SSSS
Jeg holder på og bygger et nytt gjerde på en steinmur og tenkte å feste staurene med bladdubb fra Gunnebo

Det følger jo med en kile til disse men trengs det noe mer type kjemisk anker for at de skal sitte? Eller holder det bare å slå dem ned i et hull? Og hvilken bor bruker jeg når dubben er Ø19mm?

Bladdubb i metall med kil, 19 mm i diameter, 230x25 mm plate, 330 mm lang. Brukes for å feste stople på mur. Artikkelnummer: GO19000533.

Sist redigert:
Totte_S
Gjetningsvis borer du et 19 mm hull som er minst like dypt som den runde delen, 100 mm, setter kilen i sporet på bolten, i lengderetningen, stopper bolten ned i hullet og slår til den med en slegge. Kilen vil da presse fra hverandre underdelen på bolten og låse mot stenen. Uten kjemikalier. Men jeg gjetter bare.

SSSS
Det er ingen risiko for at det skal komme ned vann og fryse hvis man ikke "tetter" med noe?
Og hvis man borer mer enn 100mm så vil ikke kilen bunne i hullet, noe som igjen gjør at den ikke kiler seg fast?

Sist redigert:
Totte_S
Det kommer sikkert ned vann og fryser, men det vil nok ikke spille noen rolle, siden det ikke vil dreie seg om spesielt store mengder. Du kan sikkert smøre på litt tetning i etterkant, men den er konstruert for å feste av seg selv, ellers kan du bruke bare kjemankre og tilpasset festelement til. Er det ikke et elefantgjerde du skal bygge så trenger du nok ikke både og.

• Liker
SSSS
  • Laddar…
Korvgubbe
Akkurat som Totte_S sier, bor ikke for dypt for da går det galt. Noe vann trenger du ikke bekymre deg for, dubben sitter der den sitter så.

• Liker
SSSS
  • Laddar…
SSSS
Det går jo to bladdubbar til hver stolpe, min plan er å ta en liten bit av stolpen og skru den fast med gjennomgående bolt og mutter, deretter merke ut hvor hullene skal være på steinen. Så borre/rense og slå på med en slegge slik at begge dubber havner i samme høyde for å deretter bytte ut trestykket med den ekte stolpen.

Tror dere at det vil fungere bra?

Sist redigert:
SSSS
Kjøpte dubbene i går og har målt litt på dem, og iom. sporet er de større enn 19mm, de er litt ovale men som maks 20,5mm. Ville det da funke med et 20mm bor (jeg har nemlig allerede et slik)? Eller skal jeg gå opp til 21mm eller 22mm?

Kilen er 5mm på det bredeste stedet.

S
sjekket hva som skrives om montering. funker med 23mm da kilen er 5mm.
vær nøye med boredybden som sagt før

S
SSSS skrev:
Hvor sjekket du det? Finner ingenting på Gunnebos hjemmeside
[lenke]
tilsvarende produkt med samme diameter.
men du kan jo teste. lag et hull i en eller annen "trebit" synes du spillet er for mye så gå ned i diameter.
men husk at bladdubben vil ekspandere

SSSS
SBH skrev:
likverdig produkt med samme diameter. men du kan jo teste. lag et hull i noen "trebit" synes du spillet er for mye så gå ned i diameter. men tenk på at bladdubben vil ekspandere
Ok, takk for hjelpen. Fant omtrent samme info selv men 23mm til Ø18 dubb. Kanskje det ikke er så kritisk men vil jo ikke få et slark så stolpen blir ustø...

Tabell over bergdubb og bergøgle med dimensjoner, vekt og borrehullstørrelser. Inkluderer tegning av en gjenstand med øgle.

SSSS
SSSS skrev:
Det går jo to bladdubbar til hver stolpe, min plan er å ta en liten bit av stolpen og skru den fast med gjennomgående bolt og mutter, så merke ut hvor hullene skal være på steinen. Så borre/rense og slå på med en slegge så begge dubber havner i samme høyde for å så bytte ut trebiten mot den riktige stolpen.

Tror dere at det kommer til å fungere bra?
Spørsmålet er om dette kommer til å fungere? Kan nok bli vanskelig å få hullene til å linje opp nøyaktig slik at man får gjennomgående bolt/gjengestang gjennom. Steinblokkene er jo ikke så flate, og det føles som det varierer litt hvordan bladdubbene kiles fast...

Har vurdert om jeg skal ta franske treskruer istedet. Men da leser jeg at noen synes det er en drittskrue der det er lett å rive av hodet mens andre synes det er bra... Så vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre....

S
om du fester samme materiale som stolpen med de to bladdubbene. når du merker ut burde du få et bra resultat.

bor det hullet som er øverst først og deretter det lavere

SSSS
Jeg har satt tre stolper til mitt gjerde nå, har brukt Ø22mm bor, men det er på grensen til at hullene blir for store. Det er en liten tendens til at de glipper i hullens overkant. Noe som ikke er så rart da kilen låser i bunnen av hullet.

Prøvde også med en Ø20mm bor som jeg hadde hjemme, men da fikk jeg ikke engang ned dyblene i hullet. Så jeg skal kjøpe en Ø21mm for resten av stolpene og håper at det blir bra da.

Jeg merket også at det var utrolig vanskelig å få hullene i dyblene til å linjere, og å slå dem ned med en trekloss montert fungerte ikke... Men har brukt Essves HEX treskrue i stedet og det blir bra (tror jeg).

Sist redigert:
SSSS
Finnes det ikke Ø21mm hammerbor med SDS+? Finner ingen verken i butikk eller på nettet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.