6.860 lest ·
24 svar
7k lest
24 svar
Beregnet hjelp for dimensjonering av H-bjelke.
Ok, takk. Men siden jeg har tenkt å legge avviklingen direkte under eksisterende øvre hammarband på underetasjen som ligger 2400 mm over gulvnivå, blir det bare 2040 mm igjen - jeg er redd det blir litt - slå i hodet risiko følelse hvis man er høy. Derfor vil jeg helst ikke ha noe som bygger mer enn maks 300 mm i høyden. Jeg synes at HEM140 høres ut som et utmerket alternativ.
Nå gjenstår det bare å få bekreftet at den er tilstrekkelig. Siden hele dimensjoneringsresonnementet bygger på...:

Nå gjenstår det bare å få bekreftet at den er tilstrekkelig. Siden hele dimensjoneringsresonnementet bygger på...:
... så føles det ikke helt bekreftet ennå. Når det blir fastslått gjenstår det jo hva bjelken bør hvile på. Jeg tenker at "et gjeng" sammen skrudde 45x120 på hver side burde være nok, men det hadde vært fint å få en bekreftelse som er litt mer presis enn detJ justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
HEM-bjelker kan være vanskelige å få tak i. Tibnor lagerfører dem ikke i Sverige. Når man har kommet til den situasjonen som du befinner deg i akkurat nå, kan det være hensiktsmessig å vurdere om man kan endre noen forutsetninger. F.eks. redusere bjelkens spennvidde eller sette en søyle under den på midten. Når en løsning drar i retning av en ekstrem situasjon, har man oftest tenkt feil et sted på veien.
Takk igjen for tilbakemeldingen.
Ojda - Det var ikke bra med HEM-bjelken.
En søyle blir ikke bra da kjøkkenbordet trolig til en viss grad vil stå der søylen havner. Dessuten begrenses overflatens fleksibilitet for mye synes jeg.
Å redusere spennvidden unngår jeg gjerne også av flere grunner.
Derimot å legge inn en bredere bjelke, f.eks. HEA180 eller 200, ville "bare" kreve at man utvider eksisterende vegger som blir igjen slik at bjelken får plass der for å få en pen, skjult løsning, så det vil jeg gjerne gjøre.
Hva tror dere om en HEA200 - blir det "garantert" en slik overdimensjonering at man ikke engang trenger å regne på det da?
Får jeg ikke inn det i eksisterende veggs bredde, vil jeg egentlig bare være sikker på at det holder.
Hva anbefaler dere isåfall at bjelken skal hvile på?
Ojda - Det var ikke bra med HEM-bjelken.
En søyle blir ikke bra da kjøkkenbordet trolig til en viss grad vil stå der søylen havner. Dessuten begrenses overflatens fleksibilitet for mye synes jeg.
Å redusere spennvidden unngår jeg gjerne også av flere grunner.
Derimot å legge inn en bredere bjelke, f.eks. HEA180 eller 200, ville "bare" kreve at man utvider eksisterende vegger som blir igjen slik at bjelken får plass der for å få en pen, skjult løsning, så det vil jeg gjerne gjøre.
Hva tror dere om en HEA200 - blir det "garantert" en slik overdimensjonering at man ikke engang trenger å regne på det da?
Får jeg ikke inn det i eksisterende veggs bredde, vil jeg egentlig bare være sikker på at det holder.
Hva anbefaler dere isåfall at bjelken skal hvile på?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Jeg har regnet litt og får det til at det fungerer med en HEB140, med forutsetning at bjelkelaget begynner 2m fra åpningens venstrekant. Spennvidde 3,8m
Tusen takk for at du tok deg tid til meg!
Da kjører jeg på det.
Hva tror du om støtten for bjelken. Jeg tenker 3 sammen-skruede planker på 45x140 på hver side burde være nok?
De kommer til å stå direkte på svillen såklart.
Må treverket være klassifisert, f.eks. K24 eller er "vanlig" konstruksjonsvirke godt nok. Mener å huske det er K12, men det husker jeg ikke helt...
Da kjører jeg på det.
Hva tror du om støtten for bjelken. Jeg tenker 3 sammen-skruede planker på 45x140 på hver side burde være nok?
De kommer til å stå direkte på svillen såklart.
Må treverket være klassifisert, f.eks. K24 eller er "vanlig" konstruksjonsvirke godt nok. Mener å huske det er K12, men det husker jeg ikke helt...
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det fungerer sikkert men du skal ikke klemme inn et par limtrebjelker ist? Pilarne bør ikke stå på svillen men skal stå på grunnmuren da svillen ikke tåler så mye trykk vinkelrett fibrene. I bærende konstruksjoner gjelder C24 trevirke, gevinsten ved å gå ned i materialkvalitet er ikke stor.
Jo - såklart, da slipper jeg å kløyve rekkene også da limtrestolpen er 140x140. To på hver side eller hva synes du? Jeg blir litt bekymret angående det du skriver om svillen. Forstår "dessverre" at trykk vinkelrett mot fibrene ikke er så bra, men i min samtale med Leca mente han at det ville være bra om svillen var igjen for å "spre trykket litt over Lecablokken. (Han er nok ikke så kjent med tre-egenskaper kan man tenke) Får kanskje ringe dem igjen... Har du fått fram noen vekt som kommer til å belaste respektive avlastningspunkt om de lurer? ...om det ikke er slik at du kan Leca-holdfasthet også. Isåfall er det Lecablokk lxbxh 590?x200x190 litt usikker på lengden men bredde og høyde stemmer iallfall.
En annen amatørmessig tanke kan jo være å bestille bjelken med 1000 mm overlengde og bygge opp de fulle 500 mm i hver vegg. Gjetter at innerste rekken vil ta mest last pga krummingen som vil oppstå i bjelken, men om da den innerste rekken skulle "skli" litt ned i Lecablokken, vil rekke to "automatisk" ta mer last osv - eller "eksploderer" bare Lecablokken hvis lastene blir for store... Hua - nå ble det litt skummelt.... Tusen takk igjen for hjelpen//Håkan
En annen amatørmessig tanke kan jo være å bestille bjelken med 1000 mm overlengde og bygge opp de fulle 500 mm i hver vegg. Gjetter at innerste rekken vil ta mest last pga krummingen som vil oppstå i bjelken, men om da den innerste rekken skulle "skli" litt ned i Lecablokken, vil rekke to "automatisk" ta mer last osv - eller "eksploderer" bare Lecablokken hvis lastene blir for store... Hua - nå ble det litt skummelt.... Tusen takk igjen for hjelpen//Håkan
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Limtre 140x140 holder godt og vel, og det er nok med én per side. På utsiden bør du ha en regel som sitter mellom syll og hammarband for å stive av søylen, da denne ikke rekker hele veien opp til hammarbandet. Å bygge inn en for lang bjelke kan faktisk være til det verre, da det vil oppstå tvangskrefter ved opplagene som kan bryte i veggen, derfor er det bra å ha en så nøyaktig lengde som mulig, 3600+2*140mm=3880mm.
Trykk vinkelrett fibrene vil si at du trykker på en regel som ligger på platen. Jeg ville ha saget av syllen lokalt under søylen og deretter støpt opp med betong som da vil hjelpe til med å spre lasten.
Trykk vinkelrett fibrene vil si at du trykker på en regel som ligger på platen. Jeg ville ha saget av syllen lokalt under søylen og deretter støpt opp med betong som da vil hjelpe til med å spre lasten.
Kult - da er saken utredet og klar.
Jeg måtte støpe inn betong fra sålen slik du beskriver opp til de eksisterende VKR-søylene som holder HEA180-bjelken i "hjertet". Jeg hadde håpet å slippe det denne gangen da det blir trangt og kronglete å gjøre det når det allerede står et hus på grunnmuren...men sånn får det bli.
Vi bygde huset i 1999 og dette er vel 15. ombyggingen... gjøre det riktig fra starten... eller rettere sagt... tørre å si nei til kona kan ikke overvurderes.
Stort
Takk Bosse og Justus for all hjelp!!
Jeg måtte støpe inn betong fra sålen slik du beskriver opp til de eksisterende VKR-søylene som holder HEA180-bjelken i "hjertet". Jeg hadde håpet å slippe det denne gangen da det blir trangt og kronglete å gjøre det når det allerede står et hus på grunnmuren...men sånn får det bli.
Vi bygde huset i 1999 og dette er vel 15. ombyggingen... gjøre det riktig fra starten... eller rettere sagt... tørre å si nei til kona kan ikke overvurderes.
Stort
Hmm, et siste spørsmål - latsabben i meg lurer på om det ikke burde holde å sage et hakk i Lecaveggen der limtresøylen havner og plassere den (Med syllpapp imellom) direkte på sålen?
Da slipper man å støpe iallfall... men da får man organisk ubehandlet materiale i grunnen og det vil vi ikke ha... litt slitsomt for bæreevnen sin skyld hvis de blir angrepet av noe også... kom jeg på... så det var en skikkelig dårlig idé... latmannsideene er dessverre ofte det... takk igjen
Da slipper man å støpe iallfall... men da får man organisk ubehandlet materiale i grunnen og det vil vi ikke ha... litt slitsomt for bæreevnen sin skyld hvis de blir angrepet av noe også... kom jeg på... så det var en skikkelig dårlig idé... latmannsideene er dessverre ofte det... takk igjen
Klikk her for å svare