Jeg har nettopp flyttet fra København og flyttet sammen med min samboer (på forhånd unnskyld mitt dårlige dansk-svensk). Jeg har alltid drømt om å bygge om og renovere, og muligheten er endelig her - hele 59 km i et landshövdingehus fra 1943
Jeg forsøker å få det beste ut av de dyre Göteborg-kvadratmeterne og ønsker å rive en vegg mellom kjøkken og stue for å skape en følelse av romlighet. Vi har leid et byggefirma for å gjøre jobben da vi kan være sikre på å ikke starte på det selv om veggen er bærende!
De har åpnet opp det første lag av veggen og sier direkte at den er bærende, og vil sette en bærende limtrebjelke som forsterkning. Men men...jeg har alltid tvilt på at den veggen er bærende (har selv studert litt til byggnadskonstruktør for 10 år siden, men sluttet). Jeg drar derfor til bygningskontoret for å finne originale tegninger fra 1943 (og ombyggingen i 1983 - sammenlegging av leiligheter) for å finne svaret.
Men må innrømme at jeg kanskje ikke er så kunnskapsrik etter bare 1 år med studering som byggnadskonstruktør for 10 år siden, og trenger litt hjelp til å se på tegningene.
Hvis flertallet mener at veggen er bærende, da vil jeg la håndverkerne sette opp bjelken, hvis mange tror at den ikke er bærende, da vil jeg betale en bygningsingeniør for å komme og bekrefte dette på papir.
På forhånd takk for hjelpen, ser frem til svar så jeg kan lære litt om konstruksjoner igjen