55.889 lest ·
68 svar
56k lest
68 svar
Blikkenslagerarbeid - skal det se ut sånn?
Det nye var bedre..men pent?Noramasen skrev:
Et rett og slett bedrøvelig arbeid. Er man helt uten yrkesstolthet eller kunnskap så etterlater man en utførelse lik denne. Det finnes mange synspunkter, men de viktigste feilene som absolutt ikke skal finnes er, og som skal påtales mot firmaet er:
Videre er det vanskelig å kunne se hva det er for svart blekk til tross for beskrivelsen, men uavhengig av hvor utsatt beliggenheten er så ser det ikke bra ut. Ta gjerne et bilde med litt mer avstand så klarnes det sikkert og man kan gi forslag på alternativ løsning.
- Den såkalte pusskant der utførelsen er helt gal. En riktig pusskant skal bestå av en "hylle" som er overknekt i ca 110º (med omslag) slik at hvis pussen fremover spriker så renner vannet fra skorsteinen og ikke inn i den. Og det skal IKKE være noen fuge der da pussen ikke fester mot den.
- Etterlatt en falsing uten knytning som man kan skade seg skikkelig på. Og denne knytningen skal skje under pusskanten.
- Samtlige sider skal være møtende i sine hjørner, ellers så blir det jo forskjellige høyder på sidene når pussen har kommet på.
- Hvis man investerer i puss på skorsteinen skal det for pokker ikke synes noen skruer av montasjetypen, uten skjulte innfestninger med klammer.
- Og det samme gjelder med falstypen av innklipping i hjørner. Det bør være av svungen type.
Med vennlig hilsen/Masen
Noramasen; Jeg har "hørt" at hvis man legger sammen 2 plater så skal de brettes 3 ganger. Vet du noe om det?
Bedreviter
· östergötland
· 2 668 innlegg
”Sambon jobber hjemme så hun har jo sett ham. Vet dog ikke hva som skjedde første gang.J Joakim88 skrev:
Plåtisen kanskje fikk det travelt forrige gang. Hvorfor vet nok bare plåtisen og sambon…
Spøk til side! Nå synes iallfall jeg du kan være fornøyd. Ser bra ut. Og mønebåndet har du lagt riktig.
https://www.facebook.com/watch/?v=389654128466315J Joakim88 skrev:
Ikke mange riktige!J Joakim88 skrev:Hadde en blikkenslager hjemme hos oss i dag. Vi skal få gjort litt forskjellige ting på taket, og han begynte med kunsten på skorsteinen. Skorsteinen skal pusses senere, så dette skal være en kant med "pussekant".
Når han også begynte på arken, så antar jeg at han anser seg som ferdig med kunsten.
Jeg kan innrømme at jeg aldri har sett en nederkant på nært hold, men jeg må innrømme at jeg ble skuffet da jeg så hva som var montert på vår skorstein da jeg kom hjem. Skal det se slik ut? (bilden med svart blikk er på kunsten over vinduet på arken)
Kikk inn på www.teknikhandboken.se
Der finnes faginfo om blikk samt utførlige bilder på utførelse for hver byggdel hentet fra AMA hus.
Mvh Tom
Kontrollansvarlig i henhold til PBL
Sert entreprenadebesiktningsmann
Takk!T Tooompaaa89 skrev:
Hva synes du om det nye beslaget som jeg la opp bilder av da?
Ser bra ut, kommende overbeslag/pussekant blir desto viktigere. Antar at de vil falce sammen overbeslaget med avslutningen på det øverste beslaget og deretter avslutte med en pussekant.. Forsøk å finne ut hvor tykk puss dere vil trenge da pussekanten på blekket bør være den samme. Se bilde og pilJ Joakim88 skrev:
Det finnes mange normer for feiing som vår kommune har blitt knallharde med etter at de byttet inspektør:F fribygg skrev:
- Stigen skal henges på stigetrinn.
- Stige på taket må gå rett opp til skorstein. Skråning over tak eller eventuell horisontal del får ikke forekomme
- Stige(r) på skorstein skal være fast montert. Den skal ha leidere. Man skal kunne feste en sele/sikkerhetsline øverst.
- Det skal finnes en plattform øverst som feieren kan stå på.
Fikser man ikke dette på sitt gamle hus blir feiing ikke godkjent for yrkesutøvere. En nabo har i stedet gått feiekurs, men jeg er skeptisk til om det holder da han uansett ikke får selve skorsteinsinstallasjonen godkjent.
Jeg ville ikke kunne oppfylle dette da jeg har en ark på taket som gjør at stigen ikke kan gå rett opp til skorsteinen.elpaco skrev:
Det finnes mange normer for feiing som vår kommune blitt knallharde med i og med at de byttet inspektør:
Det ble så mye med dette at vi hyret inn et blikkenslager med denne oppgaven. Etter mye krangling mellom kommune, firma og produsent av stige ble den til slutt godkjent. Den ble noe eksempel for typegodkjenning og vi fikk den gratis (13’ med plattform). Det ser ut omtrent som på bildet, men litt styggere. Vi har dog satt plattformen slik at den ikke synes fra gaten. Takstigetrinne var vi derimot nødt til å ha på forsiden av ovennevnte grunn.
- Stigen skal henges på stigetrinn.
- Stige på taket må gå rett opp til skorstein. Skråstilling over tak eller eventuell horisontal del må ikke forekomme
- Stige(e) på skorstein skal være fast montert. Den skal ha leidere. Man skal kunne feste en sele/sikkerhetsline øverst.
- Det skal finnes en plattform øverst som feieren kan stå på.
Ordner man ikke dette på sitt gamle hus blir feiingen ikke godkjent for yrkesutøvere. En nabo har isteden tatt feierkurs, men jeg er skeptisk til om det holder siden han fortsatt ikke får selve skorsteinsinstallasjonen godkjent.
Hvordan løser man det om feieren ikke får forflytte seg i sidelengs på taket?
Eller trenger man bygge en plattform med rekkverk da?
Det er du som byggherre som skal oppfylle gjeldende taksikkerhet ved omfattende takomlegging. Se bbr kap 8M mattoys skrev:
Kikk på https://www.taksakerhet.se/
De har gode veiledninger for hva som "gjelder" for småhus.
Mvh
Jeg kan ikke reglene utenat, bare hva som ble bestemt hevdet for meg. Jeg vil for eksempel ha en liten smal "landgang" horisontalt på baksiden. Men det var ikke godkjent. Så noen abrovinsch av det slaget du nevner skal sikkert til om inspektøren er nøye. OM du ikke kan dra stigtrinnene fra andre siden av taket. Det er jo så vi har gjort da det på baksiden finnes et altantak i kanalplast.M mattoys skrev: