Godt, så at den lokale byggebutikken hadde 702 hjemme, så det får bli til å teste :)

pjapen pjapen skrev:
hei

har du laget formen enda ellers har jeg ganske bra tips, har støpt både servant og benkplate.

man kan si at bemix fungerer bra men det er vanskelig å få ut luftbobler,
jeg laget min form med melamin sponplate, veldig bra resultat men ikke i skjøtene, trengs ikke vokses i det hele tatt.
kantene brukte jeg forskalingsfiner som jeg skrudde på 45x45 så ned i sponplaten. servanten ble best men store bobler, jeg hadde 3 forskjellige vibratorer og en var sexleketøy, dog ikke særlig god beste er tannbørsten for der kan man feste på en pinne med litt modifikasjon som man kan kjøre inn i betongen.

jeg har svart jernoksid i begge mine støpinger prøvde meg fram til 6% i forhold til sementvekten. litt kronglete å regne ut men til slutt sprutet jeg bare på litt.

den på kjøkkenet er laget på vanlig finbetong, der bommet jeg på at man ikke skulle lagt i armeringen med en gang da jeg fikk renninger rundt den som vises på oversiden, best er å helle i betongen la den begynne å tørke litt så i med armeringen, da tror jeg man får best resultat.

min på kjøkkenet er litt for lang også, ca 3 meter, den knakk da jeg felte den ned så blir å lage en ny en gang. synd at jeg rotet det til med å felle ned oppvaskkummen i den bare. spør hvis du har flere spørsmål,

Men kan ikke si at bemix er best, avhenger av hvordan du blander riktig, har riktig form eller gode vibreringsmuligheter,
men kjenner man på overflaten så er den tettere enn standard støpe fin.

Litt bilder[bilde][bilde][bilde]
Løfter gammel tråd... Hva var egentlig problemet med å sette armeringen først?

Er litt redd for at den kan synke når man vibrerer om man bare legger den i stedet for å la den henge i noen stålvire i hjørnene osv.

Tenkte å bruke Weber ekspanderbetong 702.

Bruker du ekspanderbetong skal du ikke vibrere i det hele tatt, men bare banke lett med en gummiklubbe rundt kantene. Men det er likevel en betydelig risiko for at armeringen havner feil uten noe som stabiliserer den, siden det er små marginer.

• Liker
Alko
  • Laddar…
Ok, da må man altså, siden bunnen på formen blir toppen på skiven, henge opp armeringen. Det blir litt mer arbeid å glatte ut overflaten med en rake over kanten, men får vel bruke bredsparkelen etc.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Ja, akkurat sånn. Expanderbetongen er veldig smidig å jobbe med så det holder å stryke av og glatte jevnt med bredsparkelen.

• Liker
Alko
  • Laddar…
A Alko skrev:
Løfter gammel tråd... Hva var egentlig problemet med å sette armeringen først?

Er litt redd for at den kan synke når man vibrerer om man bare legger den i stedet for å la den henge i noen ståltråder i hjørnene osv.

Tenkte bruke Weber ekspanderbetong 702.
om du gjør som jeg gjorde, dvs benkeplatens overside blir ned i formen, henger du dit armeringen og heller rundt den så blir det et mønster der den møtes, se mine bilder tidligere i denne tråden.
om du vil henge opp skal du fikse kroker eller noen spikre i hjørnene og helle i betong uten at armeringen henger i veien så du kan helle uten at betongen treffer armeringen.
om du deretter vibrerer som en galning for å få bort alle luftboblene.
Så legger du dit armering og du kan ha ståltråd som den henger i.

Alt dette er bare en utseende sak, men jeg angrer på at jeg ikke gjorde som ovenfor. nå har jeg et rutenett som synes over hele platen, ikke veldig tydelig men det er der.

• Liker
caroline2014 og 1 annen
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
om du gjør som jeg gjorde, dvs benkeplatens overside blir ned i formen, henger du dit armeringen og heller rundt den så blir det et mønster der den møtes, se mine bilder tidligere i denne tråden.
om du vil henge opp skal du fikse kroker eller noen spikre i hjørnene og helle i betong uten at armeringen henger i veien så du kan helle uten at betongen treffer armeringen.
om du så vibrerer som en galning for å få bort alle luftboblene.
Så legger du dit armering og du kan ha ståltråd som den henger i.

Alt dette er bare en utseende sak, men jeg angrer at jeg ikke gjorde som ovenfor. nå har jeg et rutemønster som synes over hele platen, ikke veldig tydelig men den er der.
Ok, du mener at det blir en slik effekt rundt armeringen om man heller i betong på allerede liggende (hengende etc) armering? Takk for advarselen, det hadde jeg ikke tenkt på. Lurer på om det gjelder ekspanderbetong også? Fått for meg at den fyller ut bedre.
Diagram av armering omgitt av betong, med pil som peker på armeringen. Teksten viser mulige effekter av klargjøring av betongdekke.

Nei, det var ikke så jeg mente, men at det er risiko for at armeringen havner litt skjevt i det horisontale planet slik at den ikke havner tilstrekkelig langt fra overflaten (over- eller underside). Hvis du henger opp armeringen, er du sikker på at den havner nøyaktig riktig. Bare pass på at du har godt med plass mellom formkant og det du henger armeringen i.

Jeg fylte halve formen med betong først og løftet deretter i armeringen og fylte resten. Jeg brukte formplyfa og skrudde 45x45 lekter i bunnplaten som det satt remser av formplyfa på.

Ble perfekt resultat, og formen kunne gjenbrukes for to plater som jeg hadde tenkt meg.

Ikke glem å olje formen før du støper.

Sist redigert:
  • Liker
Alko
  • Laddar…
Skulle jeg gjøre om det i dag ville jeg fylle hele formen, dra av, vente en stund og så ned med jernet. Om man gjør det i to omganger synes det som nevnt, om man prøver å henge opp nettet går det ikke å dra av for å få slett

• Liker
Alko
  • Laddar…
Skrekken når man piller ned kroken i betongen for å henge opp jernet og konstaterer at det har sunket til bunnen :surprised:

Jeg forstod pjapens innlegg #66 som at "mønsteret" oppstår på bunnen (oversiden) når man har lagt jernet fritt før, heller på betong som da ikke fyller ut så bra rundt armeringen - se min tegnede bilde. Men det kanskje er skjøten mellom laget over og under armering som menes.

A Alko skrev:
Skrekken når man pirker ned kroken i betongen for å henge opp jernet og konstaterer at det har sunket til bunnen :surprised:
Nei, nei - ikke så. Du bygger en stelling hvor du henger hele armeringskonstruksjonen i typ bindtråd. Fyll halve høyden i formen, sett inn stellingen og fyll på med resten av betongen.

Ingen problem å dra av det, gjør man platen opp og ned er det heller ikke nødvendig med 100% perfeksjon på undersiden mer enn at den er plan.

Noen mønstre etter armeringsnett og -jern har i hvert fall ikke jeg på mine plater, men ekspanderbetongen er sannsynligvis mye mer tilgivende enn vanlig betong.

Mine plater er helt porfrie og det som sagt med bare litt banking mot formkantene. Ekspanderbetongen er vel verdt prisen.

A Alko skrev:
Ok, du mener at det blir en sånn her effekt rundt armeringen om man heller i betong på allerede liggende (hengende etc) armering? Takk for advarselen, det hadde jeg ikke tenkt på. Lurer på om det gjelder ekspanderbetong også? Fått for meg at den fyller ut bedre.
[bilde]
eksakt, bra tegnet!

• Liker
Alko
  • Laddar…
Men om man heller mellom armeringen så betongen fyller nedenfra (d.v.s. man får en overflate som stiger) så synes vel ikke dette på oversiden senere?

Det krever jo dog at armeringen er ganske glissen og betongen lettflytende...

• Liker
Alko
  • Laddar…
P psau skrev:
Ikke glem formoljen eller slippulveret, jeg liker oljen best gir også en viss impregnering til formen om man får småsår i formen som ellers svulmer eller på annen måte ødelegger det man skal støpe.

Laminert MDF bruker jeg ofte, men disse formene pleier å være mer av typen engangs.....

/Peter
Jeg bruker forskalingsfinér og har aldri trengt noen olje, slipper lett uansett.

Angrer sterkt på at vi valgte betong på badet. Såpe, tannkrem osv. trekker inn selv med overflatebehandling. Man må fjerne det med en gang hvis det ikke skal bli merker, noe man ikke vanligvis gjør i hverdagen.

Kommer nok til å bytte ut mot stein.

• Liker
robut og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.