Hei,

Har noen planer om å renovere kjøkkenet hjemme. Huset er gammelt og takhøyden er ikke noe å skryte av. Problemet er at det i kjøkkenet i tillegg sitter synlige bjelker i taket, noe som gjør det vanskeligere og begrenser både antall og høyde på kjøkkenskap.

Har ikke selv oversikt over hvordan man kan se om bjelkene er bærende eller kun montert som en rustikk innredningsdetalj.

Er det noen her som kan komme med gode tips?
Legger ved noen bilder på hvordan det ser ut.
 
  • Trebjelker i taket på et gammelt kjøkken, med begrenset takhøyde. Skap under bjelkene, mulig utfordring med plass og installasjon.
  • Synlige trebjælker i taket på et kjøkken med lav takhøyde, med skap og dekorasjoner i bakgrunnen.
  • Trebjelke i taket over en døråpning, med synlige korn og noen kvister. Veggene rundt er lysmalte.
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
D
Hvordan ser det ut hvis du ser på loftet? Hvordan ser bygningsplanen ut?
 
D datja skrev:
Hvordan ser det ut hvis du ser på loftet? Hvordan ser bygningstegningen ut?
Finnes ingen tegning dessverre, har en overetasje så ingen loft å kikke på.
 
D
JeBo89 JeBo89 skrev:
Finnes ingen tegning dessverre, har en overetasje med så ingen loft å kikke på.
Aha, så dette kunne evt være etasjeskillet?
 
BirgitS
Kan du finne ut hva avstanden er mellom det hvite innertaket og gulvet ovenpå?
 
Ca 160mm
 
BirgitS
Det er jo ikke mye for et mellomdekke, men litt vel mye for bare undergulv og gulv.
Hva slags gulv er det ovenfor?

Hvor gammelt er huset?
 
Laminatgulv, husker ikke nøyaktig men tidlig 1900-tall
 
lärjungen
Kan du bore et lite inspeksjonshull et sted nær ytterveggen så det ikke synes så mye, og deretter måle på borspissen hvor tykt det er mellom innertaket i kjøkkenet og gulvet i andre etasje?
 
Det er ca 160mm tilsvarende det grå på bildet.
 
  • Grått panelfelt på en trappeseksjon, ca 160mm høyt, med treverk og hvite rekkverk rundt.
BirgitS
Det der er nok ikke originalt. Har du sjekket om kommunen har byggemeldinger eller -tillatelser som er sendt inn senere.
 
Hvis jeg ser riktig, så er bjelkenes underkant i samme høyde omtrent som innertaket i tilstøtende rom, noe som tyder på at disse er en del av konstruksjonen. Også dimensjonen på virket tyder på det.
 
  • Liker
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Finnes det et sted du kan tenke deg å åpne opp gulvet på overetasjen, alternativt åpne opp innertaket i kjøkkenet for å inspisere hvordan det forholder seg? For eksempel hvis du tar ned et overskap i kjøkkenet og åpner opp der. Da skjules inngrepet litt når du monterer tilbake overskapet igjen hvis det er vanskelig å lappe sammen pent. Hullet trenger ikke være overdrevet stort heller, kanskje det holder å ta løs en bit på 30x30 cm eller deromkring. Bare så du kan titte opp i taket og se om der finnes takbjelker som er uavhengige av de synlige bjelkene.

Edit: vær forberedt på at det kan falle ned en masse sagflis hvis mellomgulvet er isolert etter eldre standard.
 
Sist redigert:
Herregud! Et hus fra tidlig 1900-t. Selvfølgelig er disse bjelkene en del av den bærende konstruksjonen. Gulvet/bjelkelaget er bygget for å isolere underetasje fra overetasje. Ellers hadde det bare vært et plankegulv mellom, der både støv og lyd hadde vandret gjennom.
Disse bjelkene har dessuten, akkurat som i ethvert tømmerhus, en vital rolle i å binde sammen ytterveggene.

Så, de kan ikke fjernes eller skjæres ut med mindre enn at hele overetasjen fra båndet og oppover byttes ut.
 
  • Liker
skogaliten og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.