Hallo der!

Har fjernet en del av en vegg i en leilighet og har nå en ca. 10cmx10cmx260cm grøft i gulvet der veggen sto før. Nå skal denne fylles og ifølge Bauhaus skulle en sekk med flytsparkel være nok. Det var den ikke, ikke engang i nærheten... Dessverre ble det litt raskt deretter og jeg la i en sekk finbetong før jeg tenkte ordentlig på herdetiden... Det vil trenges ytterligere flytsparkel oppå laget med finbetong og nå lurer jeg på hvor lenge jeg må vente.

Jeg skal bare legge et klikkgulv oppå, men klikkgulvet vil ende oppå grøften. Med andre ord, for meg spiller det ingen rolle om det blir små sprekker i gulvet der, så lenge det ikke smuldrer opp og gulvet begynner å svikte. Så hvor lenge bør jeg vente før jeg kan flytsparkle opp det siste til kanten av resten av betonggulvet?

Kan jo nevnes at jeg har "armert" den første flytsparkelen og deretter finbetongen med flere lag med hønsenetting for å styrke opp litt ekstra.

Takk!

Tørketiden pleier å være ca 1 måned

Merkelig råd fra selgeren, bare en rask hoderegning sier jo at det ikke er i nærheten av å være nok - akkurat som du sier.

Men du hadde i en sekk flytspackel som fikk tørke?
Så en sekk med finbetong som nå også har tørket en liten stund?

Det er så små overflater vi snakker om her, samt at de største krympningene skjer de første dagene. Gi det 5-6 dager fra du la i finbetongen så er du virkelig på den sikre siden.
Men du vil mest sannsynlig ikke få problemer om du sparkler det siste allerede dagen etter heller.

Korrekt, en sekk med flytsparkel og så finbetongen.

Ja det var litt det jeg følte, at det liksom ikke burde påvirke noe langsiktig. Kommer nok likevel til å vente litt over en uke.

Bare flyt på. Prima før bare.

Primeade, armert med hønsenetting og flytsparklet i to omganger (primet på nytt før andre omgang) og hittil kan jeg ikke se noen sprekkdannelser eller lignende!

Sist redigert:
  • Liker
Stefan N
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.