6.860 lest ·
24 svar
7k lest
24 svar
Beregnet hjelp for dimensjonering av H-bjelke.
Hei
Jeg står i ferd med å åpne opp en bærende vegg og trenger litt hjelp fra noen her som er kunnig på å dimensjonere omfordelingen som må gjøres.
Hvis det er din spesialitet så får du her en ypperlig mulighet til å samle deg masse herlig karma....for fremtidig bruk.
Jeg vedlegger tegninger som jeg har laget etter beste evne. Det betyr på ingen måte at de inneholder en brøkdel av den informasjonen som trengs for å gjøre beregningen, men gi ikke opp for en slik bagatell - jeg svarer mer enn gjerne på alle spørsmål, jeg har bygd huset selv og vet mer eller mindre hvor hver eneste spiker sitter.
Litt forutsetninger.
Grunnen vil holde, det har ingeniører hos Leca lovet meg, så den kan vi la ligge.
Huset ligger på en høyde i Björlanda, Göteborg.
Avstand til havet er mindre enn 1 km, så snøsonen bør være lav og vindsone hvis det finnes en slik bør være høy.
Mitt hus består av tre "frittstående" huskropper.
Det har en sentral huskropp i 1 og 1/2-plan.
På hver langside er det tilkoblet en enetasjes del.
Ettplansdelene bærer sitt eget tak med fagverkstakstoler, så de kan vi også nesten våge å påstå la være utenfor beregningene.
Muligens kunne en viss last overføres til sentraldelen da etasjedelens indre takstol er spikret fast i veggen på 1 og 1/2 plans delen.
I den ene enetasjes delen er kjøkkenet - på den andre siden av veggen, dvs i 1 og 1/2 plans delen, skal det bli spisestue/oppholdsrom. Jeg vil åpne opp veggen mellom kjøkkenet og spisestua/oppholdsrommet med en 3600 mm stor åpning.
Det er lastene ovenfor denne åpningen som må bæres av bjelken.
1 og 1/2 plans delens mål.
7400x10800.
Ytterveggene er totalt ca. 250 mm tykke, så innvendige mål mellom de bærende stenderne blir ca. 6900x10300 mm.
Midt i huset ligger en HEA180 bjelke oppbåret av firkantprofiler som jeg tror heter VKR 80x5 mm og fungerer som hjertet veggen så å si.
Alle "yttervegger" er bygget opp av:
13 mm gips
45x120 mm stående stender
45x45 mm liggende stender
9 mm ute gips
lekter
stående låspanel 21 mm brede bord.
1 og 1/2 plans delens oppbygging nedenfra og opp er:
Krypkjeller av Lecablokker på betongsåle.
45x145 mm svill i trykkimpregnert trevirke.
45x220 mm bjelkelag cc600 mm
vegg etg 1 - 45x120 mm stående stendere cc 600 mm med 45x120 mm hammerbånd på over og underside - total vegghøyde 2480 mm.
45x220 mm bjelkelag i overetasjen.cc600 mm
vegg etg 2 - 45x120 mm stående stendere cc 600 mm med 45x120 mm hammerbånd på over og underside - total vegghøyde 2070 mm.
Taket:
Takvinkel 28 grader.
takets oppbygging nedenfra og opp:
13mm gips
45x70
45x220
21 mm rupanel
takpapp
lekter
vittinge lertegl.
takstoler cc1200 med 250 mm sprøytet løsfyllisolasjon til møne.
Andre vekter å ta hensyn til.
Vekter fra bjelkelaget i overetasjen, bortsett fra egenvekten, som vil belaste bjelken, bedømmer jeg som relativt ubetydelig. Det er (som jeg håper fremgår av tegningen) delvis åpent mellom etasjene. Der det er gulv, står en stor sofagruppe der det kan tenkes å sitte opptil 15 normaltunge svensker og følge for eksempel stavsprangfinalen i OL med risiko for synkroniserte hopp av glede. Nei, det stemmer ikke, bare 5-6 av dem vil belaste bjelken, de andre havner bortenfor den samme.
Ingen baderom osv. som er følsomme for litt bevegelser er på denne siden av øveretasjen overhodet.
Stor takk på forhånd - Må Shiva reinkarnere deg akkurat det du ønsker.....//Håkan
Jeg står i ferd med å åpne opp en bærende vegg og trenger litt hjelp fra noen her som er kunnig på å dimensjonere omfordelingen som må gjøres.
Hvis det er din spesialitet så får du her en ypperlig mulighet til å samle deg masse herlig karma....for fremtidig bruk.
Jeg vedlegger tegninger som jeg har laget etter beste evne. Det betyr på ingen måte at de inneholder en brøkdel av den informasjonen som trengs for å gjøre beregningen, men gi ikke opp for en slik bagatell - jeg svarer mer enn gjerne på alle spørsmål, jeg har bygd huset selv og vet mer eller mindre hvor hver eneste spiker sitter.
Litt forutsetninger.
Grunnen vil holde, det har ingeniører hos Leca lovet meg, så den kan vi la ligge.
Huset ligger på en høyde i Björlanda, Göteborg.
Avstand til havet er mindre enn 1 km, så snøsonen bør være lav og vindsone hvis det finnes en slik bør være høy.
Mitt hus består av tre "frittstående" huskropper.
Det har en sentral huskropp i 1 og 1/2-plan.
På hver langside er det tilkoblet en enetasjes del.
Ettplansdelene bærer sitt eget tak med fagverkstakstoler, så de kan vi også nesten våge å påstå la være utenfor beregningene.
Muligens kunne en viss last overføres til sentraldelen da etasjedelens indre takstol er spikret fast i veggen på 1 og 1/2 plans delen.
I den ene enetasjes delen er kjøkkenet - på den andre siden av veggen, dvs i 1 og 1/2 plans delen, skal det bli spisestue/oppholdsrom. Jeg vil åpne opp veggen mellom kjøkkenet og spisestua/oppholdsrommet med en 3600 mm stor åpning.
Det er lastene ovenfor denne åpningen som må bæres av bjelken.
1 og 1/2 plans delens mål.
7400x10800.
Ytterveggene er totalt ca. 250 mm tykke, så innvendige mål mellom de bærende stenderne blir ca. 6900x10300 mm.
Midt i huset ligger en HEA180 bjelke oppbåret av firkantprofiler som jeg tror heter VKR 80x5 mm og fungerer som hjertet veggen så å si.
Alle "yttervegger" er bygget opp av:
13 mm gips
45x120 mm stående stender
45x45 mm liggende stender
9 mm ute gips
lekter
stående låspanel 21 mm brede bord.
1 og 1/2 plans delens oppbygging nedenfra og opp er:
Krypkjeller av Lecablokker på betongsåle.
45x145 mm svill i trykkimpregnert trevirke.
45x220 mm bjelkelag cc600 mm
vegg etg 1 - 45x120 mm stående stendere cc 600 mm med 45x120 mm hammerbånd på over og underside - total vegghøyde 2480 mm.
45x220 mm bjelkelag i overetasjen.cc600 mm
vegg etg 2 - 45x120 mm stående stendere cc 600 mm med 45x120 mm hammerbånd på over og underside - total vegghøyde 2070 mm.
Taket:
Takvinkel 28 grader.
takets oppbygging nedenfra og opp:
13mm gips
45x70
45x220
21 mm rupanel
takpapp
lekter
vittinge lertegl.
takstoler cc1200 med 250 mm sprøytet løsfyllisolasjon til møne.
Andre vekter å ta hensyn til.
Vekter fra bjelkelaget i overetasjen, bortsett fra egenvekten, som vil belaste bjelken, bedømmer jeg som relativt ubetydelig. Det er (som jeg håper fremgår av tegningen) delvis åpent mellom etasjene. Der det er gulv, står en stor sofagruppe der det kan tenkes å sitte opptil 15 normaltunge svensker og følge for eksempel stavsprangfinalen i OL med risiko for synkroniserte hopp av glede. Nei, det stemmer ikke, bare 5-6 av dem vil belaste bjelken, de andre havner bortenfor den samme.
Ingen baderom osv. som er følsomme for litt bevegelser er på denne siden av øveretasjen overhodet.
Stor takk på forhånd - Må Shiva reinkarnere deg akkurat det du ønsker.....//Håkan
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Omtrentlig snakker vi minst om en HEA 180.
Takk for svaret. Det var det jeg var redd for. For å kunne bygge den inn i veggen vil jeg helst ikke ha noe som er bredere enn 140 mm. Jeg antar at en HEB140 ikke holder men kan f.eks en I-bjelke eller kanskje en firkantprofil på 140x??? mm kunne være et alternativ. Om ikke kan jeg tenke meg å minske åpningen en del - så forutsetningene blir typ - så stor åpning som mulig men maks 140 mm bred avveksling.
Misset litt mål og info som du kanskje har regnet ut selv men for sikkerhets skyld:
Spennvidden mellom eksisterende HEA180 bjelkes sentrum (midten på huskroppen) og veggen som skal avveksles er ca 3420 mm.
Selvfølgelig blir målet det samme mellom limtrebjelkens cc i mønet og ytterveggen på overetasjen det samme.
Takutstikket er 500 mm.
Lastene som skal tas opp av avvekslingen blir:
Fra tre gulvbjelker på overetasjen - cc600.
og
3 og 1/2? takstol cc 1200 (Lasten loddrett ned fra takstol nr 3 havner 50 cm inn på avvekslingen - så jeg vet ikke hvordan man beregner der da lastene fra takstol nr fire fortsatt vil gå ned i eksisterende vegg.
Om det er av betydning for beregningen så lister jeg hvor på avvekslingen ovenfor lastene teoretisk havner sett fra der avvekslingens støtte nærmest gavlen. (Dvs husets kortside + 500 mm siden veggen som bærer avvekslingen er 500 lang - se skisse)
Gulvbjelke 1 - 2000 mm
Gulvbjelke 2 - 2600 mm
Gulvbjelke 3 - 3200 mm
Takstol 1 - 700 mm
Takstol 2 - 1900 mm
Takstol 3 - 3100 mm
Hmmm, vanskelig dette her...nesten ikke skjønner selv hva jeg mener til tross for at jeg prøver å være så tydelig jeg kan
Misset litt mål og info som du kanskje har regnet ut selv men for sikkerhets skyld:
Spennvidden mellom eksisterende HEA180 bjelkes sentrum (midten på huskroppen) og veggen som skal avveksles er ca 3420 mm.
Selvfølgelig blir målet det samme mellom limtrebjelkens cc i mønet og ytterveggen på overetasjen det samme.
Takutstikket er 500 mm.
Lastene som skal tas opp av avvekslingen blir:
Fra tre gulvbjelker på overetasjen - cc600.
og
3 og 1/2? takstol cc 1200 (Lasten loddrett ned fra takstol nr 3 havner 50 cm inn på avvekslingen - så jeg vet ikke hvordan man beregner der da lastene fra takstol nr fire fortsatt vil gå ned i eksisterende vegg.
Om det er av betydning for beregningen så lister jeg hvor på avvekslingen ovenfor lastene teoretisk havner sett fra der avvekslingens støtte nærmest gavlen. (Dvs husets kortside + 500 mm siden veggen som bærer avvekslingen er 500 lang - se skisse)
Gulvbjelke 1 - 2000 mm
Gulvbjelke 2 - 2600 mm
Gulvbjelke 3 - 3200 mm
Takstol 1 - 700 mm
Takstol 2 - 1900 mm
Takstol 3 - 3100 mm
Hmmm, vanskelig dette her...nesten ikke skjønner selv hva jeg mener til tross for at jeg prøver å være så tydelig jeg kan
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
En HEA180 tilsvarer følgende profiler.
HEB160
HEM140
VKR200x100x10
Å redusere spennvidden noe er svært fordelaktig.
Hva er grunnen til at bjelken skal være 4,6m men åpningen 3,6m?
Tolker jeg skissene dine riktig så har bare halve bjelken av bjelkelag og andre halvdelen er åpen mellom etasjene?
HEB160
HEM140
VKR200x100x10
Å redusere spennvidden noe er svært fordelaktig.
Hva er grunnen til at bjelken skal være 4,6m men åpningen 3,6m?
Tolker jeg skissene dine riktig så har bare halve bjelken av bjelkelag og andre halvdelen er åpen mellom etasjene?
Sist redigert:
Hei
Takk for infoen.
Det var hovedsakelig at jeg ikke vet hva som skal være der for å bære opp bjelken som jeg har 500 mm som maks så å si. Holder det f.eks. med 3 sammen skrudde 45x120 på hver side, så trenger jo ikke bjelken være lengre enn 3870 mm (3600+45x6).
Takk for infoen.
Det var hovedsakelig at jeg ikke vet hva som skal være der for å bære opp bjelken som jeg har 500 mm som maks så å si. Holder det f.eks. med 3 sammen skrudde 45x120 på hver side, så trenger jo ikke bjelken være lengre enn 3870 mm (3600+45x6).
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Forstod jeg skissen rett at bjelken ligger til halvparten der det er åpent mellom etasjene?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Ok. I og med at bjelken også må tåle vindlast på denne delen, bør bjelken gå ut og møte gavlen for å få en horisontal støtte, alternativt at man setter en form for søyle som går opp til taket for å få en horisontal støtte.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Ok, jeg trodde det var en hulltagning i fasaden. Er det en bygningkropp utveien blåser det ikke så mye på bjelken
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et annet alternativ er limträ 140x360.