Vi flyttet til et rekkehus for et år siden. Vi har vært opptatt med renovering innvendig og har ikke brydd oss om utsiden (ennå). Vår nabo bygget en større terrasse/veranda forrige sommer. Nå til våren har skilleveggen mellom oss løsnet fra fasaden og lener seg mot oss. Naboen festet et tau for at den ikke skal ramle mot oss.

Rekken på deres terrasse er skrudd fast i skilleveggen med 23 skruer (!!) og er avhengig av støtte. Det føles ikke som rekkverket på naboens side er tilstrekkelig stabilt bygget for å klare seg på egne ben.

Jeg lurer på om det er slik man pleier å bygge? Setninger som skjer på den nye terrassen vil direkte påvirke skilleveggen (som nå sitter 5 cm fra fasadeveggen). Jeg hadde gjerne sett at rekkverket og skilleveggen ikke satt sammen.

Tar gjerne imot tilbakemeldinger :)

• Skiljevegg mellom terrasser lener seg mot huset, fiksert med tau. En stol og bord sett på naboens terrasse.
  • Skillevegg på altan som har løsnet fra veggen og lener seg mot radhuset, holdt på plass med tau; hagekasse foran.
  • Svart trelignende skillevegger koblet til et hus med hvitvindu. Skilleveggen er avstand fra fasaden. Solfylt dag.
  • Grått gjerde sett fra naboens veranda, festet med mange skruer. En kurvstol står nær gjerde, som er forsterket med tau.
  • Skjev vegg med rekkverk festet med tau til en grå fasade, viser problemer med stabilitet mellom naboer.
  • Frittstående svart treplatting med rekkverk og trapp. Skillevegg ved siden av huset lener inn mot gårdsplass; fotball på bakken.
  • Under et veranda vises en brun skillevegg som har løsnet fra veggen, med synlig jord og en trepall nedenfor.
Düsseldorff
Nja, man pleier ikke å skru fast en skillevegg med 23 skruer i fasaden. Det var jo dumt, men går å fikse. For øvrig ser det jo håndverksmessig ok ut. Men fader hva stygt. En skikkelig alfons-helikopter.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Takk for svar! Deras rekkverk er festet med 23 skruer i skilleveggen. Skilleveggen står uten støtte mot fasaden nå :sweat:

Bør man be dem skru av rekkverket fra skilleveggen? Og deretter feste skilleveggen til fasaden igjen?
Eller la alt være sammenkoblet. Føles spontant som det vil bli mer problemer hvis det forblir slik som det er nå.

wildeside
C chokonanana skrev:
Takk for svar! Deres rekkverk er festet med 23 skruer i skilleveggen. Skilleveggen står uten støtte mot fasaden nå :sweat:

Burde man be dem skruve løs rekkverket fra skilleveggen? Og deretter feste skilleveggen til fasaden igjen?
Eller la alt sitte sammen. Det føles spontant som om det kommer til å bli mer problemer hvis det sitter sammen som det gjør nå.
Er det ikke bedre å snakke med naboen og be dem utbedre problemet.
Hvordan de gjør det er vel deres problem.
Sier du hvordan de skal gjøre det kan de kanskje komme på ideen å skyve problemet over på deg om det oppstår igjen....

wildeside wildeside skrev:
Er det ikke bedre å snakke med naboen og be dem løse problemet. Hvordan de gjør det er vel deres problem. Sier du hvordan de skal gjøre det, kan de kanskje finne på å skyve problemet over på deg om det oppstår igjen....
Det er planen. Ville bare ha litt kjøtt på beinet. De kom til meg for noen dager siden og sa at veggen sitter løst. Før det visste vi ingenting. Jeg sa at jeg skulle se på det, og der står vi nå.

Düsseldorff
C chokonanana skrev:
Det er planen. Ville bare ha litt kjøtt på beina. De kom til meg for noen dager siden og sa at veggen sitter løst. Før det visste vi ingenting. Jeg sa at jeg skulle se på den og der står vi nå.
Ok, da misforstod jeg. Men det er jo så enkelt som helst å løse. Skru fast skilleveggen i fasaden. Men ikke med 23 skruer. Tre eller fire med tilstrekkelig dimensjon bør holde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.