Har bodd i et Elementhus i litt over 5 år nå og begynner å lære meg det meste. Akkurat nå holder jeg på å renovere i kjelleren og har støtt på to litt uklare ting.

I trapperommet ned til kjelleren er det noen utvendige kabler som jeg gjerne vil flytte til den andre siden, inn i veggen. Veggen som er aktuell er en kort stubb som jeg mistenkte skulle være mer eller mindre hul ettersom returen fra radiatorene i overetasjen går der. Men så var ikke tilfelle. I stedet støtte jeg på noen former for elementer som jeg ikke har sett i huset før. De er mye mindre enn de andre elementene (omtrent 10 cm brede og dype). Ser mer ut som planker (hvert element er bare en planke bred i stedet for krysslimt tre). De er fylt med bølgepapp i stedet for sagflis og ser ut til å mangle masonitt på sidene.

Tør man gå løs litt på disse for å få inn noen apparatbokser og vp-rør? Den er rett ved siden av stolpene og bjelkene i trappen der rekkverket satt (glassvegg der nå). Alternativet er at jeg bygger den ut litt med lekter for å få plass med vp-rør og en boks som er 35 mm.

En annen interessant ting som jeg har støtt på er et hull i gulvet i kjelleren under trappen. Det var tidligere overtatt med masonitt, laminatgulv og annet skrot som ikke skal være nede i kjelleren. Hullet er omtrent 11 cm bredt og 6 cm dypt. I bunnen ser det ut til å være et plastlokk. Får det ikke opp og vil nødig ødelegge det når jeg ikke vet hva det er. Mistanken er selvsagt at det kunne være noe med avløpet, men jeg får det ikke til å stemme i det hele tatt med tanke på hvordan avløpet burde vært lagt. Den originale tegningen sier at det skal være "Svale" der. I dette stadiet blir det nok vegg-til-vegg teppe der, men hvem vet, fruen vil kanskje ha fliser om en uke...

• Kjellertrapp med treplank og plastbeskyttelse langs sidene med synlig støvsuger i bakgrunnen, sett fra bunnen av trappen.
  • Rundt hull i trepanel fylt med bikake-lignende isolasjonsmateriale.
  • Et rundt hull i et betonggulv med plastlokk i bunnen, omkranset av ledninger. Hullet er delvis dekket av grønn maling.
  • Bilde av kjellergulv med et rundt hull og et plastlokk i bunnen, omgitt av malte overflater i rødt og grønt, samt en bunt elektriske kabler over.
G Greggen skrev:
Har bodd i et Elementhus i over 5 år nå og begynner å lære meg det meste. Akkurat nå holder jeg på å renovere i kjelleren og har støtt på to litt uklare ting.

I trappeoppgangen ned til kjelleren er det en del utenpåliggende kabler som jeg ønsker å flytte til andre siden, inn i veggen. Veggen det gjelder er en kort stubb som jeg mistenkte skulle være mer eller mindre hul siden returen fra radiatorene i overetasjen går der. Men det var ikke tilfellet. I stedet støtte jeg på en form for element som jeg ikke har sett i huset før. De er mye mindre enn de andre elementene (knapt 10 cm brede og dype). Ser mer ut som planker (hvert element er bare en bord bred i stedet for krysslimt tre). De er fylt med papp i stedet for sagflis og ser ut til å mangle masonitt på sidene.

Våger man å gå løs litt på disse for å få inn litt apparatbokser og VP-rør? Den er rett ved siden av stolpene og bjelkene i trappen der spaljen satt (glassvegg der nå). Alternativet er at jeg bygger den litt ut med lister for å få plass til VP-rør og en seniorboks som er 35 mm.

En annen interessant ting som jeg har støtt på er et hull i gulvet i kjelleren under trappen. Det var tidligere dekket med masonitt, laminatgulv og annet skrot som ikke skal være nede i kjelleren. Hullet er knapt 11 cm bredt og 6 cm dypt. I bunnen ser det ut til å være et plastlokk. Kan ikke få det opp og vil nødig ødelegge det når jeg ikke vet hva det er. Mistanken er selvfølgelig at det skulle være noe med avløpet, men jeg får ikke det til å stemme i det hele tatt med hvordan avløpet burde være lagt. Originaltegningen sier at det skal være "Svale" der. På dette stadiet blir det sannsynligvis vegg-til-vegg-teppe der, men hvem vet, kona vil kanskje ha fliser om en uke...
Vi har et elementhus fra 1969/Sør for Stockholm. De la ned alle mulige avløpsuttak i vår kjeller som forberedelse til annet når det ble bygget. Det der ser ut som om det er forberedt for et gulvavløp. Fortell gjerne hvordan det ble. (Vi fant omtrent 12 påkoblinger i den støpte sålen ved filming av avløpsrørene).

Anorlunda Anorlunda skrev:
Vi har et elementhus fra 1969/Sør for Stockholm. De la ned alle mulige avløps-utstikk i vår kjeller som forberedelse til annet når det ble bygget. Det der ser ut som om det er forberedt for et gulvavløp. Fortell gjerne hvordan det ble. (Vi fant ca 12 påstikk i den støpte sålen ved filming av avløpsrørene).
Det høres.... Spennende ut XD Det er meget sannsynlig at det er noen form for tilkobling til avløpet.

Angående hvordan det ble så... Det har ikke blitt så mye ennå helt enkelt. Holder på med kjelleren men med barn, lekser, sporter og annet så går det ikke unna direkte. Jeg har begynt å bygge opp igjen og løsningen kommer helt enkelt bli å løse noen form for plugg å fylle/jevne ut hullet med og deretter et heldekkende teppe (for kjeller) i det rommet. Det var planen fra første begynnelsen og det kommer gjøre det mulig å komme til det i fremtiden om så skulle trenges.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.