Hei! Jeg er ny her på forumet og har kjøpt et hus hvor jeg og min samboer tenker å renovere litt på overetasjen nå i vinter.
Vi vurderer litt hvordan vi skal gjøre det i rommet vi har tenkt å bruke som soverom, vi har noen forskjellige ideer, blant annet å rive veggen til en klesbod og på den måten gjøre rommet større, men da er spørsmålet om veggen er bærende?
Hva tror dere, er veggen som er innringet bærende eller ikke? Den blå streken er en vegg som vi har tenkt å sette opp i så fall, så hele veggen rives ikke.
Huset er bygd av tømmer i år 1920. Også veggen vi har tenkt å rive er av tømmer.
mer info trengs, ser intet ringet inn, henvisning til det rommet vi hadde tenkt å gjøre til soverom krever at jeg skal kunne lese tankene dine. overetasje? ser kjeller og første etasje. finnes det en overetasje også?
Ops, det var virkelig dårlig av meg at jeg ikke sjekket mer nøye hvilke bilder jeg la ut!!
Her kommer de riktige bildene av overetasjen, første bildet der vi har tenkt å ha soverommet, den innringede veggen er den vi vil rive, ikke nødvendigvis hele, det kan holde frem til den blå streken
noen som har noen tanker?
jeg har forsøkt å lese meg fram og det høres ut som at alle tømrede vegger i et tømmerhus er bærende/en del av konstruksjonen.
Er det en bygningsingeniør man skal snakke med?
Jeg gjetter at den ikke er bærende. Det er vel en vegg mellom rom og kattvind?
Vanskelig å vite uten verken fasadetegninger eller foto av veggen.
Hvis den var bærende burde den jo fortsatt gjennom gangen. (Men den kan jo ha blitt revet tidligere.)
Det finnes ingen annen måte å finne det ut på enn å åpne veggen, gjør det innenfra KLK der du enkelt kan sette på en plate og male litt om det viser seg å dukke opp bærende regler. Og sjekk i så fall opp hvordan det ser ut i taket i gangen, om det trenger å styrkes opp der (se haavards svar)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.