Har fått tilgang til en FANTASTISK låvebygning. Dessverre er gulvet i maskinhallen ordentlig råttent, og jeg trenger å bytte bjelkelag og gulv for å kunne kjøre inn traktor og annet.

Utfordringen er at nåværende bjelkelag ligger 75-100 cm høye naturstein på litt forskjellige avstander (gulvet ligger ca. 1,5 m over bakkenivå), og jeg trenger å finne noen type "dimensjoneringsverktøy" for å regne ut hva som kreves for å bære en 5 tonns traktor (bjelkelag + gulv)

Noen som kan henvise til egnet verktøy så jeg slipper å bruke et par dager på å prøve å forstå formlene på treveiledningens hjemmeside?

Bra start…men dessverre litt svak dimensjonering…

Hvis du skal ha inn samme maskin som før er det vel bare å kopiere det gamle bjelkelaget og gulvet?

F fribygg skrev:
Om du skal ha inn samme maskin som før er det vel bare å kopiere det gamle bjelkelaget og gulvet?
Dessverre har ingen maskin kjørt på gulvet på flere år, og jeg vet ikke hva det var for maskiner. Jeg tror imidlertid ikke det holder for vår fem tonns traktor (og er ikke helt klar for å teste).

En traktor på 5 ton kanskje man helst har en ordentlig støpt og armert plate til?
På den tiden man kjørte inn med traktor på kjørebaner i låver i mine trakter brukte man Fe 35 og lignende som veide under 2 tonn.

Absolutt…men…nå er det 1,5 meters høydeforskjell og det ville være praktisk å kunne konstruere noe som bærer den.

Det kanskje er både enklere og billigere å fylle med stein og grus?

Elendigheten ligger på en øy uten landforbindelser…så de fraksjonene er ikke så lett tilgjengelige…

Regn for moro skyld hva det ville koste å dekke overflaten med 2x8 på høykant, jeg tror ikke det er rimelig økonomisk med dagens virkespriser å konstruere en trebjelkelag som bærer 5 tonn traktor.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.