Hei,
Har noen planer om å renovere kjøkkenet hjemme. Huset er gammelt og takhøyden er ikke noe å skryte av. Problemet er at det i kjøkkenet i tillegg sitter synlige bjelker i taket, noe som gjør det vanskeligere og begrenser både antall og høyde på kjøkkenskap.
Har ikke selv oversikt over hvordan man kan se om bjelkene er bærende eller kun montert som en rustikk innredningsdetalj.
Er det noen her som kan komme med gode tips?
Legger ved noen bilder på hvordan det ser ut.
Har noen planer om å renovere kjøkkenet hjemme. Huset er gammelt og takhøyden er ikke noe å skryte av. Problemet er at det i kjøkkenet i tillegg sitter synlige bjelker i taket, noe som gjør det vanskeligere og begrenser både antall og høyde på kjøkkenskap.
Har ikke selv oversikt over hvordan man kan se om bjelkene er bærende eller kun montert som en rustikk innredningsdetalj.
Er det noen her som kan komme med gode tips?
Legger ved noen bilder på hvordan det ser ut.
Hvis jeg ser riktig, så er bjelkenes underkant i samme høyde omtrent som innertaket i tilstøtende rom, noe som tyder på at disse er en del av konstruksjonen. Også dimensjonen på virket tyder på det.
Finnes det et sted du kan tenke deg å åpne opp gulvet på overetasjen, alternativt åpne opp innertaket i kjøkkenet for å inspisere hvordan det forholder seg? For eksempel hvis du tar ned et overskap i kjøkkenet og åpner opp der. Da skjules inngrepet litt når du monterer tilbake overskapet igjen hvis det er vanskelig å lappe sammen pent. Hullet trenger ikke være overdrevet stort heller, kanskje det holder å ta løs en bit på 30x30 cm eller deromkring. Bare så du kan titte opp i taket og se om der finnes takbjelker som er uavhengige av de synlige bjelkene.
Edit: vær forberedt på at det kan falle ned en masse sagflis hvis mellomgulvet er isolert etter eldre standard.
Edit: vær forberedt på at det kan falle ned en masse sagflis hvis mellomgulvet er isolert etter eldre standard.
Sist redigert:
Herregud! Et hus fra tidlig 1900-t. Selvfølgelig er disse bjelkene en del av den bærende konstruksjonen. Gulvet/bjelkelaget er bygget for å isolere underetasje fra overetasje. Ellers hadde det bare vært et plankegulv mellom, der både støv og lyd hadde vandret gjennom.
Disse bjelkene har dessuten, akkurat som i ethvert tømmerhus, en vital rolle i å binde sammen ytterveggene.
Så, de kan ikke fjernes eller skjæres ut med mindre enn at hele overetasjen fra båndet og oppover byttes ut.
Disse bjelkene har dessuten, akkurat som i ethvert tømmerhus, en vital rolle i å binde sammen ytterveggene.
Så, de kan ikke fjernes eller skjæres ut med mindre enn at hele overetasjen fra båndet og oppover byttes ut.
Klikk her for å svare



