R
RtZ
Utestengt
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 innlegg
RtZ
Utestengt
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 innlegg
Jeg sitter og skisserer på hvordan jeg skal legge taket på min tiltenkte tilbygging. Dimensjonene for rommets yttervegger blir 5.5m*4.2m. Og bildet "tillbyggnaden_a.jpg" viser hvordan jeg vil legge limtrebjelkene.
Inni tilbyggingen hadde jeg tenkt å støpe opp en liten støttende a vegg og oppå der har jeg forankret en bærende bjelke. Se bildet "takkontruktion_2.jpg". Er dette et dårlig alternativ? Føler at jeg vil være ekstra sikker rett og slett...
Jeg lurer på hvilken dimensjon jeg trenger på limtrebjelkene, hvordan jeg selv kan beregne det og hvor tett jeg skal legge dem? Bor i snøområde 2. Takets helling vil bli 8 grader.
Takknemlig for litt tips og hjelp
Inni tilbyggingen hadde jeg tenkt å støpe opp en liten støttende a vegg og oppå der har jeg forankret en bærende bjelke. Se bildet "takkontruktion_2.jpg". Er dette et dårlig alternativ? Føler at jeg vil være ekstra sikker rett og slett...
Jeg lurer på hvilken dimensjon jeg trenger på limtrebjelkene, hvordan jeg selv kan beregne det og hvor tett jeg skal legge dem? Bor i snøområde 2. Takets helling vil bli 8 grader.
Takknemlig for litt tips og hjelp
R
RtZ
Utestengt
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 innlegg
RtZ
Utestengt
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 innlegg
Det var et interessant beregningsprogram 
Jeg valgte følgende verdier:
Göteborg snøson: 1.5
Egentyngde takkonstruksjon: 0,45 kN/m² - Plåttak med isolering og papp
Takvinkel: 5 grader
Senteravstand (c/c) takbjelker: 1200mm
Takbjelkens utkraging (u i figur): 400mm
Horisontal lengde for takbjelke (fri spennvidde) L=: 4000mm
Det fantes ikke noe alternativ for 8 grader, så jeg valgte 5 for eksempelets skyld. Men en større helling burde vel stille noe mindre krav? Og jeg fikk resultatet i henhold til vedlagt bilde. Men jeg vet ikke nøyaktig hvordan jeg kan tolke resultatet. Nedbøyning kan jeg gjette meg til at det betyr hvor mye taket vil svikte nedover? Men Dim Pelarlast??
Har jeg beregnet riktig på lasten? Vil ha plåttak og isolasjon. Under der litt bekledning som treplater og gips, lamper etc. Er dimensjonen 66*315 et godt valg? Den gir i alle fall ganske lite nedbøyning.
Jeg valgte følgende verdier:
Göteborg snøson: 1.5
Egentyngde takkonstruksjon: 0,45 kN/m² - Plåttak med isolering og papp
Takvinkel: 5 grader
Senteravstand (c/c) takbjelker: 1200mm
Takbjelkens utkraging (u i figur): 400mm
Horisontal lengde for takbjelke (fri spennvidde) L=: 4000mm
Det fantes ikke noe alternativ for 8 grader, så jeg valgte 5 for eksempelets skyld. Men en større helling burde vel stille noe mindre krav? Og jeg fikk resultatet i henhold til vedlagt bilde. Men jeg vet ikke nøyaktig hvordan jeg kan tolke resultatet. Nedbøyning kan jeg gjette meg til at det betyr hvor mye taket vil svikte nedover? Men Dim Pelarlast??
Har jeg beregnet riktig på lasten? Vil ha plåttak og isolasjon. Under der litt bekledning som treplater og gips, lamper etc. Er dimensjonen 66*315 et godt valg? Den gir i alle fall ganske lite nedbøyning.
Først og fremst ... jeg er ingen konstruktør.
66x315 virker vel kjempebra. Du klarer deg nok fint med 56x225 også, men med 315-bjelkene finnes det margin til å bytte til tyngre takmateriale i fremtiden, f.eks. betongtakstein.
Så er det jo dette med isolasjon, hvis du uansett tenker deg isolasjon opp mot 300mm så har du plassen for denne klar. OK litt dyrere, men jeg tror det er relativt marginalt sammenlignet med en 56x225-bjelke og så en masse ekstra stendere for isolasjonens skyld.
Jeg vet ikke helt hvilke standarddimensjoner for limtre er, men finnes det 56x315, ville jeg personlig valgt det.
Men nå til neste store problem for deg. Hvor skal de 6 tonn i trykkraft som stolpene utgjør ta veien?
Har du vurdert om underlaget tåler det trykket?
6 tonn i punktlast pleier man å forsterke betongplaten for.
F.eks. 200 mm tykk plate og dobbelarmert på ca 1 kvm område rundt lasten.
66x315 virker vel kjempebra. Du klarer deg nok fint med 56x225 også, men med 315-bjelkene finnes det margin til å bytte til tyngre takmateriale i fremtiden, f.eks. betongtakstein.
Så er det jo dette med isolasjon, hvis du uansett tenker deg isolasjon opp mot 300mm så har du plassen for denne klar. OK litt dyrere, men jeg tror det er relativt marginalt sammenlignet med en 56x225-bjelke og så en masse ekstra stendere for isolasjonens skyld.
Jeg vet ikke helt hvilke standarddimensjoner for limtre er, men finnes det 56x315, ville jeg personlig valgt det.
Men nå til neste store problem for deg. Hvor skal de 6 tonn i trykkraft som stolpene utgjør ta veien?
Har du vurdert om underlaget tåler det trykket?
6 tonn i punktlast pleier man å forsterke betongplaten for.
F.eks. 200 mm tykk plate og dobbelarmert på ca 1 kvm område rundt lasten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Mikael jeg vet at du vet at 6,0kN bare tilsvarer 600 kg.
Protte
Protte
Ikke betongpanner på 8 graders helling.... 
Klikk her for å svare


