Det er jo viktig å tenke på at betong ikke er strekkfast, ETT armeringsjern hjelper ikke da, fordi vi belastning så vil betongen over jernet bli utsatt for strekkrefter.
Jeg tror at en bedre variant er pussnett eller lignende omtrent 5 mm fra hver flate (d.v.s. i betongens ytterkanter).
Det blir jo litt samme prinsipp som gipsplater (der det er papiret på utsiden av platene som gjør at de ikke knekker).
Ved belastning er det jo betongen under armeringen som blir utsatt for strekkraft, dermed armerer man alle konstruksjoner som belastes ovenfra, i underkant. Nett o.l. i overkant eller i midten er kun for å forhindre sprekkdannelse og har liten innvirkning på konstruksjonens holdfasthet.
Det eneste som begrenser skivens tykkelse er at den blir tung, men jeg sikter på 40 mm tykkelse.
Jeg har sett litt forskjellige eksempler på armering, men vet ikke hvilken man skal gå på.
Ved belastning er det jo betongen under armeringen som utsettes for strekkraft, dermed armerer man alle konstruksjoner som belastes ovenfra, i underkant. Nett o.s.v. i overkant eller i midten er kun for å forhindre sprekkdannelse og har liten innvirkning på konstruksjonens holdfasthet.
Hvilket er flaks for ellers hadde vi vært røk hvis hele vår øvre armeringsjern i dekket er rustet og blottlagt
Ved belastning er det jo betongen under armeringen som utsettes for strekkraft, dermed armerer man alle konstruksjoner som belastes ovenfra, i underkant. Nett o.s.v. i overkant eller i midten er kun for å forhindre sprekkdannelse og har liten innvirkning på konstruksjonens bæreevne.
Det kommer an på hvordan du belaster. Hvis platen bare har støtte i endene så, ja, da vil all belastning (både platens egen vekt og eventuell belastning på den) dra i underkant og trykke i overkant. Da fungerer armering kun i underkant. Men om du har støttepunkt også i midten er det risiko for at platen belastes motsatt (støtte i midten og last i endene). Det kan for eksempel skje hvis man prøver å løfte platen, eller hvis du for den del forsøker å legge platen opp-ned for å lime fast en vask nedenfra.
En måte å holde vekten på platen nede på er vel å legge inn cellplast i midten, men det svekker kanskje for mye?
Ja, å støpe på stedet har jeg fundert på. Men det krever vel en del etterbehandling av overflaten for at den skal bli bra? Likeledes krever formen litt mer omtanke På den andre siden havner den på rett sted med en gang...
Har 0 erfaring med dette så all input settes pris på
Jeg hadde ikke nølt med å støpe på stedet. Jeg hadde brukt expanderbetong. Lett vibrert, og du vil få en fin overflate uten alt for mye etterarbeid. Støpeformarbeidet skal ikke trenge å bli alt for slitsomt, legg en plate på benken som så kan bli værende.
Støper man på stedet blir jo benkeplaten den åpne overflaten på betongen? Det vanlige er vel at man lager en form med en glatt bunn siden den glatte bunnen gjør at platen får en plan og fin overflate? Den åpne overflaten kan vel aldri bli like glatt og fin blant annet på grunn av at større korn kommer til å stikke opp overflaten, og vannet i betongen har en overflatespenning som gjør at det ikke blir helt glatt?
Jo, det vanlige er nok at man snur platen etter støpingen, men jeg har sett eksempler på verneplikt plass-støpt, men det krever jo selvfølgelig en (hel) del sliping.
Så spørsmålet er jo hva som blir minst komplisert med bra resultat. Ferdig plate vil jo veie nærmere 300 kg, og det blir en viss operasjon å ha en form som kan snus rundt og dels orke det og deretter løfte den på plass. Har vurdert en verkstedsheis/motorheis og slynger, men det føles jo litt unødvendig å kjøpe bare på grunn av dette, spesielt når man ikke har garasje
Hvor mye jobb er det å slipe overflaten hvis man ikke snur? Sloder man og glatter overflaten burde det bli mindre jobb?
Hvor mye arbeid er det å slipe overflaten om man ikke snur? Sloder man og glatter overflaten burde det bli mindre jobb?
Jeg har prøvd å lage prøvebiter med expanderbetong, og da har jeg helt unngått å røre betongen med noe etter støping, ingen slodning eller glatting. Overflaten blir overraskende bra, men klart at du trenger å slipe den om du vil ha den skikkelig bra...
Ja, det har du jo rett i. Jeg får rett og slett teste .
Men jeg tror likevel at jeg prøver å bygge formen så jeg slipper å ha platen under i så fall. Selv om det blir litt mer arbeid. Nå, det er neste bekymring.
Spiller det noen forskjell på finja bemix standard eller weber exm 702?