Du vil jo uansett begrense mengden fukt som trenger opp på loftet. Spiller ingen rolle hva du har isolert med. Selv Hunton trefiberisolasjon mugner av for mye fukt over for lang tid, og fuktigheten på loftet er alltid over for lang tid fordi vi har det klimaet vi har. Så, en dampsperre trengs. Deretter kan du sette hvilken som helst tak du vil. Det finnes papp med dampsperrevirkning har jeg for meg.

Oldboy Oldboy skrev:
Du vil jo uansett begrense mengden fukt som trenger opp på loftet. Spiller ingen rolle hva du har isolert med. Selv Hunton trefiberisolasjon mugner av for mye fukt over for lang tid, og fuktinnholdet på loftet er alltid under for lang tid siden vi har det klimaet vi har.
Så, en dampbrems trengs. Deretter kan du sette hvilket tak du vil. Det finnes papp med dampbremsvirkning har jeg for meg.
Både dampbrems og huntonisolasjon er på plass. Jeg vil ha tips på billig innertak som "puster".

Dampbrems eller dampsperre er jo noe man har fordi innertaket normalt ellers slipper gjennom fukt. Det er nok lettere å finne innertak som slipper gjennom fukt enn som ikke gjør det. Hva ønsker du å ha for utseende på taket? Det fungerer med både gips og trepanel.

A Avemo skrev:
Dampbrems eller dampsperre er jo noe man har fordi innertaket normalt ellers slipper igjennom fukt. Det er nok lettere å finne innertak som slipper igjennom fukt enn som ikke gjør det. Hva vil du ha for utseende på taket? Det fungerer med både gips og trepanel.
Hva som helst som ser bra ut. Gipsplater ser jo litt trist ut i et boligrom tenker jeg. Noen annen type plater kanskje?

J johannalundgren1 skrev:
Både dampbrems og huntonisolering er på plass. Jeg vil ha tips om billig innertak som "puster".
Finnes det noe innertak som regnes som diffusjonstett?

Type av tak i bostadsrom avhenger av hva det kan festes i, og hvilken cc takbjelkene har, samt naturligvis personlige preferanser. Er det solide gamle fine takbjelker så kanskje man vil at de skal synes.

Jeg hevder at det billigste er et bordtak som spikres opp. Man kan bruke bord med eller uten not og fjær. Råspont kan man ikke få så brede i stdsortimentet, så om man vil ha bredere bord så fungerer vanlige fasadebord (uten not og fjær).

Andre typer av tak er tynne flimsige korte bord/plater, samt gipsplater. Alle har problemet at de krever at det finnes et undertak av bord som de kan festes i, ellers kommer det kostnad for lekt og spiker/skru som kanskje trenger spesial festeelementer som pleier å være dyre. Det gjør at prisen per kvadratmeter takflate generelt blir høyere eller mye høyere enn et enkelt bordtak. Skru er dyrere enn spiker, og synes mye tydeligere i det ferdige taket samtidig som de er stygge som juling. Vil man skjule det tilkommer sparkel eller spesial festeelementer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.