Jeg skulle gjerne flytte på to vegger rundt min ark. Er det mulig å vite om dette er et relativt stort arbeid (at de er bærende) eller ikke? Det jeg gjerne vil gjøre er å flytte veggen innringet i rødt 20-40 cm innover i huset for å lage mer plass til badet som ligger i arken.
Veggen er ca. 10 cm tykk og har en døråpning i seg. Huset ble bygget i 1910 og arken ble bygget på 30-tallet (om det påvirker).
Den andre veggen som jeg ønsker å fjerne/åpne opp er veggen fra arken ut under hustaket. Kan dette forårsake problemer..? Dørkarmen som sitter der er vel ren utsmykning nå når det ikke er noen dør der antar jeg, eller kan den bære noe?
Normalt så finnes det bærende takstoler (støttebein i den rødinringede veggen. Når man lager en ark så gjør man det enten mellom to takstoler og da blir arken smal eller så tar man bort deler av en takstol og veksler av den mot takstolene på hver side som da forsterkes (da blir arken bredere).
Se her: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol#10335-traditionella-takstolar
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.