D
En slik beregning ville vært fantastisk.

Men det jeg lurte på var trekkraften vertikalt i den bakre innfestningen siden jeg hadde funnet ut at ankermasse og en M20 gjengestang tåler omtrent 3 tonn.

Siden jeg selv ikke kan regne på nedbøyningen må jeg teste meg frem. Begynner ved 4 meter, svaier det for mye går jeg ned til 3,8 meter, osv.

• Wow
Sernando
  • Laddar…
P
D Derbyboy skrev:
En slik beregning ville vært fantastisk.

Men det jeg lurte på var trekkraften vertikalt i det bakre festet siden jeg hadde funnet ut at ankermasse og en M20 gjenget stang tålte omtrent 3 tonn.

Siden jeg selv ikke kan regne på nedbøyningen så må jeg teste meg frem. Starter ved 4 meter, hvis det svaier for mye går jeg ned til 3,8 meter, osv.
Ca 30 mm ytterst for en bjelke om 90x200 ved en stille last om 1000 kg ytterst, egenvekt forsømt, 8 GPa elastisitetsmodul antatt, lineær modell antatt (Euler-Bernoulli).

Flere antagelser: 4 m antatt, vertikal forskyvning satt til 0 ved en støtte akkurat på midten, vertikal og horisontal forskyvning satt til 0 ved indre støtte, dvs vinkelen er aldri låst i noen del av bjelken.

Merk også død last, i praksis har du noe dynamisk, rimeligvis skal en eller annen norm følges som Eurocode men det føles overdrevet for din brygge.

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Takk

Tror maks det vil være 200-300 kg ytterst. Det blir en relativt smal brygge 1,4-1,6 og vil i prinsippet bare brukes for å gå på og av en mindre motorbåt, tenk en større Buster.

Dog tenkte jeg bruke sparre på 75x200

P
D Derbyboy skrev:
Takk

Tror maks det kommer være 200-300 kg lengst ut. Det blir en relativt smal brygge 1,4-1,6 og kommer i prinsipp bare brukes for å gå på og av en mindre motorbåt, tenk en større Buster.

Dog tenkte jeg å bruke bjelker på 75x200
Resultatene avhenger lineært av bredden i ovennevnte modell, så du vil få en faktor 90/75 mer utbøyning. Det samme gjelder IKKE for høyden som har en eksponentiell avhengighet.

Men så har du tre slike, så det blir en faktor 90/(3*75) i stedet. Dog har du lokal utbøyning i det som skal utgjøre gulvet, noe som ikke er med i det hele tatt.

P
Ansvarsfraskrivelse om at alle beregninger er gjort på dass med mobil.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
P
Fant et feil på treghetsmomentet...

Nedbøyning bør bli nærmere 120 mm i mitt eksempel med en 90*200-bjelke.

Nå skal jeg gjøre andre ting. :)

D
120 mm det er jo sykt mye

P
Resultatene er også lineære mot lasten - halv belastning gir halv nedbøyning.

I praksis kan det diskuteres, men denne lineære teorien er en anerkjent ingeniørmetode som undervises på høyskoler og universiteter rundt om i verden. Den gjelder ved små deformasjoner, studenten blir imidlertid overlatt til seg selv for å avgjøre hva som er en liten deformasjon. En tommelfingerregel kan være at nedbøyningen skal være mindre enn en faktor 10 av bjelkens lengde, men det avhenger av problemet og hvor detaljert analyse man ønsker å gjøre.

P
D Derbyboy skrev:
120 mm det är jo sykt mye
Ja men det er også en ensom trebjelke, ganske løst inspendt, med 10 kN hvilende helt ytterst. Dere skal vel ikke henge ti personer der ute?

Hadde vært litt bekymret for bøyspenningen i denne bjelken... :)

Den ofrivillige klåparen skrev:
Fant et feil på treghetsmomentet...

Nedbøyingen bør bli nærmere 120 mm i mitt eksempel med en 90*200-bjelke.

Nå skal jeg gjøre annet. :)
Jeg mistet tråden i beregningene.

Er konklusjonen at hvis du henger 1000 kg ytterst på en(1) 4m lang 90x200 bjelke som er festet på midten samt i den ene enden at den vil synke 120mm?

Hvis det deretter er 3 stk bjelker fordeles vekten over dem og nedsenkningen reduseres til en faktor 0,4 => 120mm*0.4 = 48mm?

Så på ren norsk kan du plassere 10 godt bygde personer ytterst på bryggen og den dypper da 5cm?

For å presisere, jeg stiller ikke spørsmål ved det, jeg spør om jeg har tolket det riktig :)

//Mirkan

Edit: presiseringen kom mens jeg postet. :)

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Et raskt praktisk test:
Pall opp bjelken i ytterendene og hopp på midten. Da får du de samme kreftene som om den var festet i en ytterende og på midten.
Alternativ til gjengestenger på hver side av bjelken er bjelker på hver side av gjengestangen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.