltak og flatt tak. Pusset kant på skorstensbeslag.
  • Liker
Huddingebo
  • Laddar…
J
Den blikkenslagerlærlingen kommer nok til å bli en bra blikkenslager en dag!

Du må se bort fra det med rabatt i dette tilfellet siden det er fastprisavtale og dermed kan de ta ekstra lang tid på seg, det er kun opp til din entreprenør å sende det personalet som de finner er passende. Du skal fokusere på at riktig arbeid er utført til riktig kvalitet.

• Liker
Detlovsson og 6 andre
  • Laddar…
J Jönas skrev:
Den plåtslagarelærlingen kommer nok bli en bra plåtslager en dag!

Du må tenke bort det der med rabatt i dette tilfellet da det er fastprisavtale og dermed kan de ta ekstra lang tid på seg, kun opp til din entreprenør å sende det personellet som den finner er passende. Du skal fokusere på at riktig arbeid er utført til riktig kvalitet.
Er helt enig
Hadde det vært på løpende hadde jeg ikke likt om firmaet fakturerte full timepris for lærlingen
Hadde du blitt mer fornøyd om firmaet sendte en erfaren plåtslager som gjorde jobben på halve tiden?
Da hadde denne kostet 1200 kr i timen
Nå har du jo fått rabatt på timeprisen med 50% ;)

J Jönas skrev:
Den blikkenslagerlærlingen kommer nok bli en bra blikkenslager en dag!

Du får tenke bort det der med rabatt i dette tilfellet da det er fastprisavtale og derav kan de ta ekstra lang tid på seg, kun opp til din entreprenør å sende den personalen som den finner er egnet. Du skal fokusere på at riktig arbeid er utført til riktig kvalitet.
Prisen var bare en liten del av det hele. Jeg synes at prisen vi har fått er akseptabel for sluttresultatet. Ellers hadde vi ikke akseptert tilbudet. Jeg lurer mest på om det får gå til på denne måten og om man ikke er pliktig til å informere når det ikke er en ferdigutdannet håndverker som utfører arbeidet.
Hvorfor skal byggebransjen være annerledes enn andre bransjer der studenter/lærlinger lærer seg ute på arbeidsplassen? Jeg er selv lastebilmekaniker fra før. Der var det alltid info til kunden og etterkontroll av veilederen/mentoren, frisører er det utrolig tydelig når det er studenter. Nå jobber jeg innen helsevesenet og der er det utrolig tydelig og plikt til å informere om hvilket "nivå" man har nådd i yrket (student, turnuslege, underlegen etc etc).
Som ikke-kunnig innen området så ansetter man jo ikke firma bare for å få en jobb gjort, men også for en viss sikkerhet at det er RIKTIG gjort. Da forventer jeg jo, og sikkert mange andre, at det i det minste dukker opp en ferdigutdannet som kontrollerer jobben. :thinking:
Hvordan hadde dere følt hvis en videregåendeelev byttet bremser på deres bil, arbeidet blir ikke kontrollert og når dere kjører derfra så får dere høre "det var første gang jeg gjorde noe sånt". Hadde dere følt dere trygge i bilen?
Jobben er sikkert bra, eller i det minste helt ok, gjort. Men det mangler en del fra firmaets side kan jeg synes.

• Liker
Jonobe og 3 andre
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Prisen var bare en liten del i det hele. Jeg synes at prisen vi har fått er akseptabel for sluttresultatet. Ellers hadde vi ikke akseptert tilbudet. Jeg lurer mest på om det får gå til på den måten og om man ikke er forpliktet til å informere når det ikke er en ferdigutdannet håndverker som utfører arbeidet.
Hvorfor skal byggebransjen være annerledes enn andre bransjer der studenter/lærlinger lærer seg ute på arbeidsplassen? Jeg er selv lastebilmekaniker fra tidligere. Der var det alltid info til kunden og etterkontroll av veilederen/mentoren, frisører er det utrolig tydelig når det er studenter. Nå jobber jeg innen helsetjenesten og der er det utrolig tydelig og plikt å informere om hvilken "nivå" man har nådd i yrket (student, AT, turnuslege osv osv).
Som ukjent innen området så ansetter man jo ikke et firma bare for å få en jobb gjort, men også for en viss sikkerhet at det er RIKTIG gjort. Da forventer jo jeg, og sikkert mange andre, at det iaf minst dukker opp en ferdigutdannet som kontrollerer jobben. :thinking:
Hvordan hadde dere følt om en videregåendeelev byttet bremser på bilen deres, arbeidet blir ikke kontrollert og når dere kjører derfra så får dere høre "det var første gang jeg gjorde noe sånt". Hadde dere følt dere trygge i bilen?
Jobben er sikkert bra, eller iaf helt ok, gjort. Men det mangler en del fra firmaets side kan jeg synes.
Helt enig, dessverre så er også min erfaring at største delen av håndverkerne ikke har fått lært hva service og oppfølging er. Det hadde ikke krevd mye fra selskapets side å komme og sjekke så alt ser bra ut - når de ikke gjør det så blir man jo enda mer tvilende til om jobben er fullført korrekt i henhold til kunstens regler.

Iom hvordan personen du snakket med oppførte seg så hadde jeg nok kranglet enda mer og betalt en rimelig (mindre) sum for jobben som ikke ble utført av en person med fagbevis. Jeg hadde ikke betalt full pris om jeg kjøpte en tjeneste av en som ikke er ferdigutdannet og dessuten sa at han ikke hadde gjort momentet tidligere.

• Liker
Jonobe
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Da renner jo det evt. vannet likevel inn under taksteinene. :thinking: Skal ligge over mønebordet og ut på overkant takstein ifølge det jeg har forstått i alle fall.
Sorry vet ikke hvordan jeg tenkte der!

Synes likevel at det til slutt ble ganske bra. Litt brede putskragar men ellers bra!
Ja hadde vært fornøyd. Og jeg er kresen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.