Har bodd i et Elementhus i litt over 5 år nå og begynner å lære meg det meste. Akkurat nå holder jeg på å renovere i kjelleren og har støtt på to litt uklare ting.
I trapperommet ned til kjelleren er det noen utvendige kabler som jeg gjerne vil flytte til den andre siden, inn i veggen. Veggen som er aktuell er en kort stubb som jeg mistenkte skulle være mer eller mindre hul ettersom returen fra radiatorene i overetasjen går der. Men så var ikke tilfelle. I stedet støtte jeg på noen former for elementer som jeg ikke har sett i huset før. De er mye mindre enn de andre elementene (omtrent 10 cm brede og dype). Ser mer ut som planker (hvert element er bare en planke bred i stedet for krysslimt tre). De er fylt med bølgepapp i stedet for sagflis og ser ut til å mangle masonitt på sidene.
Tør man gå løs litt på disse for å få inn noen apparatbokser og vp-rør? Den er rett ved siden av stolpene og bjelkene i trappen der rekkverket satt (glassvegg der nå). Alternativet er at jeg bygger den ut litt med lekter for å få plass med vp-rør og en boks som er 35 mm.
En annen interessant ting som jeg har støtt på er et hull i gulvet i kjelleren under trappen. Det var tidligere overtatt med masonitt, laminatgulv og annet skrot som ikke skal være nede i kjelleren. Hullet er omtrent 11 cm bredt og 6 cm dypt. I bunnen ser det ut til å være et plastlokk. Får det ikke opp og vil nødig ødelegge det når jeg ikke vet hva det er. Mistanken er selvsagt at det kunne være noe med avløpet, men jeg får det ikke til å stemme i det hele tatt med tanke på hvordan avløpet burde vært lagt. Den originale tegningen sier at det skal være "Svale" der. I dette stadiet blir det nok vegg-til-vegg teppe der, men hvem vet, fruen vil kanskje ha fliser om en uke...