Du mener at du har fire meters spennvidde på gulvbjelkene i bjelkelaget?
Har ikke sett noen tabell som tar hensyn til veggenes last men om vi leker med tanken at vi ikke bryr oss om veggene så sier den beryktede spennviddetabellen at 45x195 er nok opp til 3,5 meter. 45x220 finnes ikke med uten de går deretter opp til 70x195 for å komme opp i fire meter med c/c 30. Nå skal man jo ta i betraktning at tabellen er utarbeidet for terrassebjelkelag. Skulle være moro å se hvordan man beregner gulvbjelkelag for vanlig bygg.
Har ikke sett noen tabell som tar hensyn til veggenes last men om vi leker med tanken at vi ikke bryr oss om veggene så sier den beryktede spennviddetabellen at 45x195 er nok opp til 3,5 meter. 45x220 finnes ikke med uten de går deretter opp til 70x195 for å komme opp i fire meter med c/c 30. Nå skal man jo ta i betraktning at tabellen er utarbeidet for terrassebjelkelag. Skulle være moro å se hvordan man beregner gulvbjelkelag for vanlig bygg.
Sjekket nå på traguiden.se som har dimensjoneringseksempler. De ser ut til å angi at 45x220 duger godt til fire meters spennvidde om man har limt sponplate som undergulv. Her snakker man om et c/c på 60 så du kanskje klarer deg med 195.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=679&contextPage=1465
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=679&contextPage=1465
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 583 innlegg
I min sommerhytte er bjelkelaget 4.8 m og da med dimn 45x195, cc 60 (skal da legge til at jeg har lagt til en midtbjelke slik at den riktige spennvidden er 2.4 m - dette var dog valgfritt om man ønsket det mer stabilt iflg. lev.).
På loftet er det takstolenes dragliner som danner "bjelkelag" da med dim 45x220, cc 120.
Det føles stabilt nok - det er dog leverandøren som har regnet på det, ikke jeg selv
/K
På loftet er det takstolenes dragliner som danner "bjelkelag" da med dim 45x220, cc 120.
Det føles stabilt nok - det er dog leverandøren som har regnet på det, ikke jeg selv
/K
Medlem
· Västra Götaland
· 190 innlegg
Jeg har 3,9m spennvidde og 45x220 cc600 med kortlinger på midten og skruvlimte gulvspon, det er dimensjonert av en bygningsingeniør, han sa at den dimensjonen klarer ca 4,2m spennvidde. Det føles i alle fall ingen svikt i gulvet. Blir jo billigere med færre bjelker og mindre jobb enn 45 x 195 cc300.
Klikk her for å svare