D
Jeg tenkte å bygge en brygge på en klippe.

Bryggen blir 4 m lang, 2 meter på land (klippe) og 2 meter over vannet. Bryggen festes med to innfestinger på klippen. En ved 10 cm og en ved 2 meter.

Kan noen hjelpe meg med å beregne kraften ytterst på bryggen ved 100 kg ytterst.

Vi kan se bort fra bryggens egenvekt.

• Wow
Sernando
  • Laddar…
D
Det jeg funderer på er innfesting lengst inn på land, dvs ved 10 cm.

Tanken er å bruke en L-stolpesko forankret med ankermasse ved 30 cm.

Ved 10 cm borer jeg gjennom bærbjelken (75x200) og fester en syrefast gjengestang m20 i berget. Deretter setter jeg på skive og mutter på begge sider av bærbjelken.

Ifølge spesifikasjoner på ankermasse tåler den 3000 kg (M20) i strekkraft før den slipper.

Armen er 2 meter, hvor mye belastning kreves for å komme opp i 3000 kg.

Du kan ikke se bort fra broens egenvekt, den vil være betydelig

Med to meter friheng har du en solid hevarm

Violina Violina skrev:
Du kan ikke se bort fra broens egenvekt, den vil være betydelig
Egenvekten bidrar ikke til trekkraften i innerste innfestingen.

Sett opp en kraftbalanse og ta en titt.

D
Hvordan ser formelen ut?

Egenvekten ligger kanskje på 200-250 kg uten snø og med en fuktkvote på 16 prosent.

D Derbyboy skrev:
Hvordan ser formelen ut?

Egenvekten ligger kanskje på 200-250 kg uten snø og med en fuktighetskvote på 16 prosent.
Formelen?
Tegn opp lastene så ser man løsningen ganske enkelt. Se for eksempel denne linken
https://fysik.ugglansno.se/havstanger/

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
D Derbyboy skrev:
Hvordan ser formelen ut?

Egenvekten ligger kanskje på 200-250 kg uten snø og med en fuktighetskvote på 16 prosent.
Du har kraft- og momentlikevekt overalt, ellers er konstruksjonen i bevegelse. Enklest her er å sette dette rundt støtten ved 10 cm, synes jeg.

Google kraft- og momentlikevekt så finnes med 100 % sannsynlighet dette forklart veldig pedagogisk.

D
3000/2 = 1500 kg

Altså plasserer jeg 1500 kg 2 meter ut fra likevektsposisjonen får jeg en trekkraft lengst inn på 3000 kg.

P
D Derbyboy skrev:
3000/2 = 1500 kg

Altså plasserer jeg 1500 kg 2 meter ut fra likevektsposisjonen får jeg en trekkraft lengst inne på 3000 kg.
Prøv igjen! :)

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Det er jo på en måte, jeg ser bort fra at festet sitter 10 cm inn på den siden der kraften går oppover.

D Derbyboy skrev:
Det er jo på et omtrent, jeg ser bort ifra at innfestningen sitter 10 cm inn på den siden der kraften går oppover.
Du har to meter på begge sider av pivotpunktet.

Ditt store bekymring kommer nok til å bli nedbøyningen i konstruksjonen.

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
D
Ah ettersom strekningen er like lang, 2 meter kreves det 3000 kg ned for at trekkraften ved innfestingen skal være 3000 kg.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ah eftersom strekningen er like lang, 2 meter kreves det 3000 kg ned for at trekkraften ved innfestingen skal være 3000 kg.
Men da har du nok en brygge som har gått i stykker av andre årsaker

D
Ja, det er litt forskjellige meninger om hva som er mitt bekymring, noen sier innfestningen andre sier nedbøyingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.