Jeg er enig med Anders234. En alternativ løsning er gravemaskin, da kan du raskt og enkelt få opp restene i en lastebil og kjøre dem bort. Det der er uansett ganske tungt.
Skal du grave med gravemaskin ved dreneringen? I så fall kanskje det er enklest å ta muren med gravemaskinen da.
Skal du grave med gravemaskin ved dreneringen? I så fall kanskje det er enklest å ta muren med gravemaskinen da.
Muren skal ikke opp! Drenering skjer delvis for hånd, delvis med maskin pga tilgang. (Rivingen skal øke delene man kommer til med maskin...)
All right, borhammer har jeg, hvor mye "lettere" er det å kappe bort? Hvor mye tyngre å fjerne med slegge, det kanskje varierer for mye mellom enkelte murer for å kunne svare på?
All right, borhammer har jeg, hvor mye "lettere" er det å kappe bort? Hvor mye tyngre å fjerne med slegge, det kanskje varierer for mye mellom enkelte murer for å kunne svare på?
Jeg tror det er en fordel å prøve å "sprekk" muren mellom skjøtene, og deretter løfte av steinene.eroz skrev:Muren skal ikke opp! Drenering skjer delvis for hånd, delvis med maskin pga tilgang. (Rivingen skal øke delene man kommer til med maskin...)
All right, borhammer har jeg, hvor mye "lettere" er det å pigge bort? Hvor mye mer slitsomt å fjerne med slegge, det varierer kanskje for mye mellom enkelte murer til å kunne svare på?
Jeg eier både borhammer og piggmaskin, og i alle fall min piggmaskin er for tung til å kunne pigge horisontalt i noen særlig grad, så det var derfor jeg foreslo borhammer.
Men muren kan jo være "armert" vertikalt, og da må du nok sannsynligvis bruke en slegge eller lignende og se om du kan knekke betongen så armeringen løsner.
Jeg er enig i din siste punkt også, det varierer per mur. Vi hadde en steintrapp som på den ene siden var veldig lett å slå fra hverandre, men vi har også hatt deler av en mur som har vært av tilfluktsromklasse
Stor slegge om det ikke er noe du trenger å være redd for. Dessuten er det mandig!
Medlem
· Blekinge
· 12 272 innlegg
Jeg ville prøve å dra den overende med bil. Fester du et tau ved øverste omdreining så får du et ganske stort bøyningsmoment ved murfoten og kan dra ned muren. Da ligger den der og kan transporteres bort i større biter.
Rigge opp mobilkameraet. Jeg har aldri sett noen slite av tilhengerfestet og dra hele bilen skjevt, men det ville vært morsomt å ha på filmThomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 innlegg
Jeg ville teste iallfall. Jeg har sett en del støttemurer som liksom bare står på underlaget av egen vekt. Da er det bare som en haug med murstein. Det kan være lett. Med kameraet er en god idé uansett.
Klikk her for å svare