edit: du virker å ha god kontroll (Jobber med det?) så jeg spør om en ting, hvilken utgangspunkt skal jeg ha på mine pigmenttester med jernoksid? Om jeg vil matche mitt klinker nedenfor, forstår om du ikke kan si eksakt men et utgangspunkt. Leste et sted at 0,8% pigment gir mørkegrått så tenkte å kjøre på 0,4% og deretter +/- 0.2% så det blir 3 ladninger med pigmenttest
Jeg er en glad amatør som synes betong er et kult materiale....
Jeg kan ikke svare for Webers anbefalinger, men når jeg støper en plate eller lignende, kjører jeg med 931 som er en pumpbar betong og jeg tror at du får en ok overflate hvis du bruker 931 til benkeplater, men EXM702 synes jeg er bedre.
Og ja, EXM separerer med tiden uansett lagring, merket det sist når jeg tok en gammel sekk, var for gjerrig til å kaste....
Pigmentering har jeg ingen kontroll på, ennå. Jeg holder på å eksperimentere litt selv med ulike pigmenteringer til mine poolsteiner....
Ikke glem formoljen eller slipp pulveret, jeg liker oljen best da den også gir en viss impregnering til formen hvis man får småsår i formen som ellers svulmer eller på annen måte ødelegger det man skal støpe.
Laminert MDF kjører jeg ofte med, men disse formene pleier å være mer av typen engangsbruk.....
Hvilken som helst olje bortsett fra bremseolje og hydraulikkolje fungerer fint, men hvis du skal bruke formen igjen og kanskje ikke samme dag men noen måneder senere, ville jeg unngå matolje, den kan bli harsk og lukte mindre godt.
Formoljen tror jeg dessuten er trygg hvis du skal pigmentbehandle overflaten etterpå, men jeg er usikker.
Jeg vet imidlertid at forskalingsplater slipper løs etter et par ganger bruk, og plastfolien på Ikeas dører slipper etter noen støpinger hvis man ikke bruker olje
Jeg støpte en ting med ekspanderbetong for noen år siden, og det ble litt til overs som jeg helte i et hull i en av platene på garasjeinnkjørselen (gamle plater som var slitt og forvitret). Jeg bare helte det i hullet altså og lot det være. Overflaten (på oversiden) ble nesten speilblank. Så hvis jeg skal støpe noe jeg vil ha fin overflate på, så blir det nok ekspanderbetong
Min kjære samboer har fått ansvaret for benkeskapene siden hun vil føle seg mer delaktig i renoveringen, noe jeg tar imot med åpne armer. Pigmenttest påbegynt
Oven bilder er 702 så vi får se hut det blir. Pigmentet tok mer enn hva jeg trodde knapt at den med minst pigment er lys nok. Men skal la brenne en dag til så får vi se da den kan lysne ytterligere pga vann som fordamper.
To ting jeg ikke forstår:
1. Hvordan du orker å være så vanvittig nøye med alle detaljer som ingen noen gang kommer til å legge merke til. Har aldri vært borti noe lignende i renoveringssammenheng. Hvor lenge har du holdt på med det lille badet nå? Seks måneder?
2. Hvorfor du blander pigment i betongen hvis du vil ha den i samme nyanse som gulvet? Gulvet er jo lyst. Betongen er jo typ samme eller mørkere allerede - upigmentert.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.