Hei,

vi begynte i går å rive en vegg. Hadde fått godkjenning fra foreningen til å endre veggen, vi har ikke hatt noen tanke på at den skulle være bærende basert på tegninger og hvordan det føltes når det bankes på den. For å tydeliggjøre ønsker vi å endre om veggen og stenge nåværende døråpning og i stedet lage en ny åpning på andre siden av veggen.

i går begynte vi imidlertid å åpne opp veggen og fikk litt panikk. Det var først vertikale planker ca 2,5 cm tykke og bak disse var det store treplanker som var 20 cm lange og 7 cm tykke. Vi ble litt bekymret for at det er en bærende vegg eller en vegg med en eller annen støttende funksjon. Vi valgte derfor å pause litt for å bare se om vi burde ta inn noen! Er det noen som har erfaring med dette? Og hva tror dere? Vi så nemlig at 2 m opp i åpningen var en vertikal tykk planke som vår bygningsarbeider trodde var en gammel planlagt døråpning, men vi ble bare så bekymret.

Bør vi kontakte noen og i så fall hvem??

Ifølge de som bor i foreningen er det mange som har forskjellige løsninger der og gjort om.

• To døråpninger i en vegg under renovering, med synlige treplanker. En person står i den ene åpningen ved siden av et kjøkken.
  • Åpen vegg med synlige treplanker og strø i et rom under renovering, med utsikt til bygård gjennom vinduet i bakgrunnen.
  • En delvis åpnet vegg med synlige treplanker og vertikale biter, mulig indikasjon på bærende struktur i en boligrenovering.
  • Close-up av en vegg med gamle treplanker og rustne spiker, noen planker har skader og det er synlige sammensetninger. En dør i bakgrunnen.
  • Nedrevet vegg med treplanker og murstein, med åpen kjøkkeninnredning i bakgrunnen. Synlige rør og støttestruktur i veggen.
  • En åpen veggåpning i et rom med synlig treverk. En person måler høyden mens et kjøkken og skap er i bakgrunnen.
  • En åpnet vegg hvor treplanker og isolasjon er synlige, med et kjøkken i bakgrunnen. Veggen viser flere lag av materialer.
  • Plantegning av en leilighet med markerte linjer i blått. Den viser forskjellige rom som kjøkken, bad og soverom, samt trapper og ganger.
Er det ingen som har erfaring med dette??

kan legge til at leiligheten er i 4. etasje, over er det bare en loftetasje hvor vinduene begynner akkurat der denne veggen er.

Bygningen ser ut til å være fra ca 1900-1910 (gjetning basert på planen og huset ovenfor). I Stockholm ville jeg si at man da ikke hadde bærende vegger av tre, men av tegl, men planen viser jo også at man har bygget om en del. Hvor ligger bygningen? Har dere vært på byplankontoret og fått fram tegninger?

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bygningen er fra 1880!

Nei det har vi ikke. Må man dra dit isf og hente altså finnes det så andre tegninger enn disse planskildes. Er helt fremmed for alt dette. Jeg logget inn og sjekket på alle saker der som byggesøknad for hele bygningen og der fantes tegninger. Disse tegningene så dog ut akkurat som plantegning.

Bygningen ligger på Fleminggatan 60
I stockholm

For å være/føle seg trygg ville jeg ta en tur ned til SBK for å se om de ikke har konstruksjons-/sektionsritninger i sitt arkiv.

Nå har jeg funnet noen flere tegninger.

Dels fra da huset ble bygget men også når planløsningen ble bygget om siden det var mange mindre leiligheter fra begynnelsen tror jeg. Deretter fant jeg også loftsetasjen ovenfor som ikke har en vegg på den plassen.

I det første bildet kan man jo se at veggen er litt svart, noe jeg har forstått ofte viser bærende vegger, men samtidig virker jo alle vegger være svarte her.

Mener du at det finnes flere tegninger enn disse om jeg går til bygningsetaten?

Føles ikke som at det går å avgjøre noe fra dette. Jeg tror trolig ikke at de er bærende. Men kan de ha en støttende funksjon? Og må man i så fall ha en byggetillatelse? Nå skal vi jo ikke rive veggen men bare bytte plass på åpningen.

• Arkitekttegning av etasjeplan med flere rom, hvor enkelte vegger er markert i svart farge. Trappen vises i hjørnene av plantegningen.
  • Plantegning av en etasje med forskjellige rom og korridorer, enkelte vegger er markert i svart, en vegg er gul.
  • Plantegning av en etasje med flere rom, to trapper og markerte vegger, sannsynligvis et leilighetsbygg med detaljert layout over rominndeling.
  • Bygningens plantegning med markerede bærende vegger, trapper og romnavn som "Kjøkken," "Hall" og "Rum." Vegg i gul er markert.
  • Plantegning av en bygning med flere rom, markert i svart. Viser detaljerte rom som kjøkken, bad og soverom med trapper i midten.
  • Plantegning av to leiligheter med rom som stue, kjøkken og bad. En gul linje markerer en vegg i stuen.
BirgitS
E Er.Am skrev:
Og Må man i så fall ha en byggetillatelse.
Om du gjør inngrep i bærende konstruksjon (eller lignende viktig antar jeg) trengs en byggemelding med beregninger av en bygningkonstruktør.

Akkurat det forstår jeg. Men denne veggen er ikke bærende, det er vel mer en bekymring for at den skulle ha noen funksjon med tanke på at den er så tykk! Men jeg antar at man trenger en bygningsingeniør for å vite helt sikkert.

vi har fått godkjenning fra foreningen til å gjøre om veggen og andre i bygningen har gjort det. Men de har vel ikke noen ekspertise i det.

MultiMan
E Er.Am skrev:
Akkurat det forstår jeg. Men denne veggen er ikke bærende det er vel mer noen bekymring for at den skulle ha noen funksjon med tanke på at den er så tykk! Men jeg antar at man trenger en bygningsingeniør for å vite helt sikkert.

vi har fått godkjenning fra foreningen til å gjøre om veggen og andre i bygningen har gjort det. Men de har vel ikke noen ekspertise i det.
Om du vet at den ikke er bærende, hvorfor har du opprettet tråden?

Du har vel påstøpt trebjelkelag i gulvet antar jeg? Kan vel i så fall være bærende?

Jo, fordi jeg uansett ble bekymret når det var så tykke planker. Jeg lurte på om noen hadde erfaring med en slik vegg og om det likevel kan være et problem å fjerne dem.

aedan lurte jeg på om det kl være vegger som ikke er bærende men likevel har en hensikt med å være så tykke. Antar at forumet er til for å dele med seg av tips og erfaringer?

SBK burde ha en sektionstegning også. Jeg har vanskelig for å se at veggen er bærende, men det går jo an å sjekke med SBK. Jeg tenkte du kunne ta en kort spasertur dit, men så nå at de har stengt for besøk. Men prøv å ringe når de åpner etter lunsj, og se om de har en sektionsritning som viser de bærende delene.

I mange foreninger der underlagene er gamle og kan være usikre kreves det at en konstruksjonskyndig person medvirker og kontrollerer arbeidet. Om en feil blir gjort kan det bli dyrt for foreningen, derfor stilles slike krav. Om jeg forstår riktig har foreningen godkjent inngrepet uten å stille krav. Da er det trolig foreningens ansvar om det fører til problemer. Sørg for at du har foreningens godkjenning korrekt og skriftlig. Du kan trolig få tak i mer tegninger på SBK, du bor jo nær, men tydeligvis ikke åpent for besøk i disse tider. Men i et eldre hus finnes det en risiko for at endringer er gjort som ikke er dokumentert, så det er ikke gitt at tegninger er korrekte.

Hei,

nå har en bygningsingeniør vært og kikket, og det var absolutt ingen bærende vegg!

takk for all input!

• Liker
klimt og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.