Betongkvaliteten varierer utrolig mye så det er knapt mulig å si noe generelt. Under krigen var det jo mangel (rasjonering?) på sement så man sparte ofte på sementen med forferdelig betongkvalitet som resultat. Det går imidlertid ikke å si at det var så generelt. I tillegg blandet man ofte/(alltid?) manuelt med varierende kvalitet som følge.
Jeg har selv et hus bygget i 1942 og når jeg har hamret i gulv, murer osv. så har jeg funnet eksempler på både betong av høy kvalitet og ren sand.
Dessuten finnes jo problemet med aluminatsement som ble brukt (1926-1941) når man hadde dårlig tid og det var kaldt. Les mer her:
http://www.cbi.se/cbin02-2.pdf
Om man må ha kvaliteten på betongen i et spesifikt tilfelle så er prøvetaking og analyse det eneste sikre. Sjekk med f.eks.:
http://www.cbi.se