Byggelysten sitter i selv de månedene man har tom kasse... Men alt trenger kanskje ikke å koste skjorta og være på luksusnivå. Hva med å samle litt tips på hvordan man kan bygge billig (men fortsatt bra!), hvis det finnes noen?
Forberedelse er billig. Papir og penn på planleggingsstadiet. Googling etter kunnskap, materialer etc. Å grave og skyfle, dvs. grunnarbeid er også billig (om enn slitsomt).
Det man kan gjøre med tre er relativt billig, hvis det ikke er for omfattende eller krever spesialprodukter.
Male og kitt vinduer av tre.
Pusse med vanlig puss.
Alt som krever mye arbeid og litt materiale (standardmateriale).
Det man kan gjøre med tre er relativt billig, hvis det ikke er for omfattende eller krever spesialprodukter.
Male og kitt vinduer av tre.
Pusse med vanlig puss.
Alt som krever mye arbeid og litt materiale (standardmateriale).
Vinduer pleier å være en stor kostnad, men hvis man leter på finn.no osv. kan man samle en del nye til en betydelig lavere pris. Deretter tegner man huset basert på de vinduene man har. Sjekk også opp snekkerier, det pleier å være en del feilbestillinger som har en god pris.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Male om innertak med billig hvit maling (1-300:-/10 liter)
rive og planlegge
fikse alle småting og siste finishen som man noen ganger utsetter til fremtiden
rive og planlegge
fikse alle småting og siste finishen som man noen ganger utsetter til fremtiden
Å kjøpe brukt eller gjøre kupp på salg kan absolutt spare mange fine penger. Men det er ikke en oppmerket bane direkte til de store besparelsene. Jeg kan referere til mine egne erfaringer. Jeg har ofte kjøpt brukt byggemateriale, eller benyttet sjansen når det har vært salg. Ikke bare fordi det har vært billig, men fordi jeg noen ganger har tenkt at det var akkurat slikt materiale jeg ønsket å ha, og det var like greit å slå til.
Men når man så skal bruke det, kommer problemene. Det kan vise seg at materialet har blitt ødelagt når det har blitt lagret, eller skadet når det har blitt flyttet. Jeg har også opplevd at ting har vært defekte når jeg endelig pakket dem opp, og da er reklamasjonstiden for lengst forbi. Eller så viser det seg at tingene ikke passer. Av og til endres planene, så tingene kommer ikke til bruk i det hele tatt.
Et vellykket kjøp jeg gjorde var da jeg kjøpte terrassebord på salg. Det kom til nytte et par år senere, og som ved et mirakel rakk det akkurat til tredekket jeg bygde. Jeg hadde jo bare kjøpt en mengde på måfå, og tredekket hadde jeg tegnet uten å tenke på hvor mye materiale jeg hadde. Så det ble bra. Men det triste med det var at jeg, på grunn av ulike omstendigheter, måtte transportere plankehaugen med tilhenger to ganger og stable om hele haugen tre ganger. Sammenlagt brukte jeg et par dager bare på å plukke med plankene. Så det var spørsmål om det egentlig var verdt bryet.
Men når man så skal bruke det, kommer problemene. Det kan vise seg at materialet har blitt ødelagt når det har blitt lagret, eller skadet når det har blitt flyttet. Jeg har også opplevd at ting har vært defekte når jeg endelig pakket dem opp, og da er reklamasjonstiden for lengst forbi. Eller så viser det seg at tingene ikke passer. Av og til endres planene, så tingene kommer ikke til bruk i det hele tatt.
Et vellykket kjøp jeg gjorde var da jeg kjøpte terrassebord på salg. Det kom til nytte et par år senere, og som ved et mirakel rakk det akkurat til tredekket jeg bygde. Jeg hadde jo bare kjøpt en mengde på måfå, og tredekket hadde jeg tegnet uten å tenke på hvor mye materiale jeg hadde. Så det ble bra. Men det triste med det var at jeg, på grunn av ulike omstendigheter, måtte transportere plankehaugen med tilhenger to ganger og stable om hele haugen tre ganger. Sammenlagt brukte jeg et par dager bare på å plukke med plankene. Så det var spørsmål om det egentlig var verdt bryet.
Bygg i sketchup. Det blir skikkelig gøy når man begynner å komme i gang. Og man bygger gratis!ricebridge skrev:
Som da jeg lærte meg sketchup og det plutselig bare skøyt fart ...
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/91149-frigga-2.html#post634899
Sketchup er forbilledlig fra brukersynspunkt! Spesielt nå når man kan ha lag og materialer.
Stort pluss er at det er helt absolutt gratis
Mikael_L har du brukt http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ for å få inspirasjon, eller for å legge inn interiør i ferdige tegninger?
Stort pluss er at det er helt absolutt gratis
Mikael_L har du brukt http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ for å få inspirasjon, eller for å legge inn interiør i ferdige tegninger?
Klikk her for å svare