Hei

Jeg skal starte med sanering av markradon med en radonsuger, men klarer ikke helt å finne ut om/hvor det finnes "støttevegger?" Under platen ved f.eks. bærende vegger. Må jo lage hull i hver lomme under platen.

Huset er bygd i 1968, plate på mark, kjeller

Her er den eneste tegningen jeg finner som kanskje viser noe?
Byggetegning fra 1968 med målinger og detaljer for et hus med kjeller og grunnplate, viser eventuelle bærevegger under plattformen.
Her er fra byggeanvisningen på huset
Bygningsbeskrivelse for kjellermurverk med detaljer om materialer og konstruksjonsmetoder, inkludert bruk av betonghålsten og kalksementmørtel.

Går det an å finne ut hvordan det ser ut med denne informasjonen?

R
Hvordan har du tenkt deg å suge ut under platen da, normalt er det en plate med betongbjelker rundt og en bjelke på midten, så det blir som to hulrom under platen. På den tiden skrapte de av marken, la på litt for å jevne ut og støpte direkte på marken, veggene murt direkte på platen.

Ja, akkurat skal bore gjennom platen og suge under. Som jeg ser det så har jeg en tykkere betongvegg rett gjennom kjelleren så kanskje burde lage hull på begge sider av den??

R
Har gjort det samme i mitt hus og det fungerer, men det som er verst er alle gjennomføringer som finnes rør, avløp etc. der siver det bra inn i huset og utett for radonet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.