Har en fundering...!
Et forslag vi har for å utvide boarealet til en rimelig penge er å konvertere vår lille kaldgarasje til boareal.
Plata er ikke isolert under, men er bygd på samme måte som resten av huset - plate på mark med isolasjon ovenpå.
Det ligger plast på plata i huset, så glassvatt og gulvlekter...det har fungert fint hittil i 25 år, så tenkte å gjøre det samme i garasjen.
Jeg håper dog å kunne isolere med celleplast i stedet, og droppe gulvlektene.

Så hva tror dere om å flytsparkle gulvet - lime fast celleplast 2x100mm - lime gips på det. Det vil bli en ikke-bærende innervegg, og den kan jeg lime fast i gulvgipsen!?
Bør jeg legge inn en fuktsperre et sted, eller kanskje celleplasten i seg selv kan fungere på samme måte som plasten i huset gjør i dag?

Kan dessverre ikke isolere mer, da takhøyden er begrenset.

Holder 1 lag gips, eller skal man legge 2 lag, krysset?

Du kan trygt droppe gulvlektene og legge cellplast med flytende gulv. MEN!! Problemet blir at du senker temperaturen i betongen slik at den i prinsippet blir den samme som grunnen. Når man sier at det er 100 % RF i grunnen vil det også bli dette i betongen. Cellplasten er ikke tilstrekkelig som fuktsperre, så du må ha plast mellom betongen og cellplasten.

Hva slags vegger har du? Hvordan ser svillforbindelsen ut?

Akkurat dette med at betongen får høyere RF enn tidligere kan skape problemer avhengig av hvordan svillen ser ut, da materialer i kontakt med hverandre streber etter likevekt.

Hva skal du bruke rommet til? Hvorfor skal du ha gips på gulvet?

Jeg ville brukt gulvspon i stedet, da kan du skru så mye du vil. Hvis du tenker å bygge noe slags våtrom bør du være oppmerksom på doble fuktsperrer som da kan fange fuktigheten inne.

Så kan det være lurt å sjekke hva kommunen har av prinsipper angående endring av bruk...

Tjippen skrev:
Du kan trygt droppe gulvbjelkene og legge celleplast med flytende gulv. MEN!! Problemet blir at du senker temperaturen i betongen slik at den i prinsippet blir den samme som bakken. Når man sier at det er 100% RF i bakken vil det også bli dette i betongen. Celleplasten er ikke tilstrekkelig som fuktsperre, du må ha plast mellom betongen og celleplasten.

Hva slags vegger har du? Hvordan ser svilltilkoblingen ut?

Akkurat dette med at betongen får høyere RF enn tidligere kan gi problemer avhengig av hvordan svillen ser ut, da materialer i kontakt med hverandre vil streve etter likevekt.

Hva skal du bruke rommet til? Hvorfor skal du ha gips på gulvet?

Jeg ville brukt gulvspon i stedet, da kan du skru så mye du vil. Hvis du planlegger å bygge en form for våtrom, bør du være oppmerksom på doble fuktsperrer som da stenger inne fuktigheten.

Så kan det være lurt å sjekke hva kommunen har for prinsipper angående endring av bruk...
Veggene består av tre, svillen også med noen lag tjærepapp under. Likt som selve bolighuset. Håper å kunne kopiere fremgangsmåten fra huset til garasjen for å få et så "harmonisk" hus som mulig. :D

Det vil finnes soverom, stue og et mindre område våtrom. Våtrommet ligger vegg i vegg - så der åpner jeg opp for å få plass til et badekar også.

Gips på gulvet var min første tanke ganske enkelt, burde gå like greit å lime ned spon som gips?

Kommunen er kontaktet og de var kun positivt innstilte og konstaterte at det mest trolig var byggemeldingsfritt - skal få et dokument hjem som bevis på det. :p En spart krone er en lykkelig krone!

Angående celleplasten - hvilken kvalitet skal jeg gå for? S80 burde vel rekke langt, men for å være sikker kanskje jeg kan legge 150mm S80 og toppes med 50mm S200, for eventuell punktlastes skyld?

OK, da klarer nok veggene seg bra.
Javisst de går bra å kjøre med gips men da burde du nok kjøre med doble limte lag. Tenkte du legge inn noen ny sluk med fall på badet eller klarer det seg med den eksisterende? Det kanskje skulle være grunn til å gjøre litt annerledes der, de er jo skikkelig deilig med gulvvarme om morgenen=)
Dessverre har jeg ingen som helst peiling på cellplasten men det kan jo ikke skade å ta en hardere!

Så angående gulvgipsen så er det i så fall doble lag, mot spon da jeg kjører et lag 22mm!? Føles som jeg burde kunne spare en slant på å ta sponplater i stedet.

Gulvsluk ja ... litt fall må jeg jo ha, men ettersom det er et sånt lite areal så burde jeg kunne justere det med flytsparkel, kan jo passe på å kaste inn en varmekabel der også. For så vidt noen regler rundt sponplater + elektrisk varmekabel - men har gjort det tidligere i gangen, så jeg vet i hvert fall hvordan det skal være. :)

Cellplast ja ... jeg har heller ikke videre kontroll annet enn at S200 er hardere enn S80. :D Synes likevel at det virker logisk med et 50mm lag hardere over de 150mm mykere, om man tenker at det kan bli litt punktlaster her og der. Et pengeskap eller så! :D Takk for hjelpen hittil!

Uansett om Du har isolasjon under eller over plate, men særlig hvis isolasjonen ligger under, så er mitt råd (som jobber med disse spørsmålene i forskning) å legge Platonmatte (blå) på en avrettet betonggulvoverflate, riktig installert ved veggene. På dette (eventuelt) undergulvsfoam (for eliminering av knirk). På dette kan Du så legge styrofoam-isolasjon. Billigst øverst (avhengig av ønske om gulvutseende) er å legge 14mm parkettgulv. Andre gulv krever gulvsponplater (som ikke er billige) + overgulv. Denne konstruksjonen gir ventilasjon av betongplaten. Garasjegulvet er sikkert ikke like godt laget som huset ellers, selv om det kan synes slik. I dag er Ditt garasjegulv så godt ventilert uten noe oppå at Du ikke har problemer. Så snart Du endrer i konstruksjonen, endres også fuktbalansen i konstruksjonen. Gjelder også når Du iverksetter tiltak for oppholdsrom i taket. Betongplate med ev. (garage??) underliggende isolasjon, plastfolie, overliggende gulvbjelker (med eller uten isolasjon) + gulvoverflate er en av de største risikokonstruksjonene vi har siden 70-80-tallet med hensyn til fukt og mugg.

Jeg er fullt klar over at dette er en risikokonstruksjon, men jeg har litt "på føttene" for at det skal gå bra...

For det første er husets plate og garasjens plate en og samme, altså de sitter sammen og ble gjort samtidig, med samme form og utførelse når det gjelder grunnarbeid osv. osv.

For det andre ble huset bygget av mine naboers far/svigerfar, og mannen i nabohuset er snekker som selv hjalp til med byggingen.
Han har bekreftet at platen i garasjen har nøyaktig samme forutsetninger som huset for øvrig. (som er knusktørt under isolasjonen)

For det tredje er garasjeplaten i dag malt med gulvmaling som er tett - og den flasser ikke eller viser noen problemer med oppstigende markfuktighet.

Så jeg føler meg så sikker jeg bare kan være, siden jeg selv ikke har bygget huset, på at det skal gå bra.

Takker dog for advarselen/tipset!

Hallo
tenker på noe lignende
hvordan har det gått?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.