8.815 lest ·
19 svar
9k lest
19 svar
Bladdubb - Hvordan får jeg dem fast?
Nei, det er bedre da, har boret noe lengre avstand enn hva stolpen er bred som gjør at flatjernet spenner innover og låser i hullet. Vet ikke om det blir noe bedre, men har helt i sement slurry i glipen mellom hull og dobb i kveld.SBH skrev:
Vurderer å kjøre med ankermasse i resten av stolpene. Men fungerer det også bra på en mine dubber selv om de ikke har noen gjenger?
Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat bladdubb, men derimot med både bergøyler som festes på samme måte som bladdubb, og med å dubbe for støping på fjell og all slags andre innfestinger i fjell.
For bergøyler pleier jeg å bruke 20mm bor til 16mm øyler. Jo da, det høres stort ut, men det trengs. Rens hullet, i med øylen med kilen festet og slå til det sitter fast. Plager glippen på toppen kan du svovle skaftet ved å strø ut svovel og tenne på. Det er dog ikke noe jeg har gjort selv, men jeg har sett det bli gjort.
Andre enn øyler/bladdubb med kil kan med fordel festes med ankermasse. Det er ikke så nøye at det er akkurat gjenger på overflaten – lag noen solide riper med vinkelslipen bare så har massen noe å feste i. Det pleier jeg å gjøre på gjengestang også så den ikke kan skrus ut av massen. Men ankermasse er dyrt og tar tid å jobbe med; blant annet er det mye høyere krav til rene hull når ankermasse brukes enn kil. Så jeg ville uten tvil brukt bladdubb med kil for et gjerde. Som du har vært inne på, kan du jo bore så det spenner litt så blir det ikke noe problem med at hullene er store.
Før det fantes ankermasse var det også vanlig å feste ting med ren sement oppslått i litt vann. Fungerer bra til slikt som ikke utsettes for en masse rykk og slit. Kanskje ikke noe for en fortøyningsøyle, men det fungerer for å for eksempel feste vanlige bjelkesko i fjell for et gjerde.
For bergøyler pleier jeg å bruke 20mm bor til 16mm øyler. Jo da, det høres stort ut, men det trengs. Rens hullet, i med øylen med kilen festet og slå til det sitter fast. Plager glippen på toppen kan du svovle skaftet ved å strø ut svovel og tenne på. Det er dog ikke noe jeg har gjort selv, men jeg har sett det bli gjort.
Andre enn øyler/bladdubb med kil kan med fordel festes med ankermasse. Det er ikke så nøye at det er akkurat gjenger på overflaten – lag noen solide riper med vinkelslipen bare så har massen noe å feste i. Det pleier jeg å gjøre på gjengestang også så den ikke kan skrus ut av massen. Men ankermasse er dyrt og tar tid å jobbe med; blant annet er det mye høyere krav til rene hull når ankermasse brukes enn kil. Så jeg ville uten tvil brukt bladdubb med kil for et gjerde. Som du har vært inne på, kan du jo bore så det spenner litt så blir det ikke noe problem med at hullene er store.
Før det fantes ankermasse var det også vanlig å feste ting med ren sement oppslått i litt vann. Fungerer bra til slikt som ikke utsettes for en masse rykk og slit. Kanskje ikke noe for en fortøyningsøyle, men det fungerer for å for eksempel feste vanlige bjelkesko i fjell for et gjerde.
Takk for tipsene PNO, jeg har brukt Ø22mm borr til Ø19mm bladbolt, det føles som jeg får dem ned i bunnen av hullet og at det blir stramt. Skulle imidlertid trenge noe bedre for å gjøre rent hullene med, har ingen kompressor så jeg tok det jeg hadde hjemme, dvs. et sugerør og blåste. Resultatene ble vel så som så = alt støvet i ansiktet. 
Kanskje jeg skal tenke om angående ankermassen, men tenkte kjøpe den på Biltema og det går cirka 12ml(11,93 cm^3) + søl per hull og jeg har 22 hull igjen så tenkte kjøpe tre tuber 280ml for 400kr så burde det rekke.
Kanskje jeg skal tenke om angående ankermassen, men tenkte kjøpe den på Biltema og det går cirka 12ml(11,93 cm^3) + søl per hull og jeg har 22 hull igjen så tenkte kjøpe tre tuber 280ml for 400kr så burde det rekke.
Sist redigert:
har du noen sykkelpumpe?SSSS skrev:Takk for tipsene PNO, jeg har kjørt Ø22mm borr til Ø19mm bladdubb, føles som jeg får dem ned i bunnen av hullet og at det blir stumt. Skulle dog trenge noe bedre for å gjøre rent hullene med, har ingen kompressor så jeg tok det jeg hadde hjemme dvs, et sugerør og blåste. Resultatene ble vel så-som-så = alt støv i ansiktet.
Kanskje skal tenke om angående ankermassen men tenkte kjøpe den på biltema og det går cirka 12ml(11,93 cm^3) + søl per hull og jeg har 22 hull igjen så tenkte kjøpe tre tuber 280ml for 400kr så burde det rekke.
forstår ikke hvorfor du skal ha noen ankermasse når du har kjøpt fine bladdubb
Klikk her for å svare