4.621 lest ·
55 svar
5k lest
55 svar
Belastning lengst ut på en brygge.
Den "slikker" klippen, så vil ha det vanskelig med skråstag.
4 meter er ikke hugget i stein, kan gjøre den kortere også. Virket kjøpes i lengden 4,8, så får jeg kjøre en lengde der svaiet er akseptabelt.
Jeg kan jo konstatere at i innfestingen finnes det litt margin med en gjengestang M20.
4 meter er ikke hugget i stein, kan gjøre den kortere også. Virket kjøpes i lengden 4,8, så får jeg kjøre en lengde der svaiet er akseptabelt.
Jeg kan jo konstatere at i innfestingen finnes det litt margin med en gjengestang M20.
Festet av din trekonstruksjon i stålbeslaget vil være et kritisk punkt. Så er spørsmålet om 30000 N virkelig er noe som stolpefestet sitter i fjellet med om man sykler lasten.D Derbyboy skrev:
Uansett ville en stålbjelke vært en sunnere stamme hvis du vil kunne belaste brygga mye. Men skal du bare gå ut og bade så kanskje det spiller ingen rolle om det svaier litt.
Sykler lasten, vet ikke helt hva du mener. Men får jeg til gjenstangen med massen så skal den jo klare drøyt 3000N, i tillegg har jeg en stolpesko med M12 bolt rett igjennom bjelken.
Kan eventuelt gå opp til en bjelke på 100x200 også, men det blir slitsomt å dra på.
Kan eventuelt gå opp til en bjelke på 100x200 også, men det blir slitsomt å dra på.
Laster syklisk. Sett på 3 tonn ytterst. Løft av. Gjenta.D Derbyboy skrev:
Ok, takk.
Stål er ikke et alternativ. Bryggen ligger veldig utilgjengelig til dessverre.
Jeg hadde tenkt å bruke bryggen til å gå på og av en båt. Grunnen til at jeg vil ha en såpass stor overgang er at vannivået varierer ganske mye over året.
Stål er ikke et alternativ. Bryggen ligger veldig utilgjengelig til dessverre.
Jeg hadde tenkt å bruke bryggen til å gå på og av en båt. Grunnen til at jeg vil ha en såpass stor overgang er at vannivået varierer ganske mye over året.
Jeg tolker det som at du ikke har tenkt å ha 3000 kg ytterst på bryggen, men vil forstå hvor mye du kan plassere der uten at disse 3000 kg for innfestningen overskrides.
Det er vanskelig å identifisere belastninger i praksis, sykliske laster, vind, etc. Derfor har man ofte flere ulike lasttilfeller å dimensjonere mot samt et antall sikkerhetsfaktorer å forholde seg til. Sett en faktor 5 eller så på innfestningen på din forventede makslast på bryggen så skal det nok holde. Merk deg nok.
Det er vanskelig å identifisere belastninger i praksis, sykliske laster, vind, etc. Derfor har man ofte flere ulike lasttilfeller å dimensjonere mot samt et antall sikkerhetsfaktorer å forholde seg til. Sett en faktor 5 eller så på innfestningen på din forventede makslast på bryggen så skal det nok holde. Merk deg nok.
Jeg ville nok sagt faktor 10. Men hvis bryggen bygges symmetrisk med to bjelker med hver sine innfestinger (eller kanskje flere stykker?) så blir jo likevel tillatt last 600 kg. Det er mye.Den ofrivillige klåparen skrev:Jeg tolker det som at du ikke har tenkt å ha 3000 kg ytterst på bryggen, men vil forstå hvor mye du kan plassere der uten at disse 3000 kg for innfestingen overskrides.
Så er det vanskelig å identifisere laster i praksis, sykliske laster, vind, etc. Derfor har man ofte flere forskjellige lasttilfeller å dimensjonere mot samt et antall sikkerhetsfaktorer å forholde seg til. Sett en faktor 5 eller så på innfestingen på din forventede makslast på bryggen så skal det nok holde. Noter nøye.
Bryggen blir stivere og mer stabil hvis den festes til fjellet på flere steder enn ved 10 cm og 200 cm. Kanskje hver 50 cm.
Jeg noterer meg det
Jo, jeg forstår at det er vanskelig å få til en eksakt beregning, men det var akkurat slik, jeg ville få en anelse om jeg kanskje skal gå opp til M24 når det kommer til gjengestangen.
Jeg mistenker at jeg kanskje til slutt havner på en bro på omkring 3,5 m, altså der svingen er akseptabel. Ved den lengden er jo den maksimale belastningen en del over 3 tonn.
Men det er jo to forskjellige faktorer
Når innfestingen slipper og når svingen er uakseptabel.
Jo, jeg forstår at det er vanskelig å få til en eksakt beregning, men det var akkurat slik, jeg ville få en anelse om jeg kanskje skal gå opp til M24 når det kommer til gjengestangen.
Jeg mistenker at jeg kanskje til slutt havner på en bro på omkring 3,5 m, altså der svingen er akseptabel. Ved den lengden er jo den maksimale belastningen en del over 3 tonn.
Men det er jo to forskjellige faktorer
Når innfestingen slipper og når svingen er uakseptabel.
Jeg kjøper en faktor 10 også. Er alltid for marginer ved dimensjonering.Byurn skrev:
Jeg vil nok si faktor 10. Men om bryggen bygges symmetrisk med to bjelker med hver sine innfestninger (eller kanskje flere stykker?) så blir jo likevel tillatt last 600 kg. Det er masse.
Bryggen blir stivere og mer stabil om den festes i berget på flere steder enn ved 10 cm og 200 cm. Kanskje hver 50 cm.
M24 gjør jo at du tar opp et større hull i treverket med. Og lasten i det tverrsnittet er nok et følsomt punkt.
Du skulle kanskje vurdere å ha en gjengestang på hver side av bjelkene og en stålbrikke imellom sånn at du klemmer bjelken istedenfor å bore i den.
Du skulle kanskje vurdere å ha en gjengestang på hver side av bjelkene og en stålbrikke imellom sånn at du klemmer bjelken istedenfor å bore i den.