Hei!
Jeg har langt framskredne planer om å flytte kjøkkenet (i en leilighet fra århundreskiftet) til naboværelset. For at det skal bli virkelighet kreves det selvfølgelig visse omlegginger av vann og avløp. Dette hadde jeg av naturlige grunner tenkt å overlate til en fagperson, men med tanke på hva en rørlegger tar betalt, vil jeg gjerne forberede så langt det er mulig.
Et problem som raskt gjorde seg gjeldende er at den nåværende avløpsrørstilkoblingen til stammen ser ut til å være støpt inn i en slags betong eller tykk flytsparkelmasse - altså at det ser ut som man har gjort rørtilkoblingen og deretter helt en bøtte med blandingen i trekonstruksjonen rundt selve tilkoblingen. Er det vanlig praksis at man gjør det på denne måten?? Jeg antar at jeg - for å kunne lage en ny tilkobling - må hakke bort massen med alt besvær det innebærer? Er det noen risiko for at man skader rørene? Det ville jo virkelig ikke vært bra... Jeg tror uansett at rørbytte ble gjort relativt nylig, så noen risiko for at massen rundt rørene inneholder asbest burde vel ikke foreligge.
På bildet ser man stammen som går ned i massen jeg snakker om. Avløpsrøret ser man ikke her, bare der det så stikker opp gjennom gulvet under oppvaskkummen. Forgreningen "over jorden" er naboens avløp som kommer inn fra den andre siden av veggen. Siden vannrør og avløp er bygget inn i en liten kasse som jeg har saget opp et inspeksjonshull i, er det ikke mulig å ta et mer oversiktlig bilde enn dette.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.