Hei,

Jeg skal lage et bjelkelag på 4 meter for en utbygging.
Holder det med 45x195 k24 cc30 eller må jeg opp til 45x220?

Mvh
Janne

Hei,

Ingen som har noen ideer?

Mvh
Janne

Du mener at du har fire meters spennvidde på gulvbjelkene i bjelkelaget?
Har ikke sett noen tabell som tar hensyn til veggenes last men om vi leker med tanken at vi ikke bryr oss om veggene så sier den beryktede spennviddetabellen at 45x195 er nok opp til 3,5 meter. 45x220 finnes ikke med uten de går deretter opp til 70x195 for å komme opp i fire meter med c/c 30. Nå skal man jo ta i betraktning at tabellen er utarbeidet for terrassebjelkelag. Skulle være moro å se hvordan man beregner gulvbjelkelag for vanlig bygg.

Sist redigert:
Det rekker uten problem med et bjelkelag på 45*195 med c/c 300
om du ikke skal ha inn unormalt store tyngder i utbyggingen som f.eks. 2 tonn biljardbord osv.

Men uansett skal du legge klinker på gulvet, bruk limt gulvgips!

I min sommerhytte er bjelkelaget 4.8 m og da med dimn 45x195, cc 60 (skal da legge til at jeg har lagt til en midtbjelke slik at den riktige spennvidden er 2.4 m - dette var dog valgfritt om man ønsket det mer stabilt iflg. lev.).
På loftet er det takstolenes dragliner som danner "bjelkelag" da med dim 45x220, cc 120.

Det føles stabilt nok - det er dog leverandøren som har regnet på det, ikke jeg selv :)

/K

Hei og takk for svarene.

Jeg kjører på 45x195 cc30.
Føles bedre nå etter deres svar

/Janne

Jeg har 3,9m spennvidde og 45x220 cc600 med kortlinger på midten og skruvlimte gulvspon, det er dimensjonert av en bygningsingeniør, han sa at den dimensjonen klarer ca 4,2m spennvidde. Det føles i alle fall ingen svikt i gulvet. Blir jo billigere med færre bjelker og mindre jobb enn 45 x 195 cc300.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.