5.076 lest ·
55 svar
5k lest
55 svar
Belastning lengst ut på en brygge.
Jeg tenkte å bygge en brygge på en klippe.
Bryggen blir 4 m lang, 2 meter på land (klippe) og 2 meter over vannet. Bryggen festes med to innfestinger på klippen. En ved 10 cm og en ved 2 meter.
Kan noen hjelpe meg med å beregne kraften ytterst på bryggen ved 100 kg ytterst.
Vi kan se bort fra bryggens egenvekt.
Bryggen blir 4 m lang, 2 meter på land (klippe) og 2 meter over vannet. Bryggen festes med to innfestinger på klippen. En ved 10 cm og en ved 2 meter.
Kan noen hjelpe meg med å beregne kraften ytterst på bryggen ved 100 kg ytterst.
Vi kan se bort fra bryggens egenvekt.
Det jeg funderer på er innfesting lengst inn på land, dvs ved 10 cm.
Tanken er å bruke en L-stolpesko forankret med ankermasse ved 30 cm.
Ved 10 cm borer jeg gjennom bærbjelken (75x200) og fester en syrefast gjengestang m20 i berget. Deretter setter jeg på skive og mutter på begge sider av bærbjelken.
Ifølge spesifikasjoner på ankermasse tåler den 3000 kg (M20) i strekkraft før den slipper.
Armen er 2 meter, hvor mye belastning kreves for å komme opp i 3000 kg.
Tanken er å bruke en L-stolpesko forankret med ankermasse ved 30 cm.
Ved 10 cm borer jeg gjennom bærbjelken (75x200) og fester en syrefast gjengestang m20 i berget. Deretter setter jeg på skive og mutter på begge sider av bærbjelken.
Ifølge spesifikasjoner på ankermasse tåler den 3000 kg (M20) i strekkraft før den slipper.
Armen er 2 meter, hvor mye belastning kreves for å komme opp i 3000 kg.
Formelen?D Derbyboy skrev:
Tegn opp lastene så ser man løsningen ganske enkelt. Se for eksempel denne linken
https://fysik.ugglansno.se/havstanger/
Du har kraft- og momentlikevekt overalt, ellers er konstruksjonen i bevegelse. Enklest her er å sette dette rundt støtten ved 10 cm, synes jeg.D Derbyboy skrev:
Google kraft- og momentlikevekt så finnes med 100 % sannsynlighet dette forklart veldig pedagogisk.