Det er vel uansett treverket som koster? Gjenget stang, muttere og noen galvaniserte plater koster vel mindre penger enn ditt spill?

Sørg for å knytte sammen de forskjellige bjelkene med kortlinger slik at du distribuerer lasten i konstruksjonen.

D
Ettersom det er brakkvann tenkte jeg på om A4 syrefast kanskje var rimelig, da blir det straks ganske mye penger for gjengestangen mm

• Wow
Sernando
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Den ”slicker” klippen, så kommer få problemer med skråstag.

4 meter er ikke hogget i stein, kan gjøre den kortere også. Virket kjøpes i lengden 4,8 så får jeg kjøre en lengde der svaiet er akseptabelt.

Jeg kan jo konstatere at i innfestningen finnes det litt margin med en gjengestang M20.
Ok og antar at du unngår festene under vannnivået for at du vil slippe byggesøknad?

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
T topmount skrev:
Ok og antar at du unngår fester under vannnivåen for at du vil slippe byggelov?
Uopplyst spørsmål, trengs det byggelov også for en støtt uten forankring under vannnivåen?

D
Nei, snarere slik at isen tar det som kommer for langt ut.

Byurn Byurn skrev:
Du har to meter på begge sider av pivotpunktet.

Din største bekymring vil nok bli nedbøyingen i konstruksjonen.
Og da spiller egenvekten en rolle..

D
Forklar i så fall hvordan?

Jeg kan ikke se hvordan den spiller noen rolle om det er 2 meter på hver side om midtpunktet, i det minste ikke for trekkraften.

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Føles det bra nå, når du kan forklare du har rett tross alt? At du egentlig svarte på hva som gjelder for nedbøyningen, uten å forklare det når du svarte?

Sist redigert av en moderator:
Har du vurdert en flytebrygge i stedet, den følger vannstanden og om vinteren trekker man den opp på land.

D
Jeg har en flytebrygge men jeg vil ha en brygge der jeg kan legge båten.

Violina Violina skrev:
Nei, det gjør den jo ikke. Hvor havner tyngdepunktet?

I utgangsspørsmålet så er egenvekten ikke relevant. Og i virkeligheten blir en mer robust konstruksjon mindre følsom for nedbøyning. Stivheten vil øke raskere enn vekten.

Sist redigert:
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jeg har en flytebrygge, men jeg vil ha en brygge der jeg kan legge båten.
Hva er problemet med å legge båten ved flytebryggen?

Båt fortøyd ved en flytebrygge på en stille innsjø.

• Liker
  • Wow
Cheesen og 1 annen
  • Laddar…
D
Ja kan vel være mye forskjellige ting, omstendigheter. Start en egen tråd om du lurer.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Føles det bra nå, når du kan forklare at du har rett tross alt? At du egentlig svarte på hva som gjelder for nedbøyningen, uten å forklare det når du svarte?
Siden vi hadde et lasttilfelle fra starten med komplette opplysninger, ønsket jeg å få det komplettert før jeg i det hele tatt begynner å regne på det, ja.

Og at man ikke kan se bort fra egenvekten på en konstruksjon som skal være et fritt hengende utskyt på to meter, det bør være åpenbart for de fleste..

P
Violina Violina skrev:
Ettersom vi hadde en belastningscase fra begynnelsen med komplette opplysninger, ønsket jeg å ha det komplettert før jeg i det hele tatt begynner å regne på det, ja.

Og at man ikke kan se bort fra egenvekten på en konstruksjon som skal være et fritt hengende utspring på to meter, det burde være åpenbart for de fleste..
Begynn å regne nå da. Sett opp kraft- og momentlikevekt. Gjør et overslag på bøyestivheten basert på massen TS estimert og de tre bjelkene som nevnes. Beregn deretter nedbøyningen ved en punktlast lengst ute. Sammenlign mot hva du anser å være en akseptabel nedbøyning. Redegjør gjerne for maksimalspenninger i kritiske snitt og sammenlign med bruddgrensen for treet. Alternativt beregn krefter og momenter i henholdsvis konstruksjonsdel og sammenlign med tabellerte verdier, bør være mulig å finne kostnadsfritt gjennom f.eks. Svenskt trä. Spesielt bør du studere hva som skjer med festekreftene, som var TS sitt spørsmål. Se trådens tittel.

Vil du briljere så regn også på andre feilmoduser, som utmatting av metalliske komponenter i festingen, vipping, knekk osv.

Eller er det slik at du mangler kunnskap om dette og gjettet at egenvekten har betydelig påvirkning for kreftene i festingen, og ikke kan klare å trekke deg når du tar feil?

Sist redigert av en moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.