Jeg ønsker å løfte opp bjelkelaget på loftet for å oppnå større takhøyde i et rom i forbindelse med renovering.
Er det noen som kan hjelpe meg med en beregning av hvordan bjelkelaget skal konstrueres? Er det mulig å svare på dette eller trengs det mer informasjon?
Skissen viser hvordan det nåværende bjelkelaget er konstruert. Jeg sender også med noen bilder av hvordan det ser ut.
Huset ligger i snølastsone 2,0. Det er platetak.
Jeg engasjerte en konstruktør. Før han ble sykmeldt skrev han dette:
Sk=2,0 kN/m2
Wk=0,56 kN/m2 (Terrengtype III + Vk=24 m/s)
qk=2,5 kN/m2 (Kategori A + innervegger)
Normer: EKS11 med tilhørende eurocode
Taket består av takbjelker "stokker" 100x100s1200 som hviler på mønebjelken 150x180. Materialet er tømmer. Mønebjelken lander på ny bjelke som krysser ankerbjelker. Takbjelkene har på sidene opplegg på både bjelke og husets fasade.
Jeg mistenker at det ikke går å flytte gulvbjelkene uten å sette tømmerstokkens stabilitet i fare. Hvor mye vil du heve taket? Konstruktørens tall betyr bare at han har regnet ut karakteristiske verdier for snø, vind og såkalt nyttelast.
Jeg mistenker at det ikke går an å flytte gulvbjelkene uten å sette tømmerstokkens stabilitet på spill. Hvor mye vil du heve taket? Konstruktørens tall betyr bare at han har beregnet karakteristiske verdier for snø, vind og såkalt nyttig last.
Jeg vil trenge å heve det 20 cm omtrent.
Det finnes en stokk ytterst nærmest veggen. Hvis jeg legger bjelkelaget oppå den, så forestiller jeg meg at tømmerstokken forblir stabil.
Det finnes en stock ytterst nærmest veggen. Hvis jeg legger bjelkelaget oppå den, så innbiller jeg meg at tømmerstokken forblir stabil. Legger ved skisse
Jeg er usikker på hva du mener. Jeg kan tenke meg de fleste løsningene, bare det blir godkjent av kommunen og vi får høyere takhøyde.
I et hus er det hjørnene og gavlene som ofte er mest sensitive i en konstruksjon. Det finnes en viss glid påvirkning midt på også. Har du et bilde der man ser litt mer av alt på loftet?
Bjelkene skal visstnok være sammenføyd med veggen med en eller annen type lafteknute.
Jeg ser ingen direkte problemer med å heve loftsbjelkelaget. Utfordringen ligger i å binde sammen nytt bjelkelag med yttervegger på en slik måte at lafteveggens stabilitet ikke påvirkes når det eksisterende bjelkelaget fjernes.
Er loftsbjelkelaget opphengt i limtrebjelken man ser på bildet? Den bjelken kan med fordel være igjen, det nye bjelkelaget legges i stedet oppå denne. Hvor høy er limtrebjelken?
At bjelkelaget skal dimensjoneres for en nyttelast på 2,5 kN/m2 tror jeg ikke er nødvendig. Vinden skal vel ikke innredes slik jeg tolker det? Karakteristisk nyttelast på vindbjelkelag er 0,5-1,0 kN/m2 avhengig av fri høyde.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.